Ján Svočák: Prečo si ľudia miešajú súkromné a podnikové financie?

0
Ján Svočák: Prečo si ľudia miešajú súkromné a podnikové financie?

Ing. Ján Svočák je konateľom viacerých spoločností, ktoré pomáhajú či už so založením živnosti alebo s. r. o  alebo poskytujú poradenstvo v oblasti účtovníctva či daňového poradenstva. Podnikové financie sú jeho doménou. V tejto oblasti sa cíti ako ryba vo vode. Ján bol aj hosťom webináru Akčných žien, ktorý sa konal 22.septembra 2022 s názvom „Ako mať poriadok v podnikových financiách“.

Pre Akčné ženy Ján Svočák prezradil:

  • či si podnikatelia uvedomujú hodnotu svojho času,
  • ako správne „upratovať“ podnikové financie,
  • čo je otvorené bankovníctvo a na čo slúži.

Aké najčastejšie chyby robia podnikatelia?

Veľké množstvo podnikateľov si chce všetky procesy zastrešovať samo. Od marketingu až po účtovníctvo.

Ale tento postup je nesprávny, pretože každý môže byť odborník iba v danej oblasti, nikto nie je super účtovník, zároveň vývojár web stránok a zároveň marketér. Podstatné je, aby sa každý podnikateľ venoval hlavne svojmu biznisu a uvedomil si, že ostatné služby je preňho výhodnejšie a z hľadiska času aj lacnejšie kúpiť, prenajať, objednať.

Uvedomujú si podnikatelia hodnotu svojho času?

Veľa podnikateľov si nevie prepočítať hodnotu svojho času. Uveďme si jednoduchý príklad, koľko by musel „googliť“ napríklad stavbár, ak by sa rozhodol, že si chce viesť účtovníctvo sám. Zbytočný čas, ktorý by mohol venovať svojej práci. A ešte aj vysoké riziko, chybovosti, nesprávne pochopeného výkladu zákona atď. Je očividné, že najať si na túto prácu účtovníka je jednoduchšie aj lacnejšie.

Prečo si ľudia miešajú súkromné a podnikové financie?

Z mojich skúseností miešanie firemných a súkromných financií vzniká buď z pohodlnosti, kedy sa podnikateľom „nechce“ ísť do banky a založiť si podnikateľský účet alebo z nevedomosti, že by tak mali spraviť.

Nevýhody sú neprehľadnosť vo financiách, nepoznanie skutočného momentálneho stavu svojho podnikania, riziko minutia viac peňazí ako je zarobené. A v neposlednom rade chaotické výstupy pre účtovníka.

Prečítajte si aj rozhovor s Martinom Tyšerom: Nebojme sa účtovníctva, vnímajme ho ako informačný systém

Aké sú výhody vedenia podnikateľského účtu?

Používanie samostatného podnikateľského účtu na podnikateľské účely je výhodné z mnohých dôvodov, ku ktorým patria predovšetkým tieto:

  • oddelené financie vám zabezpečia prehľadnosť a systém, znižujú riziko chýb a omylov pri platení, šetria čas strávený nad bankovými výpismi
  • vedenie účtovníctva sa výrazne zjednodušuje a tým pádom pre vás aj zlacňuje
  • poplatok za vedenie účtu je daňovým výdavkom
  • nevznikajú problémy s nahlasovaním bankových účtov na daňový úrad
  • vzniká vám možnosť získať výhodnejšie podmienky financovania od bankových inštitúcií

Ako si urobiť poriadok vo firemných financiách?

V prvom rade prehľadnosti a poriadku vo financiách svedčí oddelenie firemných od súkromných financií, to znamená mať súkromný aj firemný účet. Netreba sa báť používania moderných technológií, ako napríklad používať importy (xml banky, faktúr).

V dnešnej dobe sa kladie pri podnikaní veľký dôraz na automatizáciu procesov a digitalizáciu účtovníctva. Automatizácia šetrí čas, znižuje chybovosť, prispieva k efektívnemu narábaniu s financiami. Podnikové financie je určite potrebné pravidelne „upratovať“.

Aké sú skúsenosti Jána Svočáka s poriadkom v jeho vlastných financiách?

V začiatkoch podnikania som bol v tomto smere sám nedôsledný a prinieslo mi to mnoho ťažkostí a zbytočných nepríjemností.

Jednotlivé spoločnosti ako aj obrat v nich postupne narastali, pribúdali zamestnanci a bolo čoraz ťažšie sa zorientovať vo financiách, vedieť z ktorých finančných zdrojov, čo do ktorej spoločnosti platím. Mať včas a správne zaplatené mzdy, dane, odvody. A hlavne netráviť pri tom viac času ako je nutné, pretože som potreboval sústrediť svoju energiu na rozvoj svojich podnikateľských plánov.

Prečítajte si aj rozhovor s Karin Kniez: Pri akejkoľvek cene je rozhodujúce vysvetliť úžitok toho, čo predávam

Čo vám pomohlo nastaviť systém a poriadok v jeho financiách a podnikateľských procesoch?

Začal som rozmýšľať, ako by mi mohli rôzne zautomatizované procesy zjednodušiť účtovné a finančné úkony robené na dennej báze. Začal som používať xml. formát bankových výpisov, začal som používať vlastný online fakturačný a účtovný systém Accai, kde sa faktúry vytvárajú na jeden klik. Prepojil som si bankový účet a intenzívne som začal využívať výhody otvoreného bankovníctva.

Čo je to otvorené bankovníctvo a na čo slúži?

Otvorené bankovníctvo udáva trend v bankovom sektore a stáva sa tak hlavným zdrojom inovácií. Otvorené bankovníctvo umožní prepojenie bankových účtov a údajov medzi inštitúciami na použitie spotrebiteľmi, finančnými inštitúciami a poskytovateľmi služieb tretích strán. Zjednodušene ide o to, že finančné dáta, ktoré boli donedávna prístupné jedine banke klienta, budú dostupné aj tretím stranám.

Prepojenie otvoreného bankovníctva s fakturačným a účtovným systémom Accai, ktorý som vyvinul, vám umožní vidieť pohyby a zostatky na svojich podnikateľských účtoch v reálnom čase. Umožní uhrádzať faktúry priamo z aplikácie bez nutnosti použitia internetbankingu. Umožní naraz platiť viacero faktúr, položiek miezd či odvodov cez načítanie QR kódov.

Prečítajte si aj: Tri tipy ako si zjednodušiť účtovníctvo pri podnikaní

Čo je automatizácia účtovníctva? Čo je to Accai? Aké benefity prináša jeho používanie?

Accai prestavuje prepojenie online fakturácie, otvoreného bankovníctva a účtovníctva. Spája v sebe zautomatizované účtovné procesy a digitalizáciu účtovníctva za pomoci prvkov umelej inteligencie.

Accai v sebe zahŕňa od intuitívneho vytvárania faktúr a iných dokladov, cez nahrávanie prijatých faktúr a účtovných blokov za pomoci načítania QR kódov, až po ich úhrady cez otvorené bankovníctvo, automatizované posielanie upomienok, prehľadné grafy, predikcie hospodárenia firmy a mnoho iného.

Mne a nielen mne, ale všetkým klientom našej účtovnej spoločnosti, ktorí začali Accai využívať sa zjednodušil a zefektívnil celý podnikateľský život. Čas, ktorý som inak trávil neefektívnymi procesmi, zbytočným každomesačným vypĺňaním rovnakých políčok a dokladov, teraz môžem investovať do zveľaďovania svojich podnikateľských nápadov.

Ponúkam na vyskúšanie online fakturačný a účtovný systém Accai na 90 dní v najvyššej verzii úplne zadarmo. Bezplatne registrovať je možné tu.

Zdroj foto: archív J. S.

A čo vy a podnikové financie? Máte v tom jasno? Alebo potrebujete poradiť? Budeme radi, ak sa s nami podelíte.

 

žiadne príspevky na zobrazenie

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu