Slavomíra Kollárová: Vyrobiť čokoľvek vie veľa ľudí. Ale len málo z nich sa vie aj predať

1
Slavomíra Kollárová: Vyrobiť čokoľvek vie veľa ľudí. Ale len málo z nich sa vie aj predať

Slavomíra Kollárová podniká už od roku 2005, založila e-shop s dekoráciami a nálepkami na stenu, ktorý rozbehla už v troch krajinách a plánuje expanziu do ďalších troch. Okrem toho je mamou troch detí. V rozhovore nám prezradila:

  • V čom tkvie tajomstvo jej úspechu
  • Ako vníma stereotyp ženy-matky
  • Aké je správanie zákazníkov na Slovensku, v Čechách a v Maďarsku
  • Ako sa dá zosúladiť výchova a podnikanie
  • Aké sú jej rady pre začínajúce podnikateľky
  • Aké nástroje využíva pre svoj biznis

Podnikáte od roku 2005. S čím ste začínali?

Podnikať som začala počas materskej s predlohami na maľovanie na stenu. Bola to papierová šablóna, ktorú som si urobila, nakoľko som nevedela a dodnes neviem kresliť. Nesmelo som to nahodila do ponuky na web a ukázalo sa, že nie som jediná, čo chce po stenách doma maľovať. A potom to už išlo. Dôležité je skúšať a skúšať a nakoniec sa ukáže jedna vec, ktorá má význam. Tej sa potom musíte venovať úplne naplno.

Čo považujete za najťažšie pri rozbiehaní vlastného biznisu?

Najťažšie zo všetkého bolo prekonať zaužívaný stereotyp ženy-matky voči okoliu. Myslím, že aj teraz je okolie a stereotyp dôvodom, prečo toľko žien nezačne podnikať. Chceli by, majú nápady, ale nedostane sa im pozitívnych ohlasov z okolia a teda to vzdávajú ešte pred prvým pokusom. Určite by som aj dnes volila rovnakú taktiku ako na začiatku. Nechať si nápady pre seba, pustiť sa do niečoho a skúšať. Rozhodne sa netreba pýtať na názor ostatných. Môžete si ho vypočuť, ale rozhodne sa ním neriadiť. Niežeby to ľudia okolo mysleli zle. Iba si nevedia predstaviť niečo iné a teda je ich názor z veľkej časti obmedzujúci aj pre nás a naše „uletené“ nápady.

Sú ženy, ktoré vyrábajú „gigantické kvety“, „sladké kytice“, šijú, pletú, robia hračky z korku, tvoria papierové čelenky, špeciálne prívesky, rastúce detské oblečenie, no proste veľa rôznych a zaujímavých vecí, ktoré si našli svoju cieľovku. Moje podnikanie začalo na postrihanom papieri. Neskúsiš, nevieš.

Vlastníte web www.INSPIO.sk, ako ste sa dostali k tejto oblasti? Aké ste mali dovtedy skúsenosti s týmto typom produktov? Ako vás napadlo otvoriť eshop práve s týmto tovarom?

Prvý web sa volal predlohy.sk a pomáhal mamičkám maľovať na steny. Mali sme veľa spokojných zákazníkov. Neskôr sme začali vyrábať nálepky na steny a tu sa nám otvorila nová cesta. Predlohy postupne začali ubúdať a našu výrobu naplno zamestnali nálepky na steny pod názvom www.artsablony.sk. Pribudli obrazy, šablóny na maľovanie a v minulom roku sme sa rozhodli expandovať aj mimo Slovensko.

Tu teda vznikol web a logo s menom www.INSPIO.sk. Teraz má INSPIO prioritu. Vynovili sme grafiky, urobili nové designy a úplne prerobili a zdokonalili celú výrobu a hlavne celú ponuku. Rozšírili sme ju o tabuľky pre deti s údajmi o narodení, darčekové tabuľky k narodeninám a veľa krásnych detských nálepiek.

INSPIO je aktuálne plne aktívne na Slovensku, v Maďarsku a v Česku. Čaká nás práve vymyslieť stratégiu pre Nemecko a Rakúsko a potom Rumunsko. Všetko do veľkej miery závisí od toho, ako budeme zvládať výrobu. Všetko, čo na našom eshope nájdete, totiž vyrábame. Najdôležitejšie je zvládnuť výrobu a urobiť produkty v takej kvalite, ako chcete.

Ak je dobrý produkt, predať ho už nieje až tak náročné.

Ako by ste porovnali trh na Slovensku a v Čechách?

Každá krajina je úplne iná. Na začiatku zvolíte zaručenú taktiku a potom zistíte, že to vôbec, ale vôbec nefunguje. Slovákom nevadí poštovné, málokedy uprednostnia lacnejšiu prepravu, radšej si priplatia za kuriéra. Píšu veľmi veľa mailov, ale tiež posielajú veľmi veľa recenzií. Aj keď sú spokojní.

Českým zákazníkom poštovné rozhodne vadí, sú veľmi milí a slušní, nedostávame ale takú spätnú väzbu ako na Slovensku, možno sa to ale časom zmení… V Maďarsku zákazníci oveľa viac váhajú, či niečo kúpia. Trvá im oveľa dlhšie, kým urobia nákup. Všetko chcú hneď, najlepšie ešte dnes. Píšu veľmi veľa výkričníkov, oni ich používajú ako bodky (ale tam je to normálne, nemyslia to nijako vážnejšie).

Nemecko sa nám podarilo rozbehnúť v roku 2018 a potom nám to úplne spadlo. Takže v januári sa do Nemecka vraciame znova ale s webom INSPIO. Uvidíme, čo zaberie tento krát (úsmev).

Čo je u vás najpredávanejším produktom?

Máme viacero najpredávanejších produktov. Dokonca sa to v priebehu času mení. Predávame veľa detských nálepiek, tabuliek pre deti o narodení, textových nálepiek. Naše produkty sa nám už dosť vykryštalizovali. Vždy ale pracujeme aj na nových veciach. Už teraz máme pripravených pár noviniek, ktoré u nás ešte nie sú. Uvidíme, kedy na ne príde ten správny čas.

Rozhodli ste sa, že spravíte rebranding a premenovali ste sa na INSPIO, čo vás k tomu viedlo?

S rebrandingom nám pomohla spoločnosť www.DarenCurtis.sk, ktorí nám vymysleli nové meno a tiež krásne logo, ktoré sa k nám proste hodí. Potrebovali sme meno, ktoré bude jednoduché a hlavne ľahko zapamätateľné aj pre iné trhy, ako na Slovensku. Rebranding trvá už viac ako rok, ale pomaly končí. Vo februári máme v pláne web www.artsablony.sk vypnúť a už bude existovať iba INSPIO.

Čo všetko máte vo vašom obchode na starosti?

Ja? Zatiaľ robím všetko. Ale pomaly ako rastieme si dávam dokopy team ľudí, ktorí postupne preberajú aj moju prácu. Mne sa vytvára nová a dievčatá sa postupne učia a ide im to výborne. Venujem sa hlavne marketingu, PPC reklamám, analyzovaniu správania zákazníkov, tvorbe nových projektov, vylepšovanie eshopu, jeho úpravám, písaniu článkov, foteniu a navrhovaniu produktov, točeniu videí.

Účtovníctvo som už presunula na kolegyňu, a ešte pár vecí, ako dohadovanie spoluprác, reklám, a ešte tie technické veci, ako bankové účtu, zmluvu s inými firmami, aby sme fungovali. Zatiaľ som multifunkčná. Našťastie mám zatiaľ tak široký záber, že robím, na čo mám práve chuť. Má to svoje výhody, ale aj viac nevýhod (úsmev).

Aké nástroje využívate pri marketingu? Čo vám najviac „funguje“?

Nástrojov je veľa, ale hlavným je sedliacky rozum. Môžem mať veľa nástrojov, ale ak neviete logicky pochopiť, čo vlastne vášmu zákazníkovi chýba a prečo nenakúpil, alebo čo by vlastne chcel, tak môžete analyzovať a reklamovať donekonečna a výsledok nepríde.

Web, eshop a aj všetko na ňom musí byť urobené tak, akoby ste mali 8 rokov, peniaze a išli nakupovať. Ale používam napríklad Collabim.cz. Je to český nástroj na analýzu toho, ako sa môj web umiestňuje vo vyhľadávaní v Google.

Smartlook.com – ten mi ukazuje, čo na webe zákazník robil a kde sa pohyboval a hlavne, s čím mal problém. Bussiness manager je zasa facebookový nástroj, cez ktorý nastavujem a spúšťam kampane.
Kontentino.com je slovenský nástroj, ktorý nám pomáha s plánovaním príspevkov na sociálnych sieťach.

Freelo je česká firma, ktorá vám umožní komunikovať s vašim pracovným teamom a zadávať si tam rôzne úlohy. Kwfinder.com mi pomáha pri písaní článkov, aby som našla tie správne slová,
ktoré používajú aj naši zákazníci.

Nástrojov je veľmi veľa, ale to, čo pri marketingu pomáha najviac je rozhovor s inými ľuďmi o tom, čo robia a ako to robia. Pretože je to inšpirujúce, veľa sa toho dozviete a viete si navzájom vymeniť obrovské množstvo relevantných informácií v krátkom čase.

Preto napríklad teraz chodím do školy marketingu, volá sa to DIGISEMESTR a organizuje ju v Košiciach firma GymBeam v spolupráci s Jindrom Fáborským, ktorý je v Česku veľmi uznávaný a úspešný marketér. Do Košíc nám chodia prednášať rôzny odborníci z rôznych oblastí marketingu. Jedna takáto sobota vás vie posunúť úplne inde (úsmev).

V roku 2009 ste získali cenu v súťaži Podnikateľka Slovenska v kategórii Inovatívna podnikateľka. Prekvapilo vás to? Čo myslíte, čím ste najviac zaujali porotu?

No, bez dostatočnej sebadôvery v samého seba podnikanie nieje veľmi úspešné, takže neprekvapilo. Veľmi ma to potešilo a hlavne som preto bola šťastná, ale prekvapiť, to nie. Išla som tam s tým, že to, čo robím je skvelé a má to svoju hodnotu.

Zúčastnili ste sa aj súťaže eshopov MastersGate, čo vám dala táto skúsenosť?

Tak toto bola úplne mega skúsenosť. Bolo to po období, keď sme doriešili vo firme účtovníctvo a firma začala stagnovať. Stretnúť na jednom mieste toľko aktívnych ľudí, dalo mi to veľa. Hlavne ma to znova naštartovalo, vlastne táto súťaž spustila celý rebranding a následne aj rast. Bolo to také „kamikadze“, ale úspešné.

Jednak som sa predstavila, vypočula si konštruktívnu kritiku a z každého rozhovoru som si niečo vzala. Buď vizitku, alebo nápad. Na jedno si ale pri týchto marketingových akciách musíte dávať pozor. Sú úžasné, sú inšpirujúce, ale sú aj často. Takže nemôžte ísť na všetky, aby vám ostal aj čas na veci, ktoré chcete zaviesť a o ktorých ste sa dozvedeli. Je to taká zlatá stredná cesta. Nadviažete partnerstvá, zoznámite sa s rôznymi ľuďmi a dozviete sa o nástrojoch a firmách, o ktorých ste ani nevedeli, že existujú. A potom začnete zavádzať zmeny k lepšiemu aj vo svojej firme.

Čo považujete za svoj najväčší úspech?

Že si ma našiel môj skvelý manžel a že môžem robiť, čo ma baví a ani jeden deň vo svojom živote som nepracovala. Robím čo chcem, učím sa čo chcem, chodím kam chcem. Je to napĺňajúce, ale je toho veľa. Ak chce niekto pokojnú prácu a voľný čas, podnikanie nie je tou správnou cestou.

Máte tri deti, ako si popri nich zadeľujete svoju prácu?

No, mám tri úžasné deti. Každé je iné, samostatné a hlavne sebestačné. Tá tretia ešte úplne nie, lebo má dva roky, ale deti nie sú prekážkou pre úspešné podnikanie. S deťmi spolu trávime rána a večere a inak má každý svoj nabitý program. Vo všetkom ich plne podporujeme, vychovávame, ale desiaty si robia samé. Niekedy niečo navaria, upratujú po sebe, keď nemáme čas ich zo školy vyzdvihnúť, idú proste pešo. Chcem aby z nich vyrástli samostatné, nezávislé a emancipované ženy. Venujeme sa im s manželom dostatočne. Niekedy samé uznávajú, že by ocenili menej starostlivosti (úsmev).

Prezradíte nám vaše ďalšie plány do budúcnosti?

Momentálne máme krátkodobé aj dlhodobé plány.
Krátkodobé: zastabilizovať eshopy v Česku a Maďarsku, rozbehnúť predaj v Nemecku a otvoriť eshop v Rumunsku. Na jar máme pripravených pár prekvapení, dva väčšie projekty, ale oba sú tajné. Čo ale môžem prezradiť je, že jeden bude pre všetky mamičky a druhý zasa pre všetkých grafikov a tých, čo radi kreslia, tvoria a majú radi design. Dlhodobé: Vytvoriť značku dekorácií, ktorá bude konzistentná, bude k sebe ladiť a ľudia ju budú mať radi. Vytvoriť dekorácie, ktoré budú chcieť mať doma, pretože to robíme kvalitne, dobre a s láskou.

 

Skúste nám dať tri rady, pre ženy, ktoré by sa chceli vydať na cestu za vlastným snom.

1. Každý jeden deň sa musíte niečo naučiť, alebo dozvedieť niečo zaujímavé, o čom ste nevedeli. Musí to byť hodnotná informácia, ktorá rozšíri vaše vedomosti, všeobecný rozhľad. K podnikaniu napríklad: Čo je to DPH, koľko sú odvody do sociálnej poisťovne, aké marketingové nástroje používajú copywritery, čo je to SEO, CEO, PPC, PPR, čo je to Adwords, ako sa robí cenotvorba, kto je marketér, čo je hosting, čo je VPS server, aký je rozdiel medzi živnosťou a SRO, kto je konateľ, kto je spoločník, aký plat má zamestnanec a koľko reálne peňazí posiela podnikateľ za zamestnanca štátu, ako spustiť reklamu na Instagrame, ako si nájdem dodávateľa na materiál, čo je to lis, aké sociálne siete existujú…

Je toho veľmi veľa, každopádne ak o týchto veciach nebudete mať informácie, veľa krát môžete urobiť menej správne rozhodnutia. Najdôležitejšie je sa vzdelávať. Vyrobiť čokoľvek vie veľa ľudí. Ale len málo z nich sa vie aj predať.
2. Veriť svojmu nápadu a hlavne sama sebe.
3. Prestaň pozerať televízor a správy.

Tri knihy pre začínajúce podnikateľky:
„Jak na síte“ – kniha pre každú začínajúcu podnikateľku, nemusíte mať eshop, aby ste podnikali.
„E-shop od nápadu po úspech“ – toto je pre ženy, ktoré už podnikajú a chcú sa posunúť, zlepšiť a rásť
„49 hrdiniek slovenského biznisu“ – táto kniha je na inšpiráciu, je o 49 slovenských podnikateľkách z rôznych oblastí, takže ak hľadáte príbehy a skúsenosti, tu ich nájdete. A ak sa nebudete hanbiť, niektoré si pokojne nájdite a spýtajte sa na radu, ak ju budete potrebovať.

žiadne príspevky na zobrazenie

1 komentár