Začnite písať ak chcete vyhľadať článok

AKČNÍ MUŽI KARIÉRA MAGAZÍN

Podnikateľ Milan Paprčka: Kríza je nebezpečenstvo, ale aj veľká príležitosť!

Kristína Majerová
Zdieľať

Milan Paprčka, cestovateľ, vášnivý fotograf, pilot i spisovateľ. Jeho vydavateľstvo bolo v roku 2019 zapísané do knihy slovenských rekordov. Ako sa dostal k svojmu povolaniu? Čo odporúča autor knihy Podnikanie s hlavou v oblakoch iným majiteľom firiem, aby neprišli v čase epidémie koronavírusu o svoje podnikanie? To a mnoho viac sme zisťovali v zaujímavom rozhovore.

Vieme o vás, že ste vášnivý letec. Ako  ste dostali k lietaniu?

V roku 2007 sme v našom vydavateľstve začali tvoriť ručne maľované mapy miest. V tom čase sme potrebovali mať zachytené šikmé letecké zábery, aby maliar videl všetky budovy a ulice z nadhľadu. V miestnom aeroklube som si preto prenajal lietadlo a šiel fotiť.  Bolo to po prvýkrát, čo som letel malým lietadlom. Vo chvíli, keď sa odlepilo od zeme, som vedel, že raz budem pilotom. Časom sa to rozbehlo tak, že teraz lietame a fotografujem už s malou flotilou štyroch lietadiel.

Čo vás na vašej práci, ktorá vyzerá vlastne ako hobby, baví najviac?

Zažiť jedinečný pohľad na krajinu. Spoznávanie známych i menej známych miest, tak ako to málokto z ľudí pozná – pohľadom z neba. Rôzne miesta, zákutia, nikdy zo zeme takto neuvidíte. Ale tiež aj rýchlosť, akou sa dokážete presunúť z bodu A do bodu B. Veď len na taký Jadran. je lietadlom za tri hodiny (teda bolo ešte pred pár týždňami). A v neposlednom rade tréning hlavy a schopností, ktoré sú potrebné k plánovaniu a uskutočňovaniu letov do cudziny, vrátane leteckej angličtiny. Letectvo spája aj všetky naše produkty, t.j. ručne maľované panoramatické mapy, ako aj letecké fotoknihy regiónov či letecké snímkovanie.

Vytvorili ste aj slovenský rekord…

Áno, naše vydavateľstvo, so sídlom v malej dedinke Kynceľová pri Banskej Bystrici, vydalo od roku 2013 do leta 2019 celkom 65 titulov s leteckými snímkami regiónov Slovenska, v celkovom náklade 343.240 kusov. Ide o najviac vydaných obrazových publikácií o Slovensku. Keby sa tieto knihy poukladali jedna za druhou, tak by vytvorili dĺžku viac ako 89,24 kilometra a keby sa poukladali na seba, dosiahli by výšku 6178 metrov (to sú Andy a teraz útočíme už na Himaláje). Spoločnosť bola za tieto vydavateľské počiny v roku 2019 zapísaná aj do Slovenskej knihy rekordov.

Dostala som úlohu, ako pomôcť ľuďom v tejto situácii. A tak som vymyslela Záchranku.

Mnohí podnikatelia  v tejto dobe prehrávajú boj s koronavírusom nielen po zdravotnej, ale aj podnikateľskej stránke.  Čo by ste poradili svojím spolubojovníkom, aby nemuseli svoju firmu zavrieť?

Hlavne nevzdávať sa, neľutovať sa a bojovať. Nečakať, že sa situácia zmení. Naopak, sám sa stať príčinou zmeny. Podnikateľ má byť bojovník, ktorý stále bojuje. Bez ohľadu na to, či má v ruke samopal, alebo motyku, ktorá tiež vie vystreliť. Okolo nás je veľa pozitívnych príkladov, ako sa to dá. Reštaurácie, ktoré sa zmenili na výdajne stravy. Taxislužby, ktoré rozvážajú miesto ľudí nákupy. Šikovné krajčírky, ktoré šijú rúška. Kríza je veľká príležitosť vytrhnúť sa zo stereotypu, prichádzať na nové myšlienky a nachádzať aj nové príležitosti. J.F. Kennedy  je známy jedným svojim výrokom: „Číňania na napísanie slova „kríza“ používajú dva ťahy štetcom. Prvý ťah predstavuje nebezpečenstvo; druhý možnosť. Ak sa ocitnete v kríze, uvedomte si nebezpečenstvo – ale rozpoznajte aj príležitosť“.

A ako sa pretavili tieto rady do úspechu vašej spoločnosti?

Aj našu firmu to zasiahlo zo dňa na deň a počet nových objednávok nám klesol takmer na nulu. Náš odbyt je závislý na obchodných zástupoch, ktorí navštevujú našich obchodných partnerov – starostov obcí, riaditeľov škôl a podniky cestovného ruchu. Na tieto miesta sa dnes takmer nedostanete, sú všetky pozatvárané. Tiež sme si mohli sadnúť a plakať, čo len s nami bude. Miesto toho sme sa nasadili nový produkt vhodný na predaj cez telefón, v priebehu dvoch dní sme mu vytvorili marketingovú stratégiu a zaškolili obchodných zástupcov na obchod cez telefón. Normálne by nám toto trvalo dlhé týždne, núdza je však veľký urýchľovač. Nehovorím, že sa nám darí ako pred troma týždňami, ale nie je to ani nula a nejako to prežijeme. Museli sme urobiť aj šetriace škrty na niektorých odmenách, resp. službách, ktoré priamo neprinášajú zisk. Naopak, výrazne sme zvýšili rozpočet na propagáciu a na rýchle vzdelávanie či rekvalifikácie pracovníkov. Verím, že budú schopní robiť presne to, čo je teraz potrebné.

Museli ste už prepúšťať alebo inak škrtať?

Všetky naše knihy a mapy, ktorých je vrátane produktov našej českej pobočky, stovky tisíc kusov ročne, tlačíme na papier s certifikátom FSC. Tento certifikát zaručuje, že papier pochádza z ekologickej ťažby dreva, šetrnej k miestnym obyvateľom a prírode. Tento papier je však o 30% drahší ako obyčajný. S ťažkým srdcom som ľuďom oznámil, že šesť mesiacov budeme tlačiť na obyčajný papier. Stromy mám rád, ale ľudí radšej a táto úspora mi pomôže zachrániť možno jedno, možno dve pracovné miesta. Po skončení epidémie si dáme s kolegami teambuilding a vysadíme zopár stromov.

Ako prispôsobiť svoje podnikanie v čase izolácie

Dotkla sa kríza aj Slovenského múzea máp, ktorého je vaša firma správcom?

V dobe, keď musíme byť zodpovední a väčšinu času trávime vo svojich domovoch, sa Slovákom aj Čechom snažíme ponúknuť zaujímavé aktivity. Milovníci turistiky, študenti i žiaci si môžu na našich sociálnych sieťach pozrieť, okrem netradičnej videoprehliadky v Slovenskom múzeum máp,  zadarmo aj online prehliadky  každej našej vydanej knihy. Na našom e-shope www.cbs-shop.sk sme ich všetky sprístupnili zadarmo prostredníctvom online listovačov. Online prehliadky múzea a jednotlivých kníh sú spracované tak, aby boli prístupné aj pre hluchonemých.

Komu sú  online prehliadky určené žiakom či aj širokej verejnosti?

Sú spracované tak, aby zaujali žiakov 5. – 9. ročníka ZŠ, študentov stredných aj vysokých škôl, ale aj širokú verejnosť. V čase zúriacej novodobej pandémie sme túto našu jedinečnú kultúrnu inštitúciu, podobne ako ostatní, museli zavrieť. Nezostali sme však nečinní a naše videoprehliadky za dva týždne videli takmer tri tisícky divákov.  Slovenské múzeum máp sa touto online  aktivitou zaradilo k najznámejším múzeám, ako sú British Museum v Londýne či Pergamonmuseum v Berlíne.

Čo nové sa môžu diváci po zhliadnutí prehliadky dozvedieť?

Múzeum vidím ako živú, dýchajúcu vec. Uspokojí vašu zvedavosť a zmysel pre dobrodružstvo, a to aj prostredníctvom online prehliadky. Každý, kto je kvôli koronavírusu v karanténe, či len preventívne doma, sa môže pohodlne usadiť sa na pohovku, kliknúť na Sprievodcu múzeom máp na YouTube alebo na Facebooku a čaká ho zaujímavé dobrodružstvo  z oblasti kartografie a geografie. Návštevníci počas virtuálnej návštevy získajú informácie o histórii a výnimočnosti kartografie na slovenskom území i v celom svete. Okrem iného napríklad aj o tom, že najstaršia zachovaná mapa na svete je stará 14 tisíc rokov a je to mapa Babylonu. Najstaršia uchovaná mapa z obdobia Uhorska, kam patrilo aj Slovensko, nesie názov Lazarova mapa.

A čo interaktívne zážitky?

Diváci počas online prehliadky spoznajú tradičné i moderné postupy a technológie, využívané pri tvorbe máp. Naše skúsenosti ukazujú, že ľudia chcú vedieť viac. Chcú sa učiť nové veci, ale musíte ich zaujať a ponúknuť im vedomosti v takej forme, aká zodpovedá 21. storočiu. Diváci preto aj prostredníctvom štyroch častí online prehliadky nájdu v múzeu interaktivitu, moderné princípy vzdelávania a výdobytky špičkových technológií. Získajú informácie aj o našom unikáte, ktorým je virtuálny model pieskovej krajiny s rozšírenou realitou. Podobné prototypy využívajú dnes aj vodohospodári v zahraničí. Náš model názorne ukazuje, ako fungujú vrstevnice v teréne. Pri osobnej návšteve si viete vyskúšať, ako sa z piesku použitím lopatiek vytvorí krajina. Za pomoci laserového snímača okamžite uvidíte jej farebné rozlíšenie podľa línií vrstevníc. Model dokáže hravou formou nasimulovať aj dážď. Dokonca sa dá vytvoriť aj prívalová vlna. Následne zistíte aj to, ako voda dokáže zmeniť krajinu.

Ako ovplyvnil koronavírus malé a stredné podnikateľky?

 Na Slovensku teraz vzniká množstvo iniciatív pomoci. Firmy, organizácie aj jednotlivci. Pridali ste nejakou formou?

Hoci to sami nemáme ľahké, rozhodli sme sa nehľadieť iba na seba. Chceme pomáhať tým, ktorí sú na tom horšie ako my. Netreba sa pýtať, čo ide Slovensko urobiť pre nás. Ale čo my môžeme urobiť pre našu krajinu, pre našu zem. Aktuálne riešime so samosprávnymi krajmi a domovmi sociálnych služieb, ako aj karanténnymi ubytovňami, doručenie viac ako 9000 kusov našich fotokníh. Ide o dôchodcov či ľudí, ktorí musia ísť do povinnej karantény, kde im môže chýbať aj internet. Tieto knihy darujeme a veríme, že čitateľom toto obdobie spríjemnia. Som presvedčený, že pozitívne informácie a vzdelávanie širokých vrstiev obyvateľstva sú v týchto úzkostných časoch potrebnejšie ako kedykoľvek predtým. Usúdil som, že tieto knihy budú takto užitočnejšie, ako v našich skladoch. A dobrých časoch zase vydáme nové.

Čo hovoríte na výzvu  „KtoPomozeSlovensku“?

Je to aktivita, ktorá spojila celé Slovensko a chceme ju tiež podporiť. Preto milovníkom našich slovenských krás, cestovateľom, študentom, ale aj všetkým ľuďom dobrej vôle, odporúčam podporiť našich zdravotníkov aj zakúpením fotokníh z edície Slovensko z neba. Naša spoločná pomoc poputuje do zdravotníckych zariadení, ktoré to najviac potrebujú. Keďže ide o knihy s leteckými fotografiami, výzvu sme pomenovali „Veľkonočný dobrý skutok z neba“.

Ľudia sa na uvedené lokality pozerajú momentálne cez smutné štatistiky, lebo je v nich najviac nakazených ľudí. My chceme ich pohľad trochu zmeniť. Sú to krásne regióny a prostredníctvom kníh ich uvidíte z neba:). Nielenže spravia dobrú vec, ale zároveň spoznajú krásy našej domoviny tak, ako by ich zo zeme nikdy nevideli. V rámci dobrých skutkov sme sa rozhodli pomôcť aj ľuďom, ktorí pracujú v cestovnom ruchu, ktorá je touto situáciou zasiahnutá najviac. Preto majiteľom všetkých ubytovacích zariadení dávame v našich knihách a mapách v tomto roku jednoduchú, no účelnú prezentáciu ich prevádzok úplne zdarma.

Pre našich zákazníkov, ktorí budú nakupovať na našom e -shope budeme mať čoskoro aj malý darček. Šité rúško s motívom máp a krás Slovenska pribalíme ku každej zakúpenej knihe, alebo mape zadarmo.

Ste česko-slovenská firma, plánujte podobnú aktivitu aj u našich bratov?

Áno, rovnakú pomoc bude v Českej republike poskytovať naša česká dcérska spoločnosť CBS Nakladatelství, s.r.o, ktorá sídli v Zlíne. Českí kolegovia sú tým nadšení a tiež prichádzajú s nápadmi. Už sa teším, až sa otvoria hranice a znova sa stretneme :)

foto: archív Milana Paprčku

 

Tagy

Aj toto by sa vám mohlo páčiť

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X