Už piatykrát po sebe sme mali možnosť zúčastniť sa Medzinárodného kongresu rodinných firiem, ktorý sa tento rok konal v nádhernom romantickom prostredí hotela Château Bela. Štedrý program bol obohatený o prednášky domácich spíkrov a takisto aj tých, ktorí k nám pricestovali zo zahraničia. Nechýbali prednášajúci zo Spojených štátov amerických, Talianska, Monaka, Rakúska či susedného Česka.
Ako každý rok, aj teraz boli hlavnou témou tohtoročnej konferencie rodinné firmy, a spôsoby, ktorými sa rieši nástupníctvo v takýchto firmách. Pre ktorú možnosť je vhodné sa rozhodnúť? Vybrať si člena rodiny, ktorý firmu zdedí alebo externého CEO, ktorý firmu prevezme? Aká budúcnosť čaká rodinné firmy?
Prečítajte si: Erika Matwij o nástupníckom dedení rodinných firiem
Dozvedeli sme sa, ako riadiť rodinnú firmu srdcom a rozumom. Nechýbala téma náhleho nástupníctva ani family officu. Môžu manažéri, ktorí nie sú členmi rodiny, efektívne riadiť rodinný podnik? Zvládnu pochopiť hodnoty a náturu spoločnosti a pokračovať v ich šírení? Odpovede na tieto otázky nám ponúkli spomínaní spíkri, ktorí tému uchopili pevne do svojich rúk.
Mali sme možnosť porozprávať sa o podujatí aj s organizátorkami projektu Erikou Matwij, prezidentkou Inštitútu Rodinného Businessu a Lindou Vaculčíkovou, CEO Inštitútu Rodinného Biznisu:
Dámy, čo hodnotné si odnášate z dnešného kongresu vy?
Erika: Musíme sa spolu vedieť rozprávať a počúvať sa. Pre mňa bol nesmierne inšpiratívny Emanuele Preve z rodinnej firmy Riso Gallo, ktorý hovoril o tom, ako nemal dobré vzťahy so svojím bratom. Je to v ich prípade až šiesta generácia, ktorá prebrala rodinnú firmu. Aj napriek ťažkostiam vedeli všetko spolu napraviť, naučili sa spoločne komunikovať a je obdivuhodné, ako firma napreduje a prosperuje.
„musíme sa spolu vedieť rozprávať a počúvať sa.” – ERIKA MATWIJ
Linda: Mali by sme predchádzať vzniku problémov tak, že sa budeme stretať a otvárať aj menej príjemné a ľúbivé témy. Nebojme sa ísť do hĺbky a hovoriť aj o ťažších veciach. Ja som si veľa odniesla z prednášky od Johannesa Gutmanna, ktorý založil firmu Sonnetor. Jeho hlavnou myšlienkou bolo, že rodinné podnikanie v sebe skrýva obrovský kus práce, a je to viac, ako si mnoho z nás myslí.
„Nebojme sa otvárať aj menej ľúbivé témy. Hovorme o nich.” – LINDA VACULČÍKOVÁ
Okrem špičkovej organizácie sa nám podarilo zastihnúť aj jedného z prednášajúcich. Je ním práve Emanuele Preve, z firmy Riso Gallo, ktorého sme spomenuli vyššie. Jeho prednáška rozoberala otázku, či môžu manažéri, ktorí nie sú členmi rodiny, efektívne riadiť daný podnik. Nepochybne sa Emanuele v téme rodinných firiem cíti ako doma a my sme mu položili jednu neľahkú otázku.
Emanuele, na ktoré dve kľúčové hodnoty by mal majiteľ myslieť, keď zakladá alebo vedie rodinnú firmu?
Dve kľúčové hodnoty, na ktoré by mali majitelia takýchto firiem myslieť, sú určite inovácia a implementácia. Inovácia preto, pretože firma musí napredovať, aby sa udržala v aktuálnych trendoch a odolala prosperujúcej konkurencii. Implementácia preto, pretože ak nastane prípad, kedy sa na čelo firmy postaví externý CEO, je dôležité aby ovládal tradície danej rodinnej firmy a poznal náturu a hodnoty, ktorých sa firma drží.
Mali sme možnosť nahliadnuť do zákulisia mnohých rodinných firiem, ktoré odkryli svoje tajomstvá úspešného biznisu. Dozvedeli sme sa, čo skrýva pojem „family office” a nasali sme nekonečné množstvo ďalších podnetov. Okrem prednášok obohatili program aj workshopy, kedy sme si na praktických cvičeniach mali možnosť vyskúšať riešenie problémov a vytváranie stratégií v rodinných firmách.
Vypočuli sme si inšpirujúce panelové diskusie a na záver dňa nás svojou prítomnosťou potešil spevák Peter Lipa so synom. Druhý deň sa niesol v znamení mentoringu a individuálnych konzultácií. Aby nám nechýbal ani adrenalín, zúčastnení si mohli vyskúšať jazdy na moderných automobiloch Tesla.
Na podujatí si skutočne našiel každý to pravé pre svoju rodinnú firmu. Inštitút Rodinného Businessu, ďakujeme!