Online marketing a tvorbu stratégií na sociálnych sieťach má v malíčku. Či už ide o medzinárodné firmy, neziskové organizácie alebo osobné značky, Nikola Kökényová sa v tom, čo robí, cíti ako doma. Jej hlavným cieľom je prispôsobiť služby každému na mieru tak, aby cieľ dosiahli spoločne.
Niku mnohí zo sociálnych sietí spájame s jej projektom Social spirit, ktorý sa zameriava na marketing, sociálne siete a stratégie. Práve o nich sme sa v dnešnom článku s Nikou porozprávali.
Aké marketingové trendy u nás prevládajú?
V tejto dobe je podľa mňa zásadné obrátiť svoju pozornosť nie navonok na zdanlivé trendy, ktorých sú siete plné, ale práve naopak. Dovnútra. Zistiť tam, akým smerom sa ja ako značka uberám, a následne z toho vychádzať. Už nestačí nasledovať trendy na sieťach, ale skôr svoju dlhodobú víziu – len vďaka nej sme schopní, byť konzistentní nielen na sieťach, ale v celom svojom podnikaní.
„Sociálne siete sú prehltené a takisto aj ľudia z nich. To je smutný, ale pravdivý trend.”
Pravdou je, že nemusíme robiť všetko rovnako ako iní tvorcovia, ktorým to funguje. Fanúšikovia si u tvorcu dokážu zvyknúť na všetko. Ak im to bude prinášať dostatočne dlho a trpezlivo. Pri väčších značkách je najväčšou výzvou uchopiť obsah na sieťach tak, aby bol ľudský. Ešte stále sa stretávame so zalomenými vizuálmi z letáku na sociálne siete, pričom oveľa lepšie by fungovalo ukázať ľudí za značkou, ktorí povedia o obsahu toho letáku vlastnými slovami.
Marketing sa stal veľmi populárnym odvetvím. Zdá sa ti, že je preplnený?
Ťažko povedať, aké sú reálne čísla, ale vnímam v posledných rokoch nárast mnohých odborníkov na rôzne marketingové odvetvia. Otázkou ostáva, aká je ich kvalita a reálne skúsenosti. Napriek tomu, že je preplnený, stále vidím medzeru pri začínajúcich malých podnikoch, ktoré si ešte nemôžu dovoliť marketingové agentúry, no potrebujú kvalitný štart. Vyhľadávajú namiesto agentúr skúsených freelancerov s rokmi praxe a nás je na Slovensku stále len pár desiatok.
Nikola, prezraď nám viac o Social spirit
Vlajkovou loďou Social spirit je individuálny mentoring osobných značiek, ktoré potrebujú strategicky uchopiť ich marketingové aktivity a smerovať energiu tam, kde to má pre nich skutočne význam. Firmám pravidelne robím stratégie na sociálnych sieťach na mieru. Vytvorila som e-booky o stratégiách pre samoukov a o Instagram stories. Pred dvoma rokmi vznikol môj jediný fyzický produkt, #SOCIALSPIRITCARDS – hravá pomôcka, ktorá malým značkám pomáha rozlúsknuť strategické otázky o ich podnikaní alebo im poskytne nápady na príspevky na siete.
Ako vnímaš sociálne siete? Ktorá je tvoja obľúbená?
Instagram. Začal mi prinášať reálnych zákazníkov pri 300 followeroch a môžem na ňom byť sama sebou. Má kopec nástrojov, ako urobiť váš obsah interaktívnym a vyzvať fanúšikov k reakcii aj akcii.
Aké výhody nám sociálne siete dávajú?
Stále sú pre malé a osobné značky ideálnym prvým miestom, na ktorom komunikovať. Nepotrebujú byť vyblýskané, práve naopak. Autentické, jednoduché, bez filtrov.
Zároveň pomáhajú vytvárať vzťahy s ľuďmi, s ktorými na nich komunikujete. Vraj náš mozog nevie reálne rozlíšiť, koho poznáme z online prostredia a koho z reality. Preto čím je viac značku vidieť na sociálnych sieťach, tým viac majú ľudia pocit, že ju poznajú. A tým viac sú otvorení od nej nakúpiť, či ju podporiť v čase núdze.
A teraz naopak, aké nevýhody nám sociálne siete dávajú?
Extrémny žrút času. Nedávno som mentorovala marketingového manažéra istej firmy a povedal mi, že si doteraz myslel, že sociálne siete sú len o publikovaní obsahu. Bol prekvapený, koľko práce za tým reálne je, a čo ho vlastne samého čaká. (Smiech)
Keď sa chcete dozvedieť viac, príďte na workshop s Nikou – Instagram nakopávačka už 14. októbra
Chce to trpezlivosť. Veľa tvorcov začne tvoriť príspevky, no vzdá to po prvých mesiacoch, lebo nevidia reálne výsledky, alebo ich profil rastie pomaly. Dnes je narásť na sociálnych sieťach oveľa ťažšie ako tomu bolo pred čo i len rokom, no stále je to možné. Kým človek príde na to, čo funguje pre jeho budúcich zákazníkov, prejde veľa času. A ten máme limitovaný.
Ako vnímaš marketingové prostredie v rámci rodovej rovnosti? Vnímaš medzi marketérkami a marketérmi nejaké rozdiely?
Marketing je podľa mňa super v tom, že nemá pohlavie ani titul. V kreatíve sa vás pri pohovore nikdy nespýtajú akú výšku ste študovali. Dajú vám zadanie, a ak ho vypracujete dobre, máte prácu. Ak nie, môžete mať aj MBA z marketingu, no neprejdete. Takisto je jedno, či ste žena alebo muž.
Iné je to však pri strategických pozíciách, kde ste posudzovaní podľa reálnych výsledkov a predošlých skúseností. Aj tu si však myslím, že pohlavie nehrá až takú rolu. Na Slovensku máme silné strategické marketérky, ktoré idú príkladom.
„MARKETING JE SKVELÝ V TOM, ŽE NEMÁ POHLAVIE ANI TITUL.”
Je nejaká kvalita, v ktorej konkrétne ženy marketérky excelujú?
Myslím si, že tou kvalitou by mohla byť vnímavosť. Neraz sa mi stalo, že mi klienti povedali, že sa cítia počutí, alebo že u prechádzajúceho marketéra nemali vôbec pocit „nacítenia sa na značku”. Kvôli tomu mu neverili a nešli s ním do spolupráce. Hľadali, až kým nenašli niekoho, kto im rozumie.
Niekedy sú štatistiky a reálne čísla nanič, keď človek nemá zo svojho vlastného vystupovania dobrý pocit. Naopak, keď má človek sebaistotu vo svojej prezentácii pred ľuďmi, môže to dopadnúť nad očakávania, aj keď hypotézy sú zlé. Ťažko však povedať, či vnímavosť je len ženská kvalita, alebo je to individuálne. Asi sa skôr prikláňam k druhej možnosti. (Smiech)
Viac o Nike sa dozviete na jej Instagrame: Nika Social spirit Instagramový profil