NAČÍTAVAM

Type to search

AKČNÍ MUŽI MAGAZÍN ONLINE NÁSTROJE ROZHOVORY SOCIÁLNE SIETE

Oliver Jakubík: Pri budovaní osobnej značky je najdôležitejšie byť sám sebou

REDAKCIA
Share

Oliver Jakubík má dlhoročné skusenosti s emailmarketingom a budovaním osobnej značky. Vystupoval aj na našej minuloročnej konferencii, kde si svojím humorom a informáciami nabitým vystúpením jednoznačne získal publikum.

V rozhovore nám prezradil:

  • aké boli začiatky jeho podnikania
  • aké je podnikanie na Slovensku
  • čo je osobna značka a aká je jej úloha
  • aké najčastejšie chyby robia ľudia pri emailmarketingu
  • o čom budú pripravované webináre
  • tri dobré rady pre podnikateľky

Firmám aj jednotlivcom pomáhate pri rozvoji ich osobnej značky a v marketingu. Ako dlho sa tomu už venujete?

Marketingu som sa začal venovať už počas štúdia na VŠ, t.j. cca od roku 1999, takže už veľmi veľmi dlho (smiech).

Prešiel som si niekoľkými reklamnými a marketingovými agentúrami a keďže vo viacerých prípadoch išlo o medzinárodné agentúry, mal som možnosť nielen pracovať na projektoch pre globálne značky, ale najmä spoznať know-how a vidieť, ako nad brandingom a marketingom rozmýšľajú ľudia v Anglicku, Holandsku, Francúzsku a v Amerike.

A často bol tento mindset iný, než na Slovensku – najmä z pohľadu autentickosti a tiež odvahy komunikovať značky odlišne a kreatívne.

Ako ste začínal vy? Čo vám najviac pomohlo, kde ste čerpali svoje vedomosti?

Skúsenosti som naberal v agentúrach vďaka domácim a zahraničným kolegom a klientom. Výhodou pre mňa zároveň bolo štúdium psychológie a spojenie sveta marketingu s odbornými psychologickými vedomosťami.

To mi možno trochu lepšie pomohlo nielen lepšie porozumieť ako my, ľudia, rozmýšľame, ako cítime a ako sa rozhodujeme, ale tiež preniesť tieto poznatky do oblasti rozvoja a komunikácie značiek.

oliver jakubik

Oliver Jakubik

Podnikať som začal v roku 2008 a minimálne z pohľadu tvorby značky som mal pomerne bohaté skúsenosti z agentúr.

V každom prípade však podnikanie nie je len o značke ale tiež o množstvo iných vecí. A keďže ja mám pomerne slušný chaos vo veciach ako papiere, úrady, financie a pod., tak som sa – asi podobne, ako mnoho iných začínajúcich podnikateľov – často učil na vlastných podnikateľských chybách (úsmev).

Čo pokladáte za najťažšie pri rozbiehaní vlastného biznisu?

Zo skúsenosti viem, že pre každého to je niečo iné. Ja som napríklad nemal problém pomerne rýchlo dostať moju značku do povedomia klientov a získať prvé väčšie zákazky.

Pre mňa boli problémom skôr procesné veci, súvisiace s podnikaním – všetky možné úrady, potvrdenia, účtovníctvo, archivácia dokladov a pod. Toto je pre mňa dodnes nočná mora a niečo, čo sa neviem naučiť.

Pre väčšinu klientov je však na začiatku problémom práve ich značka a predaj. Získať dobrú poznateľnosť svojej značky a zároveň dôveru a záujem zákazníkov o ich služby a produkty.

Je podľa vás na Slovensku veľa podnikateľov?

Ak sa na to pozrieme úplne reálne, Slovensko je pomerne malá krajina s pomerne veľkým počtom firiem, podnikateľov, freelancerov.

A tak je jedna vec mať svoj podnikateľský sen a druhou vecou je vedieť podnikať udržateľne – t.j. mať dostatočný počet klientov a dostatočný objem financií, získaných v rámci zákazníckych projektov.

Poznám naozaj veľké množstvo ľudí, ktorí sa nechali zlákať motivačnými citátmi, aby „počúvali vnútorný hlas“ a „prestali bežať zamestnanecký závod“ a mohli „konečne pracovať pre seba a nie pre iných“ – a nakoniec sa museli po niekoľkých mesiacoch vrátiť naspäť do zamestnania, lebo boli na pokraji krachu.

Osobne som presvedčený, že nie je absolútne nič zlé na tom mať zamestnanie. Nie každý musí podnikať a pokiaľ už naozaj človek chce ísť do podnikania resp. na „voľnú nohu“, mal by vedieť, do čoho ide a mať naozaj veľmi realistické očakávania.

Keď sa povie osobná značka, mnohí si predstavia logo. Čo ďalšie spadá do kategórie osobná značka?

Áno, pre mnoho ľudí sa pojem „osobná značka“ spája skôr s povrchnými vecami, ako je napr. logo, web stránka či tisícky sledovateľov svojho účtu na niektorej zo sociálnych sietí.

Osobná značka je však niečo oveľa hlbšie – sú to naše hodnoty, náš charakter, naše vízie, komunikačné a prezentačné schopnosti, spôsob ako vstupujeme do vzťahy, dôvera nášho okolia že to čo hovoríme je pravda a to čo sľúbime aj naozaj dodržíme – a takto by som mohol pokračovať na niekoľko ďalších riadkov.

Osobná značka sme jednoducho my – a áno, naša osobná značka má mať určite aj zapamätateľné logo, atraktívny web či hodnotný obsah, ktorý tvoríme a zdieľame na sociálnych sieťach.

A, samozrejme, je to aj náš štýl obliekania a naše postoje, ktoré sa možno netýkajú priamo oblasti nášho podnikania, no sú súčasťou našej osobnosti – postoj k spoločenskému dianiu, politike, ekológii, právam iných ľudí, atď.

Čo je podľa vás pri budovaní osobnej značky to najdôležitejšie?

Budem opakovať to, čo zaznieva veľmi často – byť sám sebou. Je to to najľahšie a zároveň najťažšie, čo môžeme spraviť pre formovanie a budovanie našej autentickej, dôveryhodnej a atraktívnej osobnej značky.

Samozrejme, byť sám sebou znamená aj to, že sa budeme postupne rozvíjať – po osobnostnej, kvalitatívnej či podnikateľskej stránke – avšak vždy v súlade s tým, kým naozaj som – a nie v súlade s tým, akého by ma možno chcelo mať okolie alebo aké sú momentálne trendy.

Ste odborníkom na emailmarketing, kde podľa vás robia podnikatelia najväčšie chyby pri posielaní emailov?

Tých chýb je pomerne veľa, pričom tri naozaj asi najčastejšie a zároveň najškodlivejšie sú nasledovné:

Posielanie e-mailov ľuďom, ktorí o ne nemajú záujem – ide často o rôzne nie úplne legálne získané databázy kontaktov, prípadne o zber kontaktov ľudí, ktorí možno prejavili záujem o nejakú konrétnu vec (napr. ebook, workshop) a následne im daný podnikateľ začne posielať desiatky e-mailov s úplne inou tematikou a zameraním;

Predajnosť – na každom jednom školení či prednáške hovorím, že potrebujeme zmeniť základnú paradigmu (východisko) nášho marketingu nasledovným spôsobom: „Ľudia nenávidia predaj – ale milujú nakupovanie.“ V praxi to znamená prestať „predávať“ a posielať nekonečné emaily so zľavami a vouchermi a radšej zamerať pozornosť na vytvorenie chuti nakupovať – cez vytvorenie emočného puta so značkou, tvorbu hodnotného obsahu, a pod.

Neosobnosť a nesegmentácia – dnes v podstate každý profesionálny nástroj emailového marketingu obsahu má možnosť personalizácie a segmentácie obsahu. Personalizácia znamená možnosť komunikovať s príjemcov priamo a osobne, napr. cez oslovenie krstným menom. Segmentácia zase znamená, že poznáme preferencie našich zákazníkov či odberateľov newsletteru a posielame im len ten obsah, ktorý je pre nich relevantný.

Mimochodom viac sa budeme aj týmto trom témam venovať na spoločnom online workshope o e-mailovom marketingu pre Akčné ženy.

Ako často je dobré posielať emaily?

To veľmi závisí od viacerých faktorov – oblasť podnikania, typ publika resp. odberateľ, zameranie a relevantnosť obsahu, a pod. Vo všeobecnosti sa ale dá povedať, že bezpečná frekvencia, ktoru nič nepokazíme, je poslať zaujímavý a hodnotný newsletter 2x mesačne. No sú značky, ktoré komunikujú aj výrazne častejšie a odozva ich zákazníkov je veľmi pozitívna.

Okrem témy emailmarketing a budovanie osobnej značky chystáte v spolupráci s Akčnými ženami ešte ďalšie webináre. O čom budú?

V rámci worskhopu BE A BRAND sa budeme rozprávať o kľúčových princípoch a krokoch pre budovanie a rozvoj autentickej, dôveryhodnej a atraktívnej osobnej či podnikateľskej značky.

Obľúbenú tému využitia najlepších aplikácií pre tvorbu moderného vizuálneho obsahu (napr. na sociálne siete) máme naplánovanú v rámci workshopu COOL TOOLS, pri ktorom musím povedať, že ide o jednu z najčastejších tém, ktorú som riešil v rámci prednášok a konferencií v posledných 2 rokoch. Vždy sa veľmi teším, ako ľudia spoznávajú skvelé appky a ich možnosti tvorby dizajnu a vizuálov.

No a poslednou témou je Smart Time – oblasť osobnej a digitálnej produktivity, ktorá najmä v týchto časoch dostáva novú naliehavosť a využitie.

Sú webináre určené aj pre začiatočníkov?

Určite áno – obsah každého z webinárov je nastavený tak, aby z neho vedeli plnohodnotne ťažiť tak účastníci, ktorí v danej téme iba začínajú, ako aj pokročilí účastníci – samozrejme s ohľadom na čas a zvolený rozsah tém.

Skúste nám dať tri rady, pre ženy, ktoré by sa chceli vydať na cestu za vlastným snom.

  1. Nepočúvajte cudzie rady (smiech). A teraz úplne vážne – každý má svoju vlastnú cestu, svoje vlastné tempo a svoj vnútroný hlas a každá externá rada, nech je akokoľvek dobre myslená, možno funguje jej autorovi, no nemusí platiť pre nikoho iného.
  2. Nezabite príležitosti a radosť zo života prílišným rozmýšľaním a vytváraním virtuálnych scenárov v hlave; oveľa lepšie je veci začať robiť a formovať ich za pochodu, okrem iného aj preto, že iba tak zistíme, či majú naozaj zmysel.
  3. Život je krátky, zanechajme stopu.

Tagy
REDAKCIA
REDAKCIA

Sme akčné ženy a prinášame ti príbehy a články spoločne s ďalšími akčnými ženami, ktoré robia, čo milujú a rady o tom aj píšu. Podporujeme sa navzájom v našich snoch. V tom, čo nás napĺňa a robí nám radosť. Pridaj sa k nám: https://akcnezeny.sk/registracia/ Spoločne vytvárame magazín, stretávame sa online a rovnako offline na vzdelávacich a motivačných podujatiach, ktoré organizujeme. IG: #zenyktorerobiacomiluju #akcnezeny #akcnemamy #vzdelavanie #biznis #kariera

  • 1

You Might also Like

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X