NAČÍTAVAM

Type to search

AKČNÉ ŽENY INŠPIRÁCIE MAGAZÍN PODNIKANIE PSYCHOHYGIENA ROZHOVORY TIPY ZDRAVIE ZDRAVIE

Janka rozbehla projekt zameraný na zdravý životný štýl: Ľudí chcem viesť k úprave návykov

Martina Beňová
Share
Janka Rybárová založila projekt Nediétuj

Janka Rybárová je žena v skvelej fit forme, ktorá sa rozhodla rozbehnúť vlastný projekt s názvom Nediétuj. Aj ona sama si pred rokmi prešla ťažkú cestu, počas ktorej nachádzala samú seba a hľadala svoje zdravé ja. Keď ho našla, rozhodla sa svoje vedomosti posunúť ďalej a práve vďaka vlastnej skúsenosti pomáha druhým k reštartu.

Prečo a kedy si sa rozhodla vytvoriť stránku Nediétuj?

O zmenu vlastného životného štýlu som sa začala zaujímať asi pred 6 rokmi, keď mi zrkadlo doma ukazovalo nelichotivý pohľad na samú seba. Počas tých rokov som si sama prešla nejakou tou diétou tzv. pokus-omyl a vyskúšala som na vlastnom tele, že nie je dobrý nápad telo dookola zaťažovať “novodobými” diétami.

Postupne som sa začala viac zaujímať o výživu a zdravý životný štýl a aktívne sa vzdelávať v danej oblasti. Po čase som zistila, že je to niečo, čo ma napĺňa a čomu sa chcem celoživotne venovať.

Preto som sa rozhodla vytvoriť projekt Nediétuj, ktorého hlavným poslaním je edukovať a navádzať ľudí k dlhodobej úprave nielen stravovacích návykov, ale aj aktívneho pohybu, správneho spánku a podobne.

Mojim klientom poskytujem aj osobné možnosti využitia služieb ako jednorazovo vytvorený výživový plán na mieru, dlhodobú starostlivosť, spoločné nakupovanie či osobné stretnutia v prípade ad hoc prípadov.

Chcem ľuďom ukázať, že zdravé chudnutie sa dá dosiahnuť aj bez drastických diét.

View this post on Instagram

Keďže aktuálne nie sú k dispozícii múky ?‍♀️, tak som dnes piekla z tých, ktoré mám ešte doma. Prvý krát som robila čisto ražno-špaldový chlieb bez pridania pšenice. Je síce hutnejší ako jeho predchodci, ale za to chutnejší ? Raž je veľmi bohatá na vitamíny a minerály. Má nižší glykemický index, takže po jej konzumácii nestúpa veľmi hladinu cukru v krvi, čo je veľmi pozitívne napríklad pre diabetikov. Okrem toho obsahuje aj množstvo vlákniny, čiže má tiež pozitívny vplyv na trávenie. Pozitívne pôsobí aj na náš imunitný a nervový systém ?? Myslím si, že konzumácii poctivého ražneho pečiva sa nemusíme báť, avšak aj tu platí všetko s mierou ?. . . . . . #nedietujem #nedietuj #bread #zitnychlieb#raznychlieb
#kvaskovanie #kvasokzitny #kvások #healthy #healthyfood #healthylife #zdravienatanieri #zdravoachutne #zdravastrava #peciem #peciemdoma

A post shared by Nediétuj (@nedietuj) on

Si certifikovanou výživovou poradkyňou, robíš konzultácie aj zostavuješ jedálničky na mieru. O čo je zo strany klientov najväčší záujem?

Väčšina klientov prichádza za mnou s tým, že potrebujú upraviť svoju váhu (najlepšie čo najskôr ako to je len možné), čiže vypracovať jedálniček, možno zapojiť aj pohyb a zotrvať. Avšak v poslednom čase majú klienti záujem aj o celkovú zmenu životného štýlu, z čoho sa osobne veľmi teším.

Treba si uvedomiť, že ak človek celoživotne funguje ako človek, ktorý nejako extra nerieši stravu ani pohyb, tá zmena nie je možná zo dňa na deň. Je to proces, ktorý sa týka veľa zmien a tie treba robiť postupne. Ak by sme chceli zmeniť všetko hneď a naraz, tak väčšinou to končí rovnako – človek pri tom dlhodobo nevydrží a vráti sa späť k svojim starým stravovacím návykom.

Chcem naučiť ľudí, že to nie je len o jedálničku na mieru a veľkej drine vo fitku, ale je to dlhodobá zmena, pri ktorej môžu sem tam zhrešiť a môžu ísť aj s kamarátmi na obed.

Chcem ich naučiť ako sa stravovať, z čoho by sa mal skladať ich tanier, čo nesmie chýbať v strave, prečo je pohyb dôležitý a hlavne, že to nemá byť len o tom ako človek vyzerá, ale hlavne o tom ako sa cíti a aké pozitíva bude mať zmena na jeho telo a psychiku.

Neviete, čo variť?Pozrite si jedálniček na týždeň so zoznamom potravín

Prečo podľa teba ľudia s takou obľubou prepadajú rýchlym diétam?

My ľudia sme celkovo veľmi pohodlné typy a snažíme sa vo všetkom hľadať skratky. A výnimkou nie je ani táto oblasť. Diéty nám zabezpečia rýchly úbytok váhy bez nejakej veľkej námahy. A to je to, čo ľudí fascinuje. Skúsia jednu diétu, zafunguje.

Keď prestanú diétovať, váha sa postupne vráti späť aj s nejakým prídavkom (tzv. jojo-efekt), a tak ju skúsia znova. Ale už to nebude mať taký účinok ako prvýkrát, tak skúsia ďalšiu a ďalšiu a takto sa začnú cykliť v kruhu neustálych diét a hladovania.

Preto som založila aj tento projekt, aby som dokázala ľudom, že aj pomocou vyváženej stravy a pohybu je možné schudnúť. Nebude to síce také rýchle ako pri nejakej práškovej diéte, ale bude to trvalo udržateľné a zdraviu prospešné.

Prečítajte si aj:Deväť vecí, ktoré môžete robiť počas karantény

Na čo by si mal človek dať najväčší pozor, ak chce zlepšiť svoju životosprávu?

Asi by som najviac vypichla to, že to nie je zmena, ktorú možno vykonať zo dňa na deň, ale že to musí ísť postupne. Ak človek vie, že to sám nezvládne, je dobre sa na začiatok zveriť do rúk odborníkovi, ktorý mu poradí a postupne mu bude pomáhať zmeniť jeho životosprávu.

Viem, že keď chceme zmenu, tak sa väčšinou do toho vrháme po hlave a chceme to hneď, ale ako sa vraví, niekedy je menej viac a tak je dobre, aby sme šli na to pomaly a nechceli zmeniť hneď všetko naraz.

Radšej si nastaviť menšie ciele, ktoré sa postupne budú plniť, ako jeden veľký, pretože človek je potom sklamaný, ak to nevyjde. Ďalšia vec, ktorú by som asi vypichla, je to, že ľudia často ešte predtým, než začnú meniť svoje návyky, prídu do obchodu a nakúpia si zbytočne oblečenie do fitka alebo rôzne produkty a detoxy, ktoré im zaručujú rýchly úbytok.

Ak chce človek naozaj zmenu, pokojne si vystačí s bežne dostupnými potravinami a starými legínami/teplákmi.

Čo je základom zdravého životného štýlu?

Základom je určite vyvážená strava, pohyb a psychická pohoda. Väčšina ľudí si ale stále pod týmto predstavuje to, že ak chcú zmeniť svoj životný štýl, musia jesť len suchú ryžu s kuracím mäsom na vode, k tomu brokolicu a každý deň byť 2 hodiny vo fitku.

Ale takto to vôbec nefunguje. Aj tzv. zdravá kuchyňa môže vyzerať a chutiť úžasne. Vôbec sa človek nemusí trápiť. Všetko záleží od toho, ako sa človek nastaví.

Hľadáte recept na chlieb? Rýchly chlieb, na ktorý vám stačí 5 ingrediencií

Hovorí sa, že strava tvorí 70 – 80 percent úspechu. Ako to vidíš ty?

Áno, s týmto tvrdením sa aj ja stotožňujem. Strava je určite základ, na ktorom treba stavať. Väčšina ľudí je ale v domnienke, že pokiaľ cvičím, môžem si dopriať na čo mám chuť a moje telo to spáli. Alebo sa držia tzv. počítania kalórií a hovoria si, že pokiaľ sú v kalorickom deficite, chudnúť budú, a je jedno, z čoho sa ich denný príjem skladá.

Chudnúť síce možno budú, ale pozor! Nie je to len o kalóriách, ale aj o živinách, ktoré naše telo potrebuje na to, aby prežilo a správne fungovalo. Môžeme si to predstaviť ako palivo pre auto. Pokiaľ budeme tankovať nekvalitné palivo, tak ani naše auto nám dlho nebude slúžiť.

View this post on Instagram

Kvásková pizza ? Štartér ? 150 g špaldovej celozrnnej múky 150 ml vody 1 PL ražneho kvásku Večer suroviny na štartér zamiešame a necháme odpočívať 12 hodín. Cesto ? 200 g ražnej múky 100 g pšeničnej hladkej múky 50 g špaldovej hladkej celozrnnej múky 100 ml vody 30 g olivového oleja 1 odmerka soli Do štartéru vmiešame všetky suroviny na cesto a buď ručne alebo mixérom vypracujeme hútne cesto, ktoré sa bude odliepať od stien misky a necháme 2 hodiny odpočívať. Po 2 hodinách cesto spracujeme a rozdelíme na 3 časti, z ktorých vypracujeme bochníčky, ktoré necháme ďalšie 2 hodiny odpočívať pod fóliou. Po 2 hodinách zapneme trúbu na 250 °C obojstranný ohrev. A kým sa trúba bude nahrievať spracujeme bochníčky, ktoré vyvaľkáme a na vrch si už uložíme na čo máme chuť. Ja som zvolila klasiku – pasírované paradajky, prosciutto, mozzarelu a rukolu. Bon appetit ? . . . . . #nedietujem #nedietuj #lunch #food #dnesjem #dnesvarim #pizza #kvaskovapizza #kvaskovanie #kvasok #italyfood #italykitchen

A post shared by Nediétuj (@nedietuj) on

A čo cvičenie?

Áno, aj cvičenie je veľmi dôležitý faktor, ktorý ovplyvňuje veľa vecí. Pohyb je od nepamäti pre nás prirodzený. Naše staré mamy odjakživa pracovali a boli neustále v pohybe, čiže máme to v génoch. Bohužiaľ, dnešná doba je taká, že všetci všade sedíme – doma, v aute, v práci… a práve toto je problém dnešnej doby.

Ako som už spomínala, ľudia si myslia, že ak pôjdu trikrát do týždňa do fitka, tak majú veľký výdaj a môžu jesť na čo majú chuť a bez výčitiek. Je síce pravda, že športujeme viac ako ľudia v minulosti, ale, bohužiaľ, máme omnoho menej prirodzeného pohybu ako naši predkovia.

Čiže len to, že si pôjdeme trikrát do týždňa na hodinku zacvičiť, nestačí. Je potrebné, aby sme hýbali! Využívajme namiesto výťahov schody, vystúpme o zastávku skôr a prejdime sa domov, ak je to možné používajme auto čo najmenej.

Ako môžeme zdravo žiť v čase pandémie koronavírusu?

Viem, že teraz je pohyb aj celkovo náš život tak trošku obmedzený, ale to neznamená, že sa musíme prestať úplne hýbať a jesť od rána do rána. Práve naopak!

Pre podporu imunity a dobrého zdravia je potrebné, aby sme ešte viac dbali na vyváženú stravu a pohyb. Na to, aby sa človek hýbal, nepotrebuje fitko, stačí mu jedna podložka, vlastné telo a stolička a sľubujem, že sa zapotí tak, akoby odbehol pár kilometrov.

Z každej situácie treba vyťažiť len to dobré a ak sme sa doteraz sťažovali, že nemáme na seba čas, tak teraz ho máme, myslím, že všetci dostatok a hodinku denne si na seba určite každý z nás nájde. Všetko závisí od toho ako sa človek k tomu postaví.

View this post on Instagram

Dnes som si dala #restday v podobe jemného behu v našej krásnej prírode ❤️. A po behu som 1x skúsila Yogu, ktorá mi poslúžila ako skvelý strečing. Väčšinou preferujem dynamický pohyb, pri ktorom úplne vypnem hlavu a sústredím sa len na cvičenie. A práve preto som si myslela, že pri yoge to nie je možné. Ale mýlila som sa, krásne som si oddýchla, ponaťahovala svoje telo a potlačila svoje myšlienky do úzadia ?. Určite som ju necvičila posledný krát ?. Akýkoľvek druh cvičenia sa dá cvičiť aj z pohodlia domova napríklad aj v obývačke pred TV (zvuk TV bol vypnutý ?). Chce to len chuť a čas, ktorého máme asi teraz všetci viac ako obvykle ? . . . . . . #healthy #healthylife #sport #training #run #running #yoga #stretchingexercises

A post shared by Nediétuj (@nedietuj) on

Kde robíme chyby? A ako sa im vyvarovať?

Toto je veľmi individuálne a možno sa budem opakovať, ale asi najväčšia chyba, ktorú človek pri akejkoľvek zmene môže robiť, je netrpezlivosť. Nemôžeme čakať, že ak sme fungovali na jednom systéme xy rokov, že to pôjde zmeniť hneď. Zmena životného štýlu trvá v priemere 1-3 roky.

Hlavné je sa nevzdávať a ak aj človek občas zlyhá, je to prirodzené. Dôležité je pri tom zotrvať a nevzdávať sa len tak ľahko. Ďalšou chybou je porovnávanie sa s niekým iným.

Treba si uvedomiť, že každý má tu svoju cestu a treba sa sústrediť sám na seba a neporovnávať sa napríklad s kamarátom, ktorému to možno pôjde rýchlejšie alebo lepšie. Jediné, čo z toho budeme mať, je frustrácia.

View this post on Instagram

Dnes mám deň voľna od cvičenia a tak som namiesto 15 minútovej cesty domov ? zvolila chôdzu ?‍♀️. Trvalo mi to síce hodinu, ale to mne vôbec nevadí ?. Za tieto hodinky som naozaj vďačná??, pretože vďaka nim sa snažím denne spraviť aspoň tých 10 000 krokov aj keď nejdem cvičiť. Samozrejme nie vždy sa to podarí, ale vždy keď môžem idem po vlastných ? Chôdza je pre nás najprirodzenejší pohyb, a preto nezabúdajme byť aktívni aj mimo plánovaného cvičenia. A tak si občas zájdite pešo či už do práce, domov alebo hocikam kam Vás Vaše nohy zavedú ? . . . . . #healthy #healthylifestyle #walk #walking #chodza #pohyb #pohybjezivot #ilovesport #iloveit #garmin #garminvivoactive3 #garminwatch #watch #sportwatch

A post shared by Nediétuj (@nedietuj) on

Ako sa nastaviť na tú správnu, zdravú cestu?

Všetko sa začína v hlave. Ak nebudeme hlavou nastavení na zmenu, nič nepôjde. Hlava je základ. Treba si nájsť spôsob, ktorý bude pre nás najlepší a bude nám najviac vyhovovať, lebo len tak môžeme dosiahnuť cieľ, ktorý sme si stanovili.

Tagy
Martina Beňová
Martina Beňová

Snažím sa robiť veci robiť naplno. Najmä tie, ktoré sú mojou srdcovkou :) Akčným ženám by som chcela odovzdať kus svojho entuziazmu a radosti zo života.

  • 1

You Might also Like

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X