Mohla by si spokojne užívať príjemný a zabehnutý spôsob života, no prečo si to trošku neskomplikovať…
Košičanka Renáta Pancuráková sa rozhodla vyplniť dieru na trhu a kvalitným oblečením pre vysokých pomôcť nielen svojim dvom synom, ale i množstvu pánov, ktorých trápi oblečenie. Do novej značky VIDYZO vkladá cit pre estetiku a jemné nuansy.
Považujete sa za akčnú ženu? Možno vám to tak na prvý pohľad nepríde, ale pustiť sa do podnikania a ešte k tomu v módnej oblasti, kde je naozaj veľká konkurencia, chce guráž.
Áno, naozaj to chce guráž. (Úsmev). Ak by som však neskúsila niečo nové, s čím ešte nemám skúsenosť, viem, že by som ľutovala. A to je aj odpoveď na otázku, či som akčná žena. Asi som. (Smiech) Ale viem si užiť aj pre mňa vzácne chvíle, keď nerobím nič, len som sama so sebou.
Založili ste rodinnú firmu a spolupracujete s tromi mužmi. V čom je ženský pohľad iný? Aké veci napríklad riešite a všímate si ako žena, a čo je podstatné pre mužskú časť firmy?
Myslím, že môj pohľad do firmy prináša iný rozmer. Zatiaľ čo muži sa často sústredia na funkčnosť, technické detaily a výkon, ja sa snažím do značky vniesť cit pre estetiku, emóciu a jemné nuansy, ktoré môžu urobiť z našich produktov niečo výnimočné. Ako žena mám prirodzenú tendenciu všímať si drobnosti, ktoré ovplyvňujú celkový dojem – či už ide o dizajn balenia alebo spôsob komunikácie so zákazníkmi.
Na druhej strane, mužská časť je nenahraditeľná v schopnosti prinášať praktické riešenia, technické inovácie a dynamiku. Táto kombinácia ženského dôrazu na detaily a mužskej orientácie na výkon môže byť kľúčom k napredovaniu. Spoločne sa pokúšame o rovnováhu. Je to spolupráca, kde sa dopĺňame a učíme jeden od druhého. Nie je to však vždy ideálne. Máme prirodzene aj nezhody, veď sme ľudia. (Úsmev)
Kto má rozhodujúcejšie slovo? Nezvyknú vás chlapci prehlasovať?
Teraz mám rozhodujúce slovo ja, ale v budúcnosti to tak nemusí byť. Chalani sú voči mne veľmi slušní a opatrne vyjadrujú svoj názor, ak majú iný pohľad na vec. Pre mňa je dôležité vypočuť si ich. Pomáha mi to a aj keď to možno takto nevnímajú, ale ovplyvňujú ma.
Je podľa vás pri podnikaní náročné byť ženou alebo je to niekedy aj výhoda?
Myslím si, že je to rôzne. My ženy sme vo všeobecnosti citlivejšie a to môže byť niekedy nevýhoda a inokedy výhoda.
Aktuálne šijete modely len pre vysokých pánov. Plánujete šiť aj pre dámy?
Chceli by sme šiť oblečenie aj pre vysoké dámy, avšak teraz sú pre nás prioritou muži.
Čím sú vaše modely výnimočné?
Vo VIDYZO neponúkame len „obyčajné“ tričká, ktoré sú predĺžením bežnej konfekcie. Každý strih je dokonale premyslený, všetko musí na postave ideálne sedieť. Nenájdete žiadne zakončenia v podobe oblúkov, ani rozstrihnuté boky. Zadná časť je prirodzene dlhšia a veľký dôraz sa kladie na kvalitu materiálu, vďaka ktorej tričko po vypratí nestráca svoj tvar. Taktiež si ideálny model vedia kúpiť aj páni s dlhším trupom.
Ako zvládate prácu, starostlivosť o domácnosť a k tomu ešte podnikanie? Ako vyzerá váš bežný pracovný deň?
Vstávam ráno o 5:00, niekedy aj skôr, spravím si kávu, sadám za počítač a venujem sa firemným veciam. Prejdem si poznámky a premyslím si, ako si zorganizujem deň. Medzi 6:30 a 7:00 raňajkujem, a od 8:00 do 16:00 som v práci, kde som zamestnaná.
Po práci je to rôzne, často mám pracovné stretnutia alebo sa zúčastňujem rôznych vzdelávacích programov, workshopov a večer pokračujem v práci pre VIDYZO. Priznám sa však, že večer mi už hlava nefunguje tak dobre a únava robí svoje.
Cez víkendy trávim voľný čas s manželom čas vonku, najradšej na kopcoch, v lete na bicykli, v zime radi bežkujeme. Posledné mesiace sa však cez víkendy intenzívne venujeme aktivitám pre VIDYZO. No a na domácnosť sa sem-tam nájde čas niekde medzi tým všetkým. (Smiech)
Ak popustíte uzdu fantázii, o čom v rámci podnikania snívate?
Priala by som si, aby sa značka VIDYZO stala synonymom pre dokonalé oblečenie pre vysokých mužov. Viem si predstaviť naše oblečenie aj v kamenných obchodoch, kde by ho mohli zákazníci vyskúšať.
Podnikanie na Slovensku má svoje špecifiká, ale práve to ho robí výnimočným – poskytuje priestor na podporu lokálnej výroby a budovanie niečoho, čo odráža hodnoty a potreby našich ľudí. Verím, že aj na Slovensku môže vyrásť značka, ktorá si nájde svoje miesto na trhu a inšpiruje ďalších šikovných ľudí veriť vo svoje vízie.
Ak popustím ešte viac uzdu fantázii, bolo by krásne, keby sme boli my Slováci viac hrdí na to, čo sa vyrába na Slovensku a šírili to aj za hranice našej krajiny s pocitom, že máme čo ponúknuť. Aby zo Slovenska neodchádzali ľudia, ale naše kvalitné výrobky.