Začnite písať ak chcete vyhľadať článok

AKČNÉ TIPY AKČNÉ ŽENY KARIÉRA MAGAZÍN ODPORÚČANÉ PODNIKANIE ROZHOVORY ROZHOVORY O MARKETINGU ŽENY A KARIÉRA

Riaditeľka obchodného domu IKEA Lucia Klečková: Pandémia nás veľmi preverila

Zdieľať

Nastúpila ako riaditeľka práve počas pandémie. Ako IKEA zvládla transformáciu na online a čo sa chystá? Na aké novinky sa môžeme tešiť v IKEA? Odpovedá Lucia Klečková, riaditeľka obchodného domu IKEA. Z rozhovoru srší láska a výnimočné nadšenie ku práci.

Ako ste fungovali spolu so zamestnancami počas pandémie? Bolo možné pracovať z domu?

Pracovali sme v rámci možností, ako to bolo možné pre nás aj pre zákazníkov. Samozrejme, ľudia, ktorí mohli pracovať z domu, to mali umožnené. Operatívu však nie je možné robiť kompletne z domu, to znamená, že sme museli byť aj na ploche. V podstate sme to robili aj radi. Počas pandémie ľudia museli byť flexibilní, pomáhali pri príprave online zásielok. Išlo o ľudí, ktorí pôvodne neboli zaradení do logistickej sféry, ale aj o ľudí z vedenia.

Takže ste boli všetci vlastne jeden tím a prebrali sa aj iné pracovné pozície.

IKEA, obchodný dom IKEAPresne tak. Bez všetkých našich zamestnancov by toto nebolo možné. Pandémia nás veľmi preverila. Myslím si, že najsilnejšou zbraňou bola práve spolupatričnosť, ktorá sa ukázala najmä v tejto krízovej dobe. Spolupatričnosťou, inovatívnosťou a flexibilitou sme boli schopní v podstate nahradiť zatvorený obchodný dom v najväčšej možnej miere.

Vy ste nastúpili do tejto riaditeľskej pozície počas neľahkej covidovej doby. Aké to bolo pre vás? Bol to veľký šok?

Nastúpila som počas covidu. Prvá vlna nás naučila veľmi veľa. Smejem sa, že som najväčšia odborníčka na zatváranie obchodného domu. Myslím si, že na túto dobu sa nebolo možné pripraviť. Podľa mňa aj manažéri, ktorí boli vo svojich funkciách dlhodobo predtým, boli zaskočení a boli vystavení úplne novým situáciám. Musím však povedať, že máme veľmi silné hodnoty našej spoločnosti, ktorými naozaj aj žijeme. Práve tieto hodnoty dávajú akoby taký manéver alebo kompas aj v tejto neštandartnej dobe.

Aké boli reakcie zamestnancov, ako to zvládli? Naskytli sa aj krízové situácie? Ako ste komunikovali s nimi počas tejto doby?

Reakcie zamestnancov boli rôzne, tak ako sme ľudia rôzni. Snažili sme sa však o intenzívnejšiu komunikáciu. Nachádzali sme však nové komunikačné kanály, ktoré sme dovtedy nevyužívali. Myslím si, že sme s nimi komunikovali omnoho častejšie ako dovtedy. Snažili sme sa im komunikovať, že prioritou je ich bezpečnosť ako aj našich zákazníkov. Pridali sme každodennú komunikáciu v rádiách, komunikujeme cez sms, cez naše interné systémy. Najdôležitejšie je dodržiavanie základných hygienických pravidiel. Snažili sme sa pripomínať, že chceme v našom obchodnom dome udržať zamestnanosť. Mali sme aj rôzne programy, ktoré pomáhali rizikovým skupinám, napríklad rodičom samoživiteľom. Zamestnanci mali možnosť prihlásiť sa o jednorázovú finančnú pomoc, ak ich covid situácia priniesla do neočakávanej rodinnej a finančnej situácie.

Prečítajte si o Lenke Cenigovej: Ako sa z majsterky sveta stala úspešná podnikateľka

Ako prebehol proces transformácie na online? Nahradilo to bežný predaj a obrat ako počas bežných dní?

IKEA, obchodný dom IKEAZáujem bol obrovský. Tým, že obchodný dom bol zavretý, ľudia sa presunuli do online sveta. Z našich výsledkov vyplýva, že sme to nevedeli nahradiť úplne. Neboli sme pripravený na takýto obrovský nárast. Štatistiky hovoria, že online služby narástli dvojnásobne, ale v určitých momentoch počet objednávok presahoval až sedemnásobok. V čo najvyššej možnej miere sme sa snažili výpadok nahradiť, ale fakty hovoria, že sa nám nepodarilo dosiahnuť po finančnej stránke taký rok, ako bol minulý.

Naučili sme sa však flexibilite, investícii do IT riešení a logistických procesov. Boli sme inovatívni, zo dňa na deň sme prinášali nové a nové riešenia v rámci obchodného domu, vytvárali sme nové priestory a možnosti. Podľa reakcií zákazníkov na sociálnych sieťach to malo veľmi pozitívne ohlasy. Veľké pozitívum bolo aj pridanie nových výdajných miest po Slovensku (Banská Bystrica, Žilina). V Košiciach sme transformovali formát pôvodne dvanásťmesačného formátu na tzv. štúdio. Košických zákazníkov vítajú zamestnanci, ktorí pochádzajú z košického regiónu. Poznajú lepšie košického zákazníka, jeho potreby a vedia tak oveľa lepšie plánovať ich vysnívané domovy.

Načo sa tešíte po pandémii najviac?

Najviac sa teším na ten normálny, bežný kontakt s ľuďmi. Máme obrovský diapazón pravidelných stretnutí, platforiem a komunikácií s našimi pracovníkmi. Pandémia však pomenila regularitu a pravidelnosť týchto stretnutí.  Zmenili sa formy komunikácie, osobné stretnutia boli nahradené virtuálnymi, prešli sme do online meetingov, virtuálnych súťaží. Myslím si, že osobné stretnutie však pre nás hrá veľmi veľkú rolu. Veľmi sa nato teším.

Téma ekológie je stále intenzívnejšia. Ako sa chce IKEA zapojiť? Plánuje organizovať komunitné eventy, stretnutia, živé vstupy?

Na začiatok chceme z priestoru, ktorý je našim zákazníkom notoricky známy, vytvoriť cirkulárny Hub. Chceme dať druhú šancu nábytku, či už ide o už rozbalený nábytok, použitý, možno poškodený. Mal by slúžiť pre inšpiráciu našich zákazníkov. Udržateľnosť tvorí veľmi dôležitú súčasť našej stratégie – inšpirovať, vzdelávať ľudí, ukazovať im spôsob, ako môžu udržateľnejšie žiť. Cirkulárny Hub bude poskytovať priestor aj pre organizovanie eventov. Najväčšia inšpirácia však bude samotným vystavením, ukazovaním, možnosťou kupovať či dostať náhradné diely. Chceme ukázať, že sa to dá.

Prečítajte si rozhovor s Martinom Vargom: Sen bez plánu je iba želanie

Nie je to riziko straty zisku?

Vnímame to ako investíciu, nie ako stratu zisku. Ľudia chcú žiť udržateľnejšie a my im v tom chceme pomáhať. Veľmi sa tešíme, keď to príde na Slovensko. Myslím, že aj pandémia viac ukázala ľuďom, že chcú žiť ekologickejšie, chcú investovať do udržateľnosti. Čoraz viac si uvedomujú, že chcú za sebou zanechať čo najmenšiu ekologickú stopu.

Čo máte na svojej práci najradšej?

Pre mňa IKEA ako taká bola počas celého môjho života spojená s pozitívnymi udalosťami. Vždy, keď bolo niečo veľmi pozitívne, narodenie detí, nástup do školy…vždy som to riešila v spojitosti s IKEA. Pre mňa je naozaj veľkým potešením obyčajná každodenná práca. Som silný extrovert, milujem kontakt s ľuďmi. IKEA je vlastne mesto v meste, taký malý Vatikán. Len prechádzka v obchodnom dome a rozprávanie sa s ľuďmi je pre mňa naozaj niečo veľmi osviežujúce.

 

Ďakujeme za rozhovor.

Autor ilustračnej foto: Tibor Szabosi

 

Tagy

1 Komentár

  1. Mária 12 februára, 2021

    Veru, riadiť taký veľký objekt ako je IKEA musí byť veľmi náročné. Zároveň zaujímavé, no obrovská zodpovednosť. Držím jej palce.

Zanechaj nám svoj komentár

X