Štefan Machajdík: „Nevadí, ak sa nám zákazník pozerá na ruky“

0
Štefan Machajdík: „Nevadí, ak sa nám zákazník pozerá na ruky“

Predstavte si, že vojdete do servisu. Áno, myslím autoservis. V nose vás síce pošteklí vôňa motorového oleja, ale ani si to neuvedomíte, lebo sa na vás usmeje technik na recepcii. Prišli ste bez objednania, nemáte ani termín, ani jasnú predstavu o tom, čo vaše auto potrebuje. Postarajú sa o vás. Vysvetlia vám, čo budú robiť. Môžete sa čokoľvek opýtať a hlúpe otázky neexistujú. Dopredu vám povedia, koľko bude servis stáť. Ak chcete, môžete sa dokonca pozerať ako vám, napríklad, vymieňajú olej. Alebo si skočiť na nákup. Vaše auto totiž dajú do poriadku na počkanie. Myslíte, že teraz vás zo sna zobudím?

Nie, nejde o fikciu ani o utópiu. Presne takýto servis zažijete na ktoromkoľvek servisnom mieste OIL Partner v Bratislave. Všetko sa to odohráva pod taktovkou Štefana Machajdíka. V minulosti sa venoval, napríklad, aj mikropôžičkám pre začínajúce podnikateľky. Keď si potrebuje vyresetovať hlavu od biznisu, tak si odbehne do školy. Popri podnikaní totiž aj učí na jednom Bratislavskom gymnáziu. Vďaka nemu som mala možnosť nahliadnuť do sveta, ktorému nerozumiem a odišla som plná obdivu.

Pracovať v oblasti áut a motorov je asi sen každého chlapca. Plníte si aj vy svoj chlapčenský sen?

Asi nie. V práci mi ani tak nejde o službu alebo produkt. Čo ma reálne zaujíma je, že nech už to je akýkoľvek biznis, nech je to dobrý biznis. V OIL Partner som sa ocitol viac-menej náhodne, keď ma majitelia oslovili, aby som prišiel firmu zachrániť počas krízy. Nakoniec som tu ostal už ôsmy rok.

Ide vám o dobrý biznis. Aký to podľa vás je?

Z môjho pohľadu je to o troch základných oblastiach – klienti, zamestnanci a širšie prostredie firmy. Ideálny biznis je, keď z fungovania firmy profitujú všetky tri oblasti. Na jednej strane majitelia, štát a teda širšie okolie. Potom je, samozrejme, dôležité, aby zamestnanci radi chodili do práce. A v neposlednom rade musíme zákazníkom naozaj predávať to, čo sľubujeme, aby boli spokojní aj s odstupom času.

Začnime teda pri klientoch. Prečo by mali prísť práve k vám?

Pokiaľ vieme, tak sme jediní na Slovensku, ktorí poskytujú servis a údržbu auta bez objednávky. Môžete k nám prísť kedykoľvek, aj počas víkendov, a vybavíme vás na počkanie. Okrem toho, je pre nás dôležitá transparentnosť. V bežnom servise vám zoberú auto niekde dozadu a vy buď čakáte, alebo si pre neho neskôr prídete. U nás zákazník dostane cenovú ponuku dopredu, spoločne sa dohodneme na rozsahu služieb a klient má možnosť ostať pri svojom aute, sledovať priebeh servisu a klásť otázky.

Prečítajte si aj rozhovor so zakladateľom firmy Pixel Federation

oil partner
Foto: OIL partner

To znie skvelo, ale nemajú vaši mechanici niekedy chuť hodiť po zákazníkovi hasák?

Určite poskytovať servis našim spôsobom je výzva. Ľudia sú rôzni a určite je náročné komunikovať s niektorými zákazníkmi, preto u nás pracuje tím ľudí, ktorí sú odolní voči takémuto stresu. Nevadí im, že sa im zákazník pozerá na ruky pri práci. Naši mechanici chodia na školenia komunikácie a sú vedení k tomu, aby vedeli odpovedať na akúkoľvek výzvu a odhadnúť, koľko detailov zákazníkovi poskytnúť.

Komunikačný tréning pre mechanikov? Do svojich zamestnancov teda investujete.

Určite áno. Je to súčasťou úspechu. Máme vysokú retenciu zamestnancov, mnohí sú u nás už viac ako desať rokov. Sú u nás spokojní a to je dôležité, lebo potom sú spokojní aj zákazníci.

Prítomnosť zákazníka v dielni však určite znamená zvýšené nároky na na čistotu a bezpečnosť. Ako to zvládate?

Je to kombinácia našich pracovných postupov, ale v prvom rade je to dizajnom našich prevádzok. Ak chceme robiť servis na počkanie, nemôžeme používať zdvihák, lebo je to nebezpečné. Okrem toho, keď auto zdvihnete, tak z neho odpadnú nečistoty. Servisujeme autá na jamách. Klient teda ostane v hornej časti, ktorú udržujeme čistú pravidelne počas dňa. Špinavá robota sa deje pod autom. Je to čistejšie a bezpečnejšie pre zákazníka.

Foto: OIL partner
Foto: OIL partner

Veľa ľudí má auto v záruke. Chodíme teda na údržbu tam, kde sme ho kúpili.

My sme certifikovaný servis na údržbu, čiže môžeme vykonávať garančný servis pre všetky značky áut, aj tie v záruke. Klienti o tom nevedia a myslia si, že musia servisovať svoje nové auto tam, kde ho kúpili. Nie je to tak. Vlastne majú zo zákona možnosť vybrať si, kde budú auto servisovať.

Vybudovali ste úspešný servis, ktorý robíte inak. Vyše 70% zákazníkov sa k vám dlhodobo vracia. Určite máte skúsenosti aj s tieňovou stránkou úspechu, lebo každý biznis sa musí vysporiadať aj s výzvami. Čo by ste poradili podnikateľkám, ktoré sa možno nachádzajú vo fáze, keď sa im nedarí?

Neexistujú univerzálne návody na úspech. Samozrejme, že istým spôsobom rozhodovania a správania môžete zvýšiť pravdepodobnosť úspechu, ale záruky nie sú. Určite je dôležitá kombinácia dobrých ľudí a dobrého produktu, ktorý ľudia chcú a potrebujú. Dobrý biznis je tiež otázkou dôvery a na tom si zakladáme. Nemyslím tým, že sľubujeme dôveru v reklamnej kampani. Hovorím o základnej existenciálnej dôvere – robíme to dobre, aj keď sa nikto nepozerá. Z mojej skúsenosti, všetky spoločnosti, ktoré majú vysokú mieru dôvery, sú úspešnejšie. Sociálny kapitál dôvery sa veľmi dobre predáva. Dôvera priťahuje ľudí a teda aj peniaze.

Ako žena mám pred servisom rešpekt. Priznám sa, že väčšinou veľmi nerozumiem tomu, čo je potrebné urobiť a preto sa v servise necítim najpríjemnejšie a vlastne je to pre mňa viac menej nutné zlo.

Veľké percento našich zákazníkov sú práve ženy. Ženy, ktoré používajú auto denne. Netvrdím, že sa špecifikujeme na ženy, lebo každý zákazník je pre nás rovnako dôležitý. Stereotyp, že ženy tomu nerozumejú u nás neexistuje. Pristupujeme k ženám rovnako profesionálne a otvorene ako k mužom. Servis áut je biznis, ktorý je často sprevádzaný s vulgárnym slovníkom, špinou a fotkami holých báb na stenách, a to u nás určite nenájdete. Vytvárame prostredie a kultúru, ktorá je teda priateľskejšia k ženám.

Čo by ste odporučili našim čitateľkám, čo sa týka starostlivosti o auto?

Auto je ten typ produktu, kde naozaj platí, že údržba šetrí peniaze. Auto používame často a v rôznych podmienkach. Skutočne sa dá veľa ušetriť, ak používame predpísaný servis a kvalitné materiály. Vieme tak autu predĺžiť životnosť, znížiť kazovosť a zvýšiť spoľahlivosť. Určite by som neodporúčal servisovať auto tam, kde sa k vám správajú stereotypne, ako k blbcovi. Ak sa k vám správajú tak, že „dajte nám auto, my vieme, čo robíme“, tak za tým postojom sa neskrýva poctivý biznis. A na záver by som možno odkázal čitateľkám, že ak je medzi nimi taká, ktorá má vzťah k autám, motorom a rada ich opravuje, tak jej radi dáme príležitosť. Veríme, že ženy, mechaničky, prostredie automobilového priemyslu poľudšťujú a robia ho príjemnejším a normálnejším.

žiadne príspevky na zobrazenie