Začnite písať ak chcete vyhľadať článok

AKČNÉ TIPY BLOG KRÁSA OSOBNÝ ROZVOJ PSYCHOLÓGIA

Viete, čo znamená efekt príťažlivosti?

Zdieľať

Atraktivita osoby spôsobuje haló efekt. Atraktívnosť poskytuje cenný pohľad na haló efekt, ktorý je dobré skúmať kvôli jeho mnohostrannej povahe. Atraktívnosť môže byť ovplyvnená niekoľkými špecifickými vlastnosťami.

Toto vnímanie príťažlivosti môže ovplyvniť úsudok spojený s osobnostnými črtami. Fyzické vlastnosti prispievajú k vnímaniu príťažlivosti (napr. váha, vlasy, farba očí). Napríklad niekto, kto je vnímaný ako atraktívny, čiastočne kvôli fyzickým črtám, môže byť s väčšou pravdepodobnosťou vnímaný ako láskavý alebo inteligentný.

Úloha atraktivity pri vytváraní haló efektu bola ilustrovaná prostredníctvom množstva štúdií. Nedávny výskum napríklad odhalil, že atraktivita môže ovplyvniť vnímanie spojené so životným úspechom a osobnosťou.

V tejto štúdii atraktívnosť súvisela s hmotnosťou, čo naznačuje, že samotná atraktivita môže byť ovplyvnená rôznymi špecifickými vlastnosťami. Medzi osobnostné premenné boli zahrnuté dôveryhodnosť a priateľskosť. Ľudia vnímaní ako atraktívnejší boli skôr vnímaní ako dôveryhodní a priateľskí. To naznačuje, že vnímanie atraktivity môže ovplyvňovať množstvo ďalších vlastností, čo podporuje koncepciu haló efektu.

https://pixabay.com

Vplyv na osobnosť

Prvé dojmy ľudí o druhých ľuďoch ovplyvňujú ich neskoršie rozhodnutie, či sa k týmto jednotlivcom priblížiť alebo sa im vyhnúť. Keď ľudia prvýkrát stretnú niekoho, informácie o tomto jednotlivcovi sú obmedzené; preto ľudia použijú dostupné informácie na to, aby o danej osobe prevzali iné charakteristiky.

Napríklad je to pozorovateľné správanie, ako je očný kontakt, nakláňanie sa dopredu, úsmev a pozitívne gestá rúk (napr. nakláňanie rúk), sú spojené s pozitívnymi emóciami, zatiaľ čo vyhýbanie sa očnému kontaktu, nakláňanie sa dozadu, vyhýbanie sa dotykom a obranné gestá rúk (napr. vrecká) alebo vôbec žiadne gestá sú spojené s pocitom neviazanosti.

Okrem toho je ďalším populárnym príkladom, ktorý sa používa pri odkaze na haló efekt, fenomén nazývaný stereotyp atraktivity alebo pri stretnutí s ľuďmi, ktorí sú podobní iným v niektorých aspektoch, ako je osobnosť alebo história, ako je napríklad škola, ktorú navštevovali.

Ľudia majú tendenciu predpokladať, že fyzicky atraktívni jedinci sú s väčšou pravdepodobnosťou zdravší, úspešnejší, zdvorilejší, majú vyššie morálne štandardy a väčšiu sociálnu kompetenciu ako ostatní ľudia. Na druhej strane stereotyp príťažlivosti môže niesť aj negatívny dopad, pretože niektorí ľudia môžu považovať atraktívnych ľudí za menej čestných a namyslenejších ako ostatní.

Prečítajte si: Skutočne sa svet zhoršuje, alebo je to len psychologický trik mysle?

unsplash.com

Experiment s príťažlivosťou

Dion, Berscheid & Walster (1972) vykonali štúdiu o vzťahu medzi príťažlivosťou a haló efektom. Experimentu sa zúčastnilo šesťdesiat študentov, tridsať mužov a tridsať žien z University of Minnesota. Každý subjekt dostal na preskúmanie tri rôzne fotografie: jednu atraktívneho jedinca, jednu jedinca s priemernou príťažlivosťou a jednu neatraktívneho jedinca.

Účastníci posudzovali predmety na fotografiách podľa 27 rôznych osobnostných čŕt (vrátane altruizmu, konvenčnosti, sebapresadzovania, stability, emocionality, dôveryhodnosti, extraverzie, láskavosti a sexuálnej promiskuity).

Účastníci boli potom požiadaní, aby predpovedali celkové šťastie, ktoré by subjekty na fotografiách podľa nich pociťovali po zvyšok svojho života, vrátane manželského šťastia (najmenšia pravdepodobnosť, že sa rozvedú), rodičovského šťastia (s najväčšou pravdepodobnosťou bude dobrým rodičom), sociálneho a profesionálneho šťastia (s najväčšou pravdepodobnosťou zažije životné naplnenie) a celkové šťastie. Nakoniec sa účastníkov pýtali, či by subjekty zastávali prácu vysokého, stredného alebo nízkeho postavenia.

Atraktívnejší budú mať šťastnejší život

Výsledky ukázali, že väčšina účastníkov prevažne verila, že atraktívnejšie subjekty majú viac spoločensky žiaducich osobnostných čŕt ako priemerne atraktívne alebo neatraktívne subjekty, vo všeobecnosti by viedli šťastnejší život, mali šťastnejšie manželstvá a mali väčší kariérny úspech, vrátane bezpečnejších, prestížnejších pracovných miest. Účastníci sa však domnievali, že atraktívni jedinci budú horšími rodičmi ako priemerne atraktívni aj neatraktívni jedinci.

manazerka, zena v biznise

Foto: pixabay.com

Akademici a inteligencia

Štúdia Landy & Sigall (1974) demonštrovala haló efekt, pričom skúmala mužské úsudky o ženskej inteligencii a kompetencii pri akademických úlohách. Šesťdesiat vysokoškolských študentov mužov hodnotilo kvalitu esejí, ktoré obsahovali dobre aj zle napísané vzorky.

Jedna tretina bola prezentovaná s fotografiou atraktívnej ženy ako autorky, ďalšia tretina s fotografiou neatraktívnej ženy ako autorky a pri poslednej tretine nebola zobrazená ani jedna fotorafia. V priemere väčšina účastníkov hodnotila výrazne lepšie písanie pre atraktívnejšieho autora. Na stupnici od 1 do 9 dostala dobre napísaná esej atraktívneho autora v priemere 6,7, zatiaľ čo neatraktívny autor dostal 5,9 (a 6,6 ako kontrola).

Rozdiel bol väčší v slabej eseji: atraktívny autor získal v priemere 5,2, kontrolný autor 4,7 a neatraktívny autor 2,7, čo naznačuje, že mužskí čitatelia sú vo všeobecnosti ochotnejší dať fyzicky atraktívnym ženám výhodu v pochybnostiach, keď je výkon nižší pod štandardom ako tým, ktoré sa nepovažujú za atraktívne.

Výskum hľadania inteligencie v tvárach

Výskum uskutočnený Moore, Filippou & Perrett (2011) hľadal zvyškové náznaky inteligencie v ženských a mužských tvárach a pokúšal sa kontrolovať haló efekt atraktivity.

Viac ako 300 fotografií kaukazských britských vysokoškolákov bolo hodnotených podľa vnímanej inteligencie. Fotografie, ktoré dosiahli najnižšie skóre vo vnímanej inteligencii, sa použili na vytvorenie zloženej tváre s nízkou inteligenciou a tie fotografie, ktoré dosiahli najvyššie skóre vo vnímanej inteligencii, sa použili na vytvorenie zloženej tváre s vysokou inteligenciou.

Boli vytvorené ženské aj mužské tváre s vysokou a slabo vnímanou inteligenciou, výsledkom čoho boli štyri skupiny zložených tvárí.

Prečítajte si: 4 veci, kvôli ktorým muži strácajú záujem

pixabay.com

Účastníci štúdie boli prijatí online; 164 ženských a 92 mužských obyvateľov Spojeného kráľovstva hodnotilo inteligenciu a príťažlivosť každej zo zložených tvárí. Zdá sa, že zo ženských kompozitov bola atraktivita kontrolovaná, pretože skupiny s vysokou aj nízkou úrovňou inteligencie boli hodnotené ako rovnako atraktívne.

Mužské atraktívne tváre vnímame ako inteligentnejšie

Avšak z kompozitov mužskej tváre bola vysoko vnímaná inteligenčná skupina hodnotená ako výrazne atraktívnejšia ako nízko vnímaná inteligenčná skupina, čo naznačuje, že buď autori nemohli primerane kontrolovať haló efekt príťažlivosti pre mužské kompozitné fotografie, alebo že inteligencia je faktorom príťažlivosti v mužských tvárach s vysokou inteligenciou.

Druhá časť štúdie zistila, že kompozity v skupine s vysoko vnímanou inteligenciou boli najvyššie hodnotené vo faktoroch priateľský a zábavný ako ukazovatele inteligencie v skupine žien aj mužov. Zatiaľ čo inteligencia sa nezdá byť faktorom, ktorý prispieva k atraktívnosti žien, pokiaľ ide o mužov, ženy a muži vnímajú atraktívne tváre ako inteligentnejšie, priateľskejšie a vtipnejšie.

Zdroj: wikipedia.org

REDAKCIA

Sme akčné ženy a prinášame ti príbehy a články spoločne s ďalšími akčnými ženami, ktoré robia, čo milujú a rady o tom aj píšu. Podporujeme sa navzájom v našich snoch. V tom, čo nás napĺňa a robí nám radosť. Pridaj sa k nám: https://akcnezeny.sk/registracia/ Spoločne vytvárame magazín, stretávame sa online a rovnako offline na vzdelávacich a motivačných podujatiach, ktoré organizujeme. IG: #zenyktorerobiacomiluju #akcnezeny #akcnemamy #vzdelavanie #biznis #kariera

  • 1

Zanechaj nám svoj komentár