Zuzana Balcová: V tejto zložitej situácii nás motivuje a napĺňa najmä pozitívna spätná reakcia našich žiakov a rodičov

0
Zuzana Balcová: V tejto zložitej situácii nás motivuje a napĺňa najmä pozitívna spätná reakcia našich žiakov a rodičov

Pandémia ochorenia COVID -19 a s ňou spojené mimoriadne opatrenia spôsobili, že všetci školáci a ich učitelia ostali doma. Zuzana Balcová v septembri 2019 otvorila prvé dve triedy Súkromnej základnej školy v Pezinku. Do lavíc zasadlo 30 detí – 25 prvákov a 5 druhákov. Od marca sú, rovnako ako všetky deti na Slovensku, doma kvôli opatreniam proti šíreniu koronavírusu. Zuzka v rozhovore prezradila, ako sa v ich škole popasovali s karanténou a preorientovali na online vyučovanie.

Zuzka, ako ste začali učiť online?

Už v prvých týždňoch karantény nám bolo jasné, že kontakt s deťmi a najmä s tými malými, ktoré navštevujú našu školu, je absolútne nevyhnutný. V prvý týždeň sme len zadávali denné úlohy. Od druhého týždňa zavretia školy sme začali natáčať videá k jednotlivým predmetom a témam. Každý deň sme sa snažili mať s deťmi kontakt. Prostredníctvom aplikácie Zoom sme sa posunuli ďalej v priamom online vyučovaní. Vyučovanie prebieha vždy v pondelok, stredu a v piatok cca 2 hodiny. Pre zvýšenú interakciu, pozornosť a kvalitu prenosu sme deti rozdelili do skupín s maximálnym počtom 10 žiakoch. V utorok a štvrtok máme individuálny video hovor- čítanie.

Vyučovanie posilňujeme rôznymi prezentáciami, aby mali deti aj v tejto situácii lepšie názorné zobrazenie. Vo vašej škole máte dve triedy deti, prvákov a druhákov, sú to malé deti a ako si povedala, tie si veľmi žiadajú osobný kontakt.

Prečítajte si, ako vnímajú učitelia Den učiteľov počas nútených prázdnin

Čo pomáha udržať motiváciu a nadšenie detí v čase online vyučovania?

Okrem vyučovacích tém sme sa snažili spracovať aj zábavné videá, ktoré pripravili pani vychovávateľky. Nahrávali návody ako si vyrobiť jarný kvet, mini záhradku, zajačika, či smotanový pohár. Pomohol nám herec Roman Féder, ktorý pre nás nahráva-načítava rozprávky na dobrú noc. Jeho charizmatický hlas a prejav je očarujúci aj pre dospelých poslucháčov. Veľmi sa tešíme vnútornej motivácii našich žiakov, ktorá sa naplno prejavila pri tvorbe dobrovoľných úloh, projektov. Deti sa hrajú na youtuberov a posielajú nám svoje videá a prezentácie projektov. Naše malé deti spracovali napríklad tému včely, znečistenie morí, pečenie chlebíka, pestovanie byliniek. Niekedy necháme výber témy na samotné deti.

Milo nás prekvapila rôznorodosť tém, ktoré spracovali. Raz týždenne vyhlásime novú dobrovoľnú súťaž ako napr. Súťaž o najmilšieho havinka, Najkrajšia jarná fotka, Stavba legovej pyramídy.

Čo si sa naučila ty ako učiteľka pri učení na diaľku? Ako sa zmenila tvoja úloha učiteľa v časom online vzdelávania?

Každá nová situácia v živote nás niekde posúva a učí nové veci. Tento spôsob vzdelávania určite nenahradí živú školu a zábavu v nej, ale deti majú možnosť spoznať veci, témy a situácie, ku ktorým by sa bežne nedostali. Škola a dianie v nej mi veľmi chýba. Nie každý učiteľ je extrovertný a stavaný na takýto spôsob výučby. Uvedomila som si, že v podstate máte každý deň na svojej hodine inšpekciu v podobe rodičov a súrodencov. Našťastie, v našej škole máme pani učiteľky- herečky a rýchlo sme boli nútené zbaviť sa ostychu.

Áno, občas aj my niečo „breptneme“, falošne zaspievame, ale sme prirodzené a na nič sa nehráme. My svoju prácu miluje a žijeme ňou. V tejto zložitej situácii nás motivuje a napĺňa najmä
pozitívna spätná reakcia našich žiakov a rodičov. Pre nás je spôsob vyučovania bez priamej reakcie, okamžitej spätnej väzby a kontaktu s deťmi, tiež náročný a menej zaujímavý. My potrebujeme cítiť ich blízkosť, počuť ich smiech a vidieť radosť v ich očiach.

Zuzka zosumarizovala niekoľko praktických rád a tipov ako zvládnuť online vyučovanie:

  1. Technické vybavenie. V prvom rade je veľmi dôležité nájsť aplikáciu, ktorá vyhovuje učiteľovi a je zrozumiteľná aj pre žiakov. V našej škole vyučujeme tie najmenšie deti /25 prvákov a 5 druhákov/. Kým sme spustili online vyučovanie s deťmi, najprv sme sa „prepojili“ s rodičmi. Potom sme sa snažili vychytať technické nedostatky. Z nášho pohľadu je najideálnejšie „ vysielať“ v menšej miestnosti, pretože v prázdnej triede bola výrazná ozvena. Pre vyššiu kvalitu prenosu zvuku odporúčam učiteľom slúchadlá s mikrofónom.
  2. Dieťa je pri počítači bez asistencie rodiča. Malé deti sme museli naučiť, že vždy rozpráva len jeden, aby sme sa vzájomne počuli a rozumeli si. Jedna z mála výhod online vyučovania je, že môžete deťom vypnúť zvuk. Deti sa rýchlo naučili robiť s technikou a po 2-3 online stretnutiach už pracovali samostatne. Momentálne si vyžadujú pomoc len 2 deti z 30-tich. Interakcia medzi nami je určite pomalšia a učí nás vzájomnej trpezlivosti a ohľaduplnosti. Z našich skúseností sa mi javí výhodnejšie, keď je dieťa pri počítači samé. Pri rodičovi sa necíti tak bezprostredne a má tendenciu kontrolovať svoje reakcie a odpovede. Až v týchto situáciách som si uvedomila, aký je vzťah medzi učiteľom a žiakom výnimočný, priam až intímny. Deti sa s nami cítia uvoľnene, ako s priateľmi. V našej škole tvoríme malú komunitu 30-tich detí v dvoch triedach, kde prevláda rodinné prostredie.
  3. Pravidlá a zásady. Pred samotným spustením výučby sme deťom poslali zásady aj s obrázkami, podľa ktorých je potrebné sa riadiť. Pri našom online stretnutí chceme, aby si bol: 1. Oblečený 2. Učesaný 3. Pripravený 4. S uprataným stolom 5. Aktívny 6. Sústredený. Rodičom sme navrhli vytlačiť tieto pokyny a pripnúť nad pracovný stolík. V úvode stretnutia občas deti skontrolujeme, či naozaj nie sú v pyžame. Milé je, že niektoré dievčatká sa vyfintia aj do sukničiek.
  4. Menšie skupiny. Pre lepšiu kvalitu vyučovania sme deti rozdelili do skupín. V jednej skupine je maximálne 10 žiakov. Žiaci sa tak častejšie dostanú k slovu, interakcia je významnejšia a deti nestrácajú pozornosť. Rovnako dĺžka jedného bloku/ stretnutia je závislá od pozornosti danej skupiny.
  5. Priestor pokecať si. Čas strávený pred počítačom nám určite nenahradí náš osobný kontakt, ale je veľmi potrebný na udržanie a ďalší rozvoj vzťahov v kolektíve. V úvode a závere vyučovania nechávame deťom priestor „pokecať si“ či si poukazovať hračky. Deti sa na seba vždy veľmi tešia a dokonca si aj vzájomne radia ako urobiť nejaké srandičky prostredníctvom tejto aplikácie. Zo skúsenosti od našich rodičov vieme, že je pre nich veľmi výhodné, keď vedia sami a zmysluplne stráviť čas na vyučovaní. Pravidelnosť našich stretnutí je veľmi potrebná a nemenná, aby si pracujúci rodičia vedeli zadeliť čas.
  6. Krátke úlohy na upevnenie učiva. Po každom online vyučovaní dostanú deti ešte krátku úlohu na vypracovanie, aby si upevnili učivo. Túto úlohu sú povinní nám po vypracovaní poslať. S rodičmi komunikujeme prostredníctvom whatsapp aplikácie v mobile. Žiaci sú rovnako hodnotení pomocou tejto apky. Naši žiaci sú hodnotení slovne, takže im posielame rôzne komentáre, hlasové správy, motivačné emoji, povzbudenia.
  7. Dobrovoľné domáce úlohy. V našej škole nepodporujeme domáce úlohy. V tejto situácii dostávajú deti dobrovoľné domáce úlohy. Kladieme dôraz na to, aby boli tieto úlohy tvorivé, podporujúce komunikačné schopnosti detí a prirodzenú detskú túžbu po poznaní. Rodičia nám posielajú prezentačné videá, fotky.
  8. Spätná väzba od rodičov. Po troch týždňoch fungovania sme vytvorili dotazník na zistenie kvality k našej online výučbe. Odpovede a názory rodičov nám pomohli k lepšej spätnej väzbe, ktorá je pri tomto spôsobe vyučovania veľmi potrebná. Rodičia odpovedali na tieto otázky súvisiace s kvalitou, intenzitou, frekvenciou vyučovania, dobrovoľnými úlohami či hodnotením.

Foto: Súkromná základná škola v Pezinku

žiadne príspevky na zobrazenie