Začnite písať ak chcete vyhľadať článok

AKČNÍ MUŽI BIZNIS MAGAZÍN ODPORÚČANÉ ROZHOVORY

Miloš Melník, CEO 123 kuriér: Rád by som ľudí požiadal: nenechávajte si objednávanie darčekov na poslednú chvíľu

Zdieľať

Kto z nás ešte nevyužil služby kuriéra? Bez nich si už doslova nevieme predstaviť život. Úspora času, efektivita, rýchlosť, promptnosť. Čo sa však skrýva na druhej strane? Aké sú úskalia a výzvy kuriérskej spoločnosti? Mali ste už možnosť vyskúšať služby spoločnosti 123kuriér, s. r. o.?

Rozprávali sme sa s Milošom Melníkom, ktorý stojí na čele úspešnej a v danej oblasti unikátnej rodinnej firmy 123kuriér, s. r. o. Výnimočná je práve tým, že je čisto slovenská bez účasti zahraničných investorov  a má vybudovanú vlastnú logistickú infraštruktúru a na prepravu balíkov do 50 kg. Generálny riaditeľ Miloš Melník nám v rozhovore prezradil:

  • akú výhodu ponúka jeho spoločnosť v konkurenčnom prostredí,
  • čo jemu osobne pomáha pri riadení a budovaní spoločnosti,
  • prečo si nenechávať objednávanie darčekov na poslednú chvíľu,
  • ako v praxi vyzerá realizácia sociálnej zodpovednosti.

Vybudovať kuriérsku spoločnosť chce odvahu a riadnu dávku motivácie. Ako to bolo vo vašom prípade? Čo vás hnalo vpred?

Zásadné je, že ma logistika ako odbor, do ktorého patrí aj preprava zásielok, neskutočne baví. Od roku 2005, keď sme začali v doprave podnikať, je súčasťou môjho života a ani si nedokážem predstaviť, že by som sa venoval inej oblasti. Navyše neustály rozvoj „online” obchodu (e-commerce) potrebuje komfortné služby aj v preprave, čo prináša stále nové výzvy. V tejto oblasti som videl budúcnosť nášho biznisu už pred desiatimi rokmi, preto som začal pracovať na projekte prepravy balíkov pre súkromné ​​osoby, ktorá na slovenskom trhu v tom čase chýbala.

Postupne sme vytvorili e-shop, na ktorom si ktokoľvek mohol objednať, respektíve kúpiť prepravu zásielok za dobrú cenu. Vznikol 123kuriér, platforma, ktorú sme považovali za možný základ pre plnohodnotnú kuriérnu službu. Príležitosť sa naskytla v roku 2019, kedy došlo k pohybu na slovenských balíkových trhoch. Boli sme pripravení a vďaka masívnej investícii sa nám podarilo veľmi rýchlo vybudovať vlastnú prepravnú sieť a zaistiť našim zákazníkom komfortné služby. Po úspechu na slovenskom trhu sa nám podarilo v tomto roku rozšíriť našu sieť aj do Českej republiky.

Prekvapivou informáciou je, že až 56% vašich zamestnancov tvoria ženy. Zdá sa mi to až neuveriteľné. Na akých pozíciách pracujú?

Viete, hoci vo všeobecnosti prevláda názor, že kuriérske, respektíve prepravné služby sú čisto mužskou záležitosťou, my na to takto nepozeráme. Pre nás ako manažment firmy je dôležité pracovné nasadenie zamestnanca, jeho inovatívny prístup, predpoklad pre tímovú prácu a v neposlednom rade aj nadšenie pre spoločné ciele. Naozaj nerozhoduje, či je vhodný kandidát žena alebo muž. Viac ako polovica vedúcich našich pobočiek na Slovensku sú ženy a tiež veľká časť nášho obchodného tímu je „ženská“.

Na vašom pracovnom blogu je článok, kde spomínate nerovnomernosť platov žien a mužov za rovnakú prácu. Ako sa staviate k tomuto problému vy?

Myslím, že odpoveď na túto otázku je jasná už z predchádzajúcich riadkov. Náš tím, a na tom si zakladáme, je tvorený rovnocennými partnermi. Záleží nám na tom, aby sa všetci v práci cítili dobre a bezpečne, aby vedeli, že sa ich názorom a myšlienkam budeme venovať a že si ceníme dobrú prácu. Nič viac a nič menej, všetci sme na jednej lodi a veslujeme spoločne.

V posledných mesiacoch zažívajú e-shopy extrémny nápor. Ako ste si poradili s množstvom objednávok počas korony?

Máme výhodu, že náš systém, hlavne čo sa týka IT a aplikácie, je pripravený na veľký počet klientov. Vďaka nasadeniu všetkých našich zamestnancov sa nám darilo zvládať aj prevádzkový nápor. Myslím si, že sme dokázali našim zákazníkom vyhovieť a aj napriek extrémnemu nárastu objemu sme naše služby udržali vo vysokom štandarde. Na druhej strane treba povedať, že nám táto situácia ukázala nové smery rozvoja. Aj vďaka tejto skúsenosti sme sa rozhodli pre zavedenie Balíkových centier, ktoré budú umožňovať posielanie a vyzdvihovanie zásielok bez toho, aby zákazník bol viazaný na čas príchodu kuriéra.

Prečítajte si aj: Chcel pomôcť synom a teraz jeho zdravé raw tyčinky miluje celé Slovensko

Ako sa vám darí v konkurenčnom prostredí? Predsa len, vaša značka sa zatiaľ iba dostáva do povedomia zákazníkov.

Máte pravdu, že naša značka je na trhu stále ešte nová. Ale darí sa nám. Našou výhodou je perfektná znalosť trhu na Slovensku a v Českej republike. Musím vyzdvihnúť náš tím, ktorý sa skladá zo skutočných odborníkov s dlhoročnou praxou a skúsenosťami. Vďaka spoločnému úsiliu dnes máme iba na Slovensku 7 strategických pobočiek a centrálne prekladisko, vlastný vozový park aj vlastných kuriérov. Môžeme sa spoľahnúť na skutočne profesionálnych prevádzkových zamestnancov. Pri náhlom náraste objemov a na zaistenie prepravných špičiek využívame aj zmluvných dopravcov. Dobrý štart vnímam aj v Českej republike. Spustili sme prvé uzlové pobočky v dôležitých lokalitách (Praha, Plzeň, Olomouc, České Budějovice, Hradec Králové, Ostrava a Brno) a do konca roka plánujeme rozšírenie na 14 základných pobočiek.

V čom sa vaša filozofia alebo hodnoty líšia v porovnaní s inými konkurenčnými spoločnosťami?

Samozrejme, máme dôsledne stanovené strategické plány pre rozvoj technológií, sietí a služieb. Opierame sa o dostupné ekonomické, sociologické a profesijné informácie. Naša filozofia je založená na kvalitných vzťahoch, a tým nemyslím len vzťahy so zákazníkmi. Ide o vzťahy so zamestnancami. Pre mňa je dôležité, aby sa zamestnanci na všetkých úrovniach cítili v práci dobre, aby sme si dokázali vzájomne pomáhať, dôverovali si, ale aj sa motivovali.

Aká je vaša cieľová skupina? Kto sú vaši najčastejší zákazníci?

Našou základnou cieľovou skupinou sú firmy, alebo ako hovoríme segment B2B, teda preprava zásielok medzi podnikateľskými subjektmi. Ďalšou významnou cieľovou skupinou je segment B2C, teda preprava zásielok od firiem súkromným osobám. Tu je značný potenciál práve v súvislosti s rozvojom elektronického obchodu. Ale náš systém a naše aplikácie sú postavené komfortne aj pre súkromné ​​osoby, teda segment C2C. Objednávka prepravy balíka je veľmi jednoduchá, všetko, od objednávky po zaplatenie služby prebieha on-line.

Výhodou našej služby je to, že sa zákazník nemusí viazať zmluvou, môže prepravu rovno objednať.

Stretli ste sa aj s nejakou špeciálnou, nezvyčajnou požiadavkou na prepravu?

Je ich dosť, ale jedna, pre mňa vtipná, mi utkvela v pamäti. V jeden pekný letný deň prišiel pán do depa, že chce poslať balík na druhú stranu Slovenska. Na tom by nebolo nič neobvyklé, ale keď sa ho náš pracovník spýtal, kde tú zásielku na prepravu má, pán mu vysvetlil, že chce poslať svoj starý bicykel, ktorý pred chvíľou predal, a samozrejme, do depa prišiel na ňom.

S akými najväčšími prekážkami ste sa museli popasovať v začiatkoch podnikania a ako sa vám ich podarilo vyriešiť?

Prekážok bolo skutočne veľa. Riešili sme všetko, od budovania tímu cez prekonanie nedôvery zákazníkov a partnerov, pretože skoro nikto neveril, že sa nám podarí vybudovať vlastnú sieť, až po štátne byrokratické prekážky. Veľakrát som sa riadil intuíciou a zdravým sedliackym rozumom. Myslím si, že práve to je mnohokrát dôležitejšie ako nejaké naštudované manažérske praktiky.

V porovnaní so situáciou vtedy a teraz – čo je pre vás výzvou v súčasnosti, keď ste na trhu už viac ako dekádu?

Každý deň je pre mňa plný výziev, a to ma baví. V neposlednom rade ma výzvy posúvajú ďalej. Ale verím aj v to, že najväčšia životná výzva ma ešte len čaká. Teším sa na ňu a myslím, že keď príde, budem pripravený.

Ľudia sa zvyknú sťažovať, že im kuriér volá práve vtedy, keď sú v práci. Chcú využiť službu doručenia, ale zároveň si neuvedomujú, že aj kuriér má svoj pracovný čas. Pre kuriérov musí byť pomerne náročné vedieť komunikovať s rôznymi typmi ľudí a snažiť sa s úsmevom k nim pristupovať. Pomáhate svojim zamestnancom nejakými školeniami alebo kurzami v rámci komunikácie?

Súčasťou našej stratégie je to, že sa spoliehame na vedúcich pracovníkov jednotlivých tímov a centrálne odporúčania pre koučovanie ľudí sú iba rámcové. Pravidelné školenie „tímu“ považujeme za samozrejmosť, rovnako ako motivačné teambuldingy. Práca s tímami aj jednotlivcami je skutočne kľúčová. Myslím si, že máme veľké šťastie na výber kuriérov a zásadné problémy nemáme. Na eventuálne sťažnosti okamžite reagujeme a riešime ich, napríklad rýchlou reakciou na našom FB profile.

Blíži sa pomaly čas Vianoc. Kuriéri sú v plnom nasadení od novembra až po koniec januára, kedy nespokojní obdarovaní vracajú darčeky. Ako vyzerá pracovný čas kuriéra? Nie sú to samé nadčasy a naháňanie ľudí?

Bohužiaľ, enormný nárast objemu zásielok, nervozita ľudí pred Vianocami, objednávky darčekov na poslednú chvíľu, to všetko sa do našej práce premieta. Hlavne v oblasti B2C sa objem zásielok môže navýšiť o stovky percent oproti bežnému roku. Verte, že náš tím robí všetko pre to, aby zásielky včas a v poriadku doručil. Kuriéri aj naši prevádzkoví zamestnanci so sezónnymi výkyvmi počítajú a včas sa na ne pripravujú. Napriek tomu je obdobie okolo Vianoc náročné a plné nadčasových hodín, a ako hovoríte, aj naháňania ľudí. Tí si často neuvedomia, aká náročná je práca kuriéra, a nijako mu ju neuľahčujú. Ak môžem, rád by som ľudí požiadal: nenechávajte si objednávanie darčekov na poslednú chvíľu.

Vaša spoločnosť získala nomináciu v prestížnej ankete, ktorú spoločnosť Profesia vyhlasuje už po deviaty raz. Jej cieľom je priniesť reálny pohľad uchádzačov i potenciálnych zamestnancov na Slovensku na to, ako vnímajú firmy, ich benefity a imidž. Čo to pre vás znamená?

Nominácia je pre nás skutočne veľkou poctou. Ako som už uviedol, veľmi nám záleží na našich zamestnancoch, na tom, aby ich práca tešila a boli celkovo spokojní. O to viac ma bude zaujímať, ako uspejeme v očiach uchádzačov o zamestnanie. Viete, ak si upevníme na pracovnom trhu kredit a imidži prestížneho zamestnávateľa, môžeme očakávať, že aj o prácu u nás budú stáť kvalitní pracovníci.

Prečítajte si aj rozhovor s najstaršou slovenskou kamionistkou, ktorá si ako 55 ročná urobila vodičský preukaz na kamión

V rámci dobrovoľníctva aktívne pomáhate s prepravou pre ľudí odkázaných na pomoc iných. Je to krásne, inšpirujúce a motivačné. Vyzerá to ako jednoduchá služba, ale je to skutočne tak?

Pravdepodobne myslíte podporu občianskeho združenia Pomoc zo srdca (úsmev). To je naša najnovšia charitatívna aktivita. Niekde som čítal, že keď pomôcť môžete, tak musíte. Držím sa toho v súkromnom živote, a aj vo firme sa snažíme pomáhať. Ale jednoduché to nie je. Mám na mysli celý rad detských alebo seniorských charitatívnych alebo dobrovoľníckych organizácií, spolkov prospešných v rôznych smeroch, ľudí, ktorí potrebujú pomoc, a vy máte len jeden rozpočet a musíte väčšinu žiadateľov odmietnuť. Preto sa nám hodí spojiť charitatívne aktivity s naším biznisom, teda doručovaním zásielok. Tie zásielky nedoručujeme „zadarmo“, ale platbu za služby uhradíme z peňazí, ktoré máme v rozpočte vyhradené na sociálnu zodpovednosť.

To by bol krásny záver nášho rozhovoru, ale nedá mi neopýtať sa, ako si predstavujete budúcnosť firmy 123kuriér?

Som veľký optimista a verím v skvelú budúcnosť a rozvoj našej firmy. Dúfam, že sa nám podarí vytvoriť nadnárodnú prepravnú sieť s dobrou službou, milými a prívetivými zamestnancami, obľúbenou u zákazníkov zo všetkých segmentov. Som presvedčený, že naši zákazníci ocenia náš entuziazmus a nasadenie, s ktorým pre nich pracujeme.

Ďakujem pekne za rozhovor.

Zdroj foto: archív spoločnosti 123kuriér

Tagy

Zanechaj nám svoj komentár

X