Zakladateľ prírodnej kozmetiky na akné Radek Jůza: Juzika sa nechala inšpirovať filozofiou „menej je viac“

0
Zakladateľ prírodnej kozmetiky na akné Radek Jůza: Juzika sa nechala inšpirovať filozofiou „menej je viac“

„Vždy som chcel pomáhať ľuďom, no krv sa mi protivila, takže doktorom, ako moja mamička, som sa stať nemohol. A tak som premýšľal, čo iné by som mohol robiť. Napadlo mi vyvíjať nové liečivá, ktoré by boli pre ľudí prospešné. A tak sa aj stalo. Nastúpil som na odbor Medicinálna chémia na Karlovej univerzite v Prahe. Ku kozmetike proti akné som sa však dostal tak trochu náhodou.“

Pre Akčné ženy Radek Jůza z Juziky prezradil:

  • ako sa k výrobe prírodnej a inovatívnej kozmetiky na akné dostal,
  • že nie všetky látky sa dostávajú až do ľudskej pokožky,
  • ako prebieha vývoj jednotlivých produktov,
  • kde vidí Juziku o päť rokov.

Príbeh Juziky

Naozaj ste sa ku kozmetike proti akné dostali náhodou?

Áno. Začalo to všetko počas stresového obdobia pred magisterskými štátnicami a prijímacími skúškami na doktorandské štúdium, v ktorom som sa chcel venovať vývoju nových liečiv proti schizofrénii. Bol to tak trochu môj sen. Moja pleť ale vyzerala snáď ešte horšie, než som sa cítil ja sám. Nikdy predtým som, okrem sem tam občasného pupienka, nemal veľké problémy s akné. No v tomto vypätom období to začalo byť vážne. Takže som ako budúci vedec chcel po zvládnutí všetkých dôležitých skúšok porozumieť tomu, čo sa s mojím telom počas tohto obdobia dialo. Začal som bádať.

Ako vaše bádanie vyzeralo?

Musel som najskôr pochopiť ako akné vzniká, a predovšetkým, čo ho spôsobuje. Začal som prenikať do tajov ľudského tela, aj do tajomstva aktívnych látok kozmetiky. Došlo aj na prvé pokusy v domácom laboratóriu. Z účinkov svojich emulzií som bol nadšený. Najprv len ja sám a potom aj moje blízke okolie. Preto som sa rozhodol založiť Juziku. Chcel som venovať svoj čas a energiu do výroby kozmetických prípravkov, ktoré môžu pozitívne ovplyvňovať život nielen mladých ľudí.

Ak chcete spoznať celý príbeh Juziky, prečítajte si blog článok s názvom: Zakladateľ rozpráva: Ako vznikla Juzika

Hodnoty, zložky, vývoj, metódy

Aké sú hlavné hodnoty, ktorými je vaša značka výnimočná?

Naša značka má celkom 5 hlavných hodnôt, a to spokojnosť, účinnosť, šetrnosť, rešpekt a vzdelávanie.

Aké zložky považujete v boji proti akné za kľúčové?

Všetky zložky v produkte považujem za kľúčové. Vysvetlím vám prečo. Ingrediencie v kozmetickom produkte sú delené na takzvané aktívne a pomocné zložky. Aktívne látky majú určitý efekt na ľudskú pleť, pomocné ingrediencie, ako už názov napovedá, iba „pomáhajú“ kožnému produktu. Pomocné látky v prípravku zahŕňajú napríklad zložky pre kontrolu konzistencie a pH, emulgátory a konzervačné látky. Je teda vcelku jasné, že pokiaľ je zloženie kožného produktu na zadnej strane škatuľky, či etikety dlhé, máte vnútorný pocit, že ste za vaše peniaze dostali kvalitný prípravok. Bohužiaľ, s kozmetickými produktmi na akné to takto nefunguje. Nie všetky látky sa dostávajú až do ľudskej pokožky.

Prezraďte nám o aktívnych a pomocných látkach viac… 

Aktívne zložky sú väčšinou malé molekuly a dostávajú sa do ľudskej pleti. Naopak pomocné látky nevykazujú väčšinou žiadny účinok na ľudskú pleť a môžu to byť veľké a ťažké molekuly, ktoré veľmi zle prechádzajú do pokožky a môžu „prekážať” aktívnym zložkám pri prenikaní do kože. A znížiť tak výsledný účinok prípravku, pretože tieto ingrediencie zostanú na povrchu pokožky a budú vytvárať takzvaný film.

Môžu kozmetické produkty s príliš vysokým obsahom pomocných zložiek skôr uškodiť než pomôcť?

Áno. Takéto prípravky sú väčšinou ťažké a hutné a môžu upchávať póry, čo vedie k ďalším nechceným akné pupienkom. Juzika sa preto nechala inšpirovať filozofiou „menej je viac“ od schválených kožných liečiv na akné a od produktov, ktoré majú naozaj fungovať a pomáhať ľuďom.

Na demonštráciu množstva zložiek a efektivity produktu bude v nasledujúcom veľmi krátkom odseku rozobraný Differin® gél, ktorý obsahuje schválené kožné liečivo na akné.

Differin® gél obsahuje aktívnu zložku adapalén a ďalej 7 pomocných zložiek, menovite carbomer 940, edetate disodium, methylparaben, poloxamer 182, propylene glycol, aqua a sodium hydroxide. Celkovo má tento kožný produkt „len” 8 zložiek a pritom klinické štúdie jeho účinok proti akné potvrdili.

Účinná kozmetika na akné musí teda obsahovať malé množstvo pomocných látok a zároveň okolo 5, maximálne 10 aktívnych ingrediencií. Vo výsledku tak dostanete kožný produkt na akné s celkovým počtom „iba” okolo 20 zložiek. Juzika a jej produkty na akné sú preto jednoduché kožné prípravky, ktoré majú nízky počet pomocných zložiek a vysoký počet aktívnych ingrediencií a celkovo okolo 20 látok v produkte.

Prečítajte si: Ako pôsobiť vždy upravene? Skvelé beauty tipy pre každú pravú dámu

Čo si myslíte o trendoch v kozmetickom priemysle pre problematickú pleť?

Je mi ľúto, ale nemôžem odpovedať. V Juzike sa sústredíme výhradne na seba.

Ako prebieha vývoj vašich produktov? Spolupracujete aj s dermatológmi alebo vedeckými inštitúciami?

Liečivo je molekula, ktorá ovplyvňuje biologické procesy a používa sa predovšetkým na prevenciu alebo liečbu ochorení. Liečivá môžu byť prírodného pôvodu alebo vyrobené synteticky. Ideálne liečivo by malo mať špecifický účinok. Malo by byť bezpečné, netoxické, bez vedľajších účinkov alebo ich mať čo najmenej a byť chemicky a metabolicky stabilné, synteticky uskutočniteľné u tých synteticky vyrobených. A ľahko získateľné z prírodných zdrojov u prírodných, rozpustné vo vode v účinných koncentráciách, a zároveň byť rozpustné aj v lipidoch, aby mohlo prechádzať biologickými lipidovými membránami do vnútra buniek.

Aké prístupy k objavovaniu liečiv existujú?

Rôzne, ale ten najstarší vznikol náhodou. V dejinách farmácie však existuje mnoho príkladov liečiv objavených náhodne, počnúc tým najpopulárnejším – príbehom o penicilíne, ktorý zachránil milióny životov počas druhej svetovej vojny, a za ktorý Fleming, Florey a Chain dostali v roku 1945 Nobelovu cenu. Toto liečivo sa stále používa. Najnovšia účinná látka objavená náhodou je sildenafil – Viagra, ktorá sa pôvodne vyvíjala ako antihypertenzný liek.

Sú aj iné prístupy?

Ďalším prístupom k objavovaniu liekov sú chemické modifikácie známych liečiv alebo prírodných produktov. Napríklad aspirín – acetylovaná kyselina salicylová, bola objavená chemickou úpravou. Prírodný produkt kyselina salicylová bola acetylovaná za účelom zvýšenia jej stability a zníženia jej dráždivého účinku na žalúdočnú sliznicu.

Aké metódy objavovania sú typické pre súčasnosť?

V súčasnej dobe je najpokročilejšou metódou pre objavovanie liečiv racionálny návrh liečiva. A toto je aj najmúdrejší prístup k objavovaniu liečiv. Návrh lieku začína identifikáciou biologického cieľa – biomakromolekuly zúčastňujúcej sa na ochorení, napríklad 5-alfa-reduktáza, enzým meniaci testosterón na DHT, 10-krát silnejší androgén. Potom je potrebné objaviť látku interagujúcu s touto biomakromolekulou, označovanou ako hit molekula. Nasleduje proces optimalizácie štruktúry danej hit látky, kým nie je odvodená zlúčenina s optimálnymi vlastnosťami, ktoré boli popísané na začiatku. A potom sa látka môže stať liečivom.

Aký prístup ste použili v Juzike?

V Juzike sme použili posledný spomínaný prístup, a to racionálny návrh liečiva. Najprv bolo nutné pochopiť biológiu ľudskej kože pri zdravom stave bez akné a ďalej mechanizmus vzniku akné. Následne boli vybrané biologické ciele – biomakromolekuly. Celkovo bolo vybraných šesť skupín aktívnych látok s rozdielnym mechanizmom účinku, pretože akné je považované za multifaktorové kožné ochorenie. Ďalej boli pridané ešte dve skupiny látok na zabezpečenie hebkej zdravej pleti, teda látky na ovplyvnenie kožného mazu, zápalu, kožných baktérií, tvorby vrchných vrstiev ľudskej pokožky a antioxidantov. Na záver ešte upokojujúce, hydratačné a prokolagénne zložky. Na kozmetickom trhu však bolo nespočetné množstvo aktívnych zložiek, ktoré majú potenciálny účinok proti akné. Preto sme určili zásadné faktory, ktoré museli kozmetické aktívne zložky spĺňať pre ich inkorporáciu do kozmetických formulácií Juziky.

Prečítajte si: „Od útleho veku sme vystavení zvládaniu emócií prostredníctvom jedla“, tvrdí psychologička Eva Klanduchová

Aké sú hlavné faktory pri aktívnych látkach?

Klinicky preukázaná účinnosť, stabilita pri správnom pH pre ľudskú pleť (okolo 5-5,5), ale aj rozpustnosť bez nežiaducich vedľajších účinkov na pleť a prírodný pôvod. Všetky výhody kožných terapií závisia od správneho zloženia, teda aj od použitia pomocných látok. Preto aj pre pomocné látky boli určené faktory, ktoré dané kozmetické ingrediencie museli spĺňať. Napríklad, že sú netoxické, nekomedogénne, bez vedľajších nežiaducich účinkov a sú vhodné pre vybrané aktívne zložky a akné pleť.

Čo bolo ďalej?

Po vybraní aktívnych i pomocných zložiek, ktoré spĺňali všetky dané faktory, boli vytvorené prvé prototypy produktov, u ktorých boli ďalej skúmané vlastnosti a pocity na ľudskej pleti. Aby daný produkt nebol mastný. Práve naopak, aby bol ľahký, šetrný a hlavne účinný.

Overili ste si túto skutočnosť aj výskumom?

Pravdaže. Reprezentatívny výskum spoločnosti Juzika, na ktorom sa zúčastnilo viac ako 45 ľudí vo veku od 12 do 44 rokov ukázal, že 83 % testujúcich pozorovalo anti-akné efekt už po prvom týždni používania. A nikto z testujúcich nepociťoval nežiaduce vedľajšie účinky ako je suchosť alebo podráždenie pokožky, čo sú veľmi časté vedľajšie účinky štandardných kožných liečiv proti akné.

„Pri vývoji produktov spolupracujeme výhradne s poprednými európskymi dodávateľmi kozmetických surovín.“

Plány, úspechy, budúcnosť  

Plánujete rozšírenie sortimentu o nové kategórie produktov?

Určite áno. Budúci rok by sme chceli priviesť na kozmetický trh čistiaci produkt na problematickú aknóznu pokožku, doplnili by sme aj našu anti-akné radu a následne hydratačný krém.

Aký je váš najväčší úspech od založenia značky?

V roku 2023 oslávila Juzika svoje prvé narodeniny, a tiež svoje prvé vypredanie zásob Séra proti akné a štyri mesiace po uvedení Juziky na český trh, sme sa dostali do časopisu Vogue ako COOL NEW BRAND.

Akým spôsobom sa vyrovnávate s negatívnymi spätnými väzbami alebo reklamáciami?

Úprimne? Veľmi zle. Vždy ma mrzí, keď sa k nám dostane nejaká negatívna spätná väzba. Ale snažím sa prísť na to zásadné… Prečo väčšine zákazníkov Juzika pomáha a v tomto ojedinelom prípade to tak nie je? Našťastie je takýchto prípadov iba pár.

Kde vidíte Juziku o päť rokov?

Na nemeckom a poľskom kozmetickom trhu s celou anti-akné radou – čistiacim produktom, krémom a sérom proti akné.

Prečo práve na nemeckom a poľskom trhu?

Ešte počas doktorandského štúdia som strávil pol roka na prestížnej univerzite v Düseldorfe v Nemecku a momentálne pracujem na prestížnej univerzite v Krakove v Poľsku na svojej vedeckej kariére. Vďaka týmto pracovným stážam som získal rozsiahle kontakty, ktoré využijem pre vstup Juziky na tieto kozmetické trhy.

Máte aj ďalšiu víziu do budúcnosti?

Vyvinúť a priviesť na kozmetické trhy hydratačný krém.

Aké sú vaše obľúbené kozmetické produkty mimo vašej vlastnej značky?

Moje obľúbené produkty sú Juzika. Predovšetkým mám v obľube naše Sérum proti akné.

Chcete sa o sére dozvedieť viac? Prečítajte si krátky blog článok s hodnotením Séra proti akné zakladateľom Juziky.

Ako sa staráte o svoju pleť?

Snažím sa nestresovať, mať dostatok spánku, jesť zdravo. Nefajčím, alkohol pijem len zriedka a pravidelne používam Juzika produkty. A keď idem niekam von, na prechádzku, do hôr alebo športovať, použijem SPF produkt.

Zdroj foto: www.juzika.cz, Radek Jůza

žiadne príspevky na zobrazenie