Začnite písať ak chcete vyhľadať článok

AKČNÉ TIPY BLOG MAGAZÍN ZDRAVIE

Obrazovky vážne poškodzujú váš zrak: 10 skvelých spôsobov, ako si chrániť oči

Zdieľať

Viaceré štúdie už naznačili, že prílišné sledovanie televízie vás môže skutočne zabiť. A ďalšia nedávna štúdia zistila, že hoci si rodičia myslia, že zmierňujú záchvaty hnevu svojich detí tým, že ich rozptyľujú smartfónmi, táto jednoduchá vec má neskôr vážne znepokojujúce následky.

Teraz nová štúdia publikovaná v časopise Ophthalmology, časopise Americkej akadémie oftalmológie, naznačuje, aké dôležité je obmedziť čas strávený pred obrazovkou vášho dieťaťa, ako aj váš vlastný.

Epidémia krátkozrakosti sa šíri po celom svete

Štúdia analyzovala údaje 1958 detí vo veku 7 až 12 rokov a zistila, že u 27,7 percenta tých, ktorí nemali krátkozrakosť, sa tento stav vyvinul medzi rokmi 2010 a 2013. Tieto výsledky znepokojujú tých, ktorí si uvedomujú, že epidémia krátkozrakosti sa šíri po celom svete.

Ešte v 50. rokoch 20. storočia bolo krátkozrakých iba 10 až 20 percent čínskej populácie; dnes je to až 90 percent tínedžerov a mladých dospelých. Podľa National Eye Institute je krátkozrakých 42 percent Američanov vo veku 12-54 rokov, čo je nárast oproti 25 percentám v roku 1971. Niektorí odhadujú, že do konca tohto desaťročia bude mať každý tretí človek na svete rozmazané videnie na diaľku.

unsplash.com

Hoci pri krátkozrakosti zohráva úlohu genetika, vedci sa domnievajú, že dramatický nárast krátkozrakosti za posledných niekoľko desaťročí je spôsobený tým, že ľudia trávia viac času čítaním alebo pozeraním na obrazovky a menej času vonku.

Stále sa diskutuje o tom, či modré svetlo z obrazoviek poškodzuje zrak. Každopádne, už vieme, že pri používaní digitálnych zariadení nežmurkáme tak často, ako keď ich nepoužívame, čo zaťažuje naše oči.

Treba si dať prestávku

Aby sa tomu zabránilo, K. David Epley, M.D., klinický hovorca Americkej akadémie oftalmológie, navrhuje vynútiť si 20-sekundovú prestávku na každých 20 minút času pred obrazovkou, namiesto toho, aby ste použili okuliare na čítanie/počítač alebo kontaktné šošovky.

postel dievca

Foto: pixabay.com

“Radšej učím deti lepším návykom namiesto toho, aby som im poskytoval barličku, ako sú okuliare na čítanie, ktoré im umožnia konzumovať ešte viac obsahu v médiách,” uviedol Epley. “Ak bežíte príliš ďaleko a začnú vás bolieť nohy, prestanete. Rovnako, ak príliš dlho čítate alebo pozeráte videá a začnú vás bolieť oči, mali by ste prestať.”

Nezabúdajte, že tento stav nie je obmedzený len na deti, čo znamená, že by ste si mohli osvojiť niektoré z týchto návykov aj vy sami!

1. Nastavte časovač

Nastavte kuchynský časovač alebo časovač inteligentného zariadenia, aby ste si pripomenuli, že si máte dať prestávku na každých 20 minút, ktoré vy alebo vaše dieťa strávite pozeraním na obrazovku. A keď už ste pri tom, skúste sa pohnúť. Koniec koncov, sedenie bolo nazvané „nové fajčenie“.

2. Pozrite sa hore po každých niekoľkých kapitolách

Odborníci odporúčajú striedať čítanie skutočných kníh a elektronických kníh, ako aj po každých dvoch kapitolách je dobré pozerať sa hore a von z okna.

3. Naplánujte si voľný čas pri okne

Navrhujú tiež pozerať sa z okna na 20 sekúnd po dokončení úrovne vo videohre, čo znamená, že by mohlo byť rozumné umiestniť gauč alebo stoličku, na ktorej vy alebo vaše dieťa trávite najviac času čítaním alebo používaním digitálnych zariadení, blízko okna.

Prečítajte si: Ochrana očí v lete – slnečné okuliare nie sú všetko!

pri okne

pixabay.com

4. Knihy s poznámkou

Použite zariadenie na vytváranie záložiek na e-knihe alebo po každých niekoľkých kapitolách skutočnej knihy umiestnite kancelársku spinku, aby ste sebe alebo svojmu dieťaťu pripomenuli, že si má dať prestávku.

5. Vyhnite sa používaniu počítačov na priamom slnečnom svetle

Pretože Američania trávia 90 percent svojho času v interiéri, v poslednom čase sa objavila myšlienka na vytváranie vonkajších pracovných priestorov pre dospelých. A hoci sa ukázalo, že práca vonku má rôzne fyzické a psychické výhody, je dôležité vyhýbať sa jasne osvetleným oblastiam, pretože odlesky obrazovky vášho počítača spôsobujú únavu očí.

6. Cvičte správne držanie tela pri čítaní alebo používaní digitálnych zariadení

Štúdie zistili súvislosť medzi zlým držaním tela a progresiou krátkozrakosti, preto cvičte vzpriamené sedenie a povzbudzujte svoje dieťa k správnemu držaniu tela. Okrem toho, že to prospeje vášmu zraku, zabráni vám alebo vášmu dieťaťu v rozvoji “technického krku”.

7. Držte zariadenie ďaleko

Často vidíte ľudí prilepených tak blízko k displejom svojich iPhonov, že je to prakticky na ich tvári. Ideálna dĺžka medzi vaším digitálnym zariadením a vašimi očami je 45 až 60 cm.

Prečítajte si: Kam najviac investujú Slováci?

ovladac

pixabay.com

8. Upravte jas na obrazovke

Urobte to na akejkoľvek úrovni, ktorá je pre vás alebo vaše dieťa najpohodlnejšia. Slabá batéria je nekonečne výhodnejšia ako zlé videnie.

9. Vytvorte rozptýlenie

Keď všetko ostatné zlyhá, odborníci navrhujú doslova niečo zhodiť, aby vaše dieťa vzhliadlo od obrazovky.

10. Trávte viac času vonku

Vedci si stále nie sú istí, prečo je to tak, ale ukázalo sa, že pobyt vonku zabraňuje vzniku krátkozrakosti. Je potrebné poznamenať, že pobyt vonku má aj celý rad ďalších fyzických a psychických výhod.

Zdroj: bestlifeonline.com

REDAKCIA

Sme akčné ženy a prinášame ti príbehy a články spoločne s ďalšími akčnými ženami, ktoré robia, čo milujú a rady o tom aj píšu. Podporujeme sa navzájom v našich snoch. V tom, čo nás napĺňa a robí nám radosť. Pridaj sa k nám: https://akcnezeny.sk/registracia/ Spoločne vytvárame magazín, stretávame sa online a rovnako offline na vzdelávacich a motivačných podujatiach, ktoré organizujeme. IG: #zenyktorerobiacomiluju #akcnezeny #akcnemamy #vzdelavanie #biznis #kariera

  • 1

Zanechaj nám svoj komentár