7 tipov ako úspešne blogovať

0
7 tipov ako úspešne blogovať

Blogovanie môže slúžiť na viacero účelov. Po prvé, je to skvelý spôsob, ako sa etablovať ako autorita v oblasti, v ktorej ste odborníkom. Môže to byť tiež efektívny spôsob, ako zvýšiť návštevnosť vašich webových stránok a vzdelávať ľudí o témach, ktoré vás zaujímajú. Okrem toho je blog ideálnym miestom na prezentáciu vášho písania.

Čo je blogový príspevok?

Blogový príspevok je jeden obsah uverejnený na blogu, skrátená forma dnes už archaického výrazu weblog, čo je online platforma na publikovanie písaného obsahu. Blog môže byť časťou webovej stránky alebo samostatnou webovou stránkou.

Blog, ktorý práve čítate, je príkladom toho prvého, zatiaľčo Mamka Pôstková je tým druhým. Obidva sa skladajú z blogových príspevkov, častí obsahu, z ktorých každý pokrýva jednu tému a môže (ale nemusí) obsahovať obrázky a videá spolu s písaným obsahom.

Písaný obsah je kľúčovou súčasťou blogového príspevku. Kanál YouTube nie je blog, pretože je to čisto video – možno ho považovať za vlog, skratku pre video denník. Podobne zdroj čisto statických obrázkov, ako napríklad účet Instagram, nie je blog. V skorších časoch sociálnych sietí, keď na scéne dominovali platformy ako MySpace a Live Journal, boli blogy a sociálne médiá oveľa viac prepojené ako dnes.

Teraz sú do značnej miery oddelené, hoci mnohí blogeri propagujú a krížovo uverejňujú svoju prácu na svojich účtoch sociálnych sietí, aby zvýšili návštevnosť svojich blogov a propagovali svoju osobnú značku.

pisanie
pixabay.com

Typy blogových príspevkov

Blogové príspevky môžu byť samostatné články alebo časti dlhšej série. Prichádzajú tiež v rôznych formátoch:

How-to – Ako to urobiť

V blogovom príspevku s návodom bloger vysvetľuje kroky, ktoré musí čitateľ urobiť, aby dokončil úlohu.

Checklisty – zoznamy

Blogové príspevky s receptami sú obľúbeným príkladom blogového príspevku s návodom. Blogový príspevok na základe zoznamu, známy aj ako checklist, je taký, ktorý je usporiadaný ako zoznam vecí, ktoré si napríklad nezabudnúť vziať na dovolenku.

Môže to byť zoznam produktov, historických udalostí, citátov, obrázkov alebo nezvyčajných a zaujímavých faktov. Príspevky založené na zozname nájdete na mnohých blogoch, ako sú BuzzFeed, Bored Panda alebo na blogu Grammarly.

Článok z novín

Blogový príspevok s článkom o novinkách odkazuje na populárny spravodajský článok a poskytuje názory blogera na tento spravodajský článok. Nie je to len repost spravodajského článku; zahŕňa poznatky, ktoré stavajú na informáciách uvedených v spravodajskom článku, špekulujú o nich, súhlasia alebo nesúhlasia s nimi.

Interview – rozhovor

V tomto druhu príspevku bloger predstaví osobu, s ktorou robil rozhovor, a poskytne nejaké základné informácie o osobe, s ktorou vedie rozhovor, a jej práci. Nasleduje prepis rozhovoru, niekedy doplnený ďalšími informáciami, ktoré napísal bloger. Rozhovory môžete nájsť na mnohých rôznych blogoch, ako je napríklad blog Rotten Tomatoes alebo na Akčných ženách.

Review – prieskum

V recenznom príspevku bloger recenzuje film, videohru, televíznu reláciu, knihu, produkt, naozaj čokoľvek. Recenzný príspevok sa môže zamerať na jeden produkt alebo časť média alebo môže byť štruktúrovaný ako príspevok na základe zoznamu. Príklady toho druhého nájdete na 99designs, kde často recenzujú dizajnový softvér a platformy webových stránok.

recenzia
pixabay.com

Osobné

Osobný blogový príspevok, podobne ako osobná esej, je miestom, kde autor diskutuje o svojich osobných skúsenostiach, myšlienkach a/alebo názoroch. Tieto druhy príspevkov zvyčajne nájdete na osobných blogoch, a nie na firemných alebo profesionálnych blogoch. Bloger, ktorý zvyčajne publikuje iné druhy blogových príspevkov, však môže z času na čas publikovať osobné blogové príspevky, aby si vybudoval osobnejšie spojenie s čitateľmi.

Vysvetľovač

Vysvetľujúci blogový príspevok je podobný blogovému príspevku ako na to v tom, že poskytuje dôkladné a objektívne vysvetlenie svojej témy. Rozdiel je v tom, že tento druh blogového príspevku nie je nevyhnutne prezentovaný v lineárnom formáte krok za krokom a nemusí nevyhnutne vysvetľovať, ako dokončiť úlohu. Tento typ blogového príspevku môže vysvetliť sociálne a ekonomické trendy, ktoré viedli ku konkrétnej historickej udalosti alebo základy danej témy.

Blogy niekedy zverejňujú zdĺhavé vysvetľujúce príspevky, ktorých cieľom je poskytnúť komplexný prehľad ich tém. Tieto blogové príspevky sú často označené ako „konečný sprievodca“ alebo niečo podobné.

Na základe obrázkov

Ako už názov napovedá, obrázkový blogový príspevok je príspevok, ktorý sa zameriava na obrázky. Príspevok môže byť infografika alebo môže ísť o príspevok pozostávajúci z viacerých obrázkov. Bez ohľadu na to, čo to je, obsahuje aspoň nejaký popis, aby čitateľ poskytol určitý kontext pre obrázky – to je to, čo z neho robí blogový príspevok a nie galériu obrázkov.

pixabay.com

Ako napísať blogový príspevok

Ste pripravení začať blogovať? Postupujte podľa týchto krokov, aby ste napísali skvelý príspevok a efektívne oslovili svoje cieľové publikum.

Založte si blog

Predtým, ako budete môcť napísať blogový príspevok, musíte blog skutočne mať. Ak už máte webovú stránku, zistite, či si môžete vytvoriť blog na platforme, ktorú používate. Mnohé zo šablón dostupných na široko používaných platformách webových stránok, ako sú Squarespace a Joomla, vám uľahčia začatie blogovania priamo na vašom webe.

Ak nemôžete vytvoriť blog prostredníctvom svojej webhostingovej/dizajnovej platformy – alebo ak nemáte webovú stránku – budete si musieť vytvoriť svoj blog od začiatku. Existuje mnoho spôsobov, ako to urobiť, niektoré zahŕňajú viac technických zručností ako iné. Môžete sa rozhodnúť pre predpripravenú platformu, ako je Wix alebo Squarespace, alebo môžete použiť viac možností pre tvorbu webov, ako je platforma WordPress.

Založenie blogu znamená určenie rozpočtu pre váš blog. Budete musieť zaplatiť za nasledovné:

  • Hosting
  • Názov domény
  • Dizajnérske služby (pokiaľ sa nerozhodnete navrhnúť blog sami)
  • Písanie a/alebo úprava blogu (pokiaľ neplánujete robiť všetku túto prácu sami)

Prevádzkovanie blogu môže byť bezplatné, ale majte na pamäti, že to vo všeobecnosti znamená, že nemôžete použiť vlastný názov domény a na svojom webe budete pravdepodobne mať reklamy. V prípade nízkorozpočtového personalizovaného blogu počítajte s tým, že miniete asi sto eur na nastavenie všetkého a pokrytie ročného hosťovania.

pisanie
pixabay.com

V niektorých prípadoch stojí budovanie a prevádzka blogov tisíce eur – zvyčajne ide o blogy s vysokou návštevnosťou so šablónami navrhnutými na mieru, ktoré si vyžadujú veľkú šírku pásma. Ako váš blog rastie, môžete kompenzovať náklady predajom reklamného priestoru na svojom blogu.

Ďalšou stratégiou, ktorú niektorí blogeri používajú na zníženie nákladov, je affiliate marketing, pri ktorom vo svojom obsahu odkazujete na online záznamy produktov affiliate partnera; získate zníženie príjmov, ktoré zarobia prostredníctvom umiestnenia odkazov.

Blogovanie bez vlastnej webovej stránky

Niektorí blogeri sa namiesto zakladania vlastných blogov rozhodnú publikovať na veľkých verejných platformách. Jednou z týchto platforiem je napríklad SME. Ďalším je Tumblr, ktorý je kombináciou sociálnych a blogovacích funkcií na jednej platforme.

Ak zostanete pri blogovaní a urobíte si meno, môžete blogovanie pre hostí preskúmať aj na väčších, zavedených blogoch. Mnohé z týchto blogov publikujú väčšinou alebo dokonca iba príspevky hosťujúcich blogerov. A môžete za to dostať zaplatené!

1. Vyberte si tému

Keď máte svoj blog v prevádzke, je čas vybrať si tému pre svoj prvý príspevok. O čom sa dá ľahko a vášnivo písať? Ak je váš blog prepojený s vašou firmou, vymyslite nápady na blogové príspevky, ktoré poskytujú hodnotu vášmu cieľovému publiku a zároveň propagujú vašu značku.

Povedzme napríklad, že prevádzkujete venčenie psov. Zamyslite sa nad vecami, o ktorých by si vaši klienti chceli prečítať – na tituly, na ktoré by klikli, prečítali si ich a v ideálnom prípade ich zdieľali s ostatnými. Môžete prísť s niekoľkými rôznymi témami:

  • Túto zimu si na chodník vyberte roztopenie ľadu bezpečné pre domáce zvieratá
  • Koľko kalórií spáli môj pes na priemernej prechádzke?
  • Sú prechádzky v meaze bezpečné?
  • Koľko psov je priveľa na jedného psovoda?
  • Ako rýchlo privyknúť psa na nový postroj?

Opýtajte sa svojich klientov na druhy tém, o ktorých by si chceli prečítať na vašom blogu. Možno vás prekvapí, čo navrhnú! Ďalším skvelým spôsobom, ako prísť s témami na váš blog, je pozrieť sa na druh obsahu, ktorý zverejňujú iní vo vašom odvetví. To neznamená, že by ste mali kradnúť nápady alebo plagiovať ich prácu; nájdite spôsoby, ako sa inšpirovať blogovými príspevkami konkurentov a pokryť podobné témy z iného uhla pohľadu a vlastným jedinečným hlasom.

pixabay.com

2. Napíšte si osnovu

Pri akomkoľvek projekte písania vám dodržanie procesu písania umožňuje vytvoriť premyslený a dobre vyskladaný kúsok. Blogové príspevky nie sú výnimkou. Po určení témy pre váš prvý blogový príspevok si vytvorte prehľad. Uveďte svoj pracovný názov a kľúčové body, ktoré chcete vo svojom príspevku obsiahnuť. Tieto kľúčové body sa pravdepodobne stanú samostatnými sekciami, z ktorých každá bude mať vlastnú hlavičku a podnadpisy. Jednoduchý spôsob, ako napísať osnovu pre váš blogový príspevok, je postupovať podľa podobnej štruktúry ako esej.

Váš blogový príspevok začína úvodom, po ktorom nasledujú časti tela a nakoniec záver. Na rozdiel od eseje však záver blogového príspevku obsahuje výzvu na akciu. Keď je vaša osnova hotová, je čas začať písať! Existuje množstvo skvelých bezplatných aplikácií, ktoré môžete použiť na napísanie blogového príspevku, ako napríklad Dokumenty Google a WriteRoom.

3. Zaujmite čitateľa „háčikom“ a navnaďte ho až do konca

Pri akomkoľvek písaní je háčik jednou z najdôležitejších častí. Táto veta alebo odsek je časťou, ktorá upúta pozornosť čitateľa a sľubuje, že jeho zvedavosť bude uspokojená, ak bude pokračovať v čítaní. Existuje mnoho spôsobov, ako upútať pozornosť vašich čitateľov, a ideálny spôsob pre každý blogový príspevok závisí od publika a témy, ktorej sa príspevok týka.

Jedným z populárnych typov háčikov je predstaviť prekvapivý fakt. Ak sa chcete vrátiť k našej téme o psíčkaroch, účinný háčik pre príspevok o roztápaní snehu, ktorý je bezpečný pre domáce zvieratá, môže byť o tom, aké toxické pre domácich miláčikov sú mnohé štandardné chemikálie.

Ďalším efektívnym spôsobom, ako prilákať čitateľov, je priamo riešiť jeden alebo viacero ich bolestivých bodov. V príklade nadpisu o aklimatizácii psa na nový postroj môže tento druh háčika potvrdiť niekoľko vecí: aké frustrujúce je manipulovať so psom, aby ste mu nasadil nový postroj; ako sa tým stráca drahocenný čas chôdze; a ako sa vyhnúť míňaniu peňazí za postroje, ktoré váš pes odmieta nosiť.

4. Dajte svojim čitateľom solídnu výzvu na akciu

Výzva na akciu je krátka fráza, ktorá žiada čitateľa, aby niečo urobil. V blogovom príspevku to môže byť zanechanie komentára, uskutočnenie nákupu, prihlásenie sa na odber newsletteru alebo jednoducho prečítanie súvisiaceho príspevku. Výzvy na akciu vo všeobecnosti využívajú princípy copywritingu s priamou odozvou, ako je vytváranie veľmi špecifických požiadaviek a vytváranie pocitu naliehavosti.

pixabay.com

Tu je niekoľko príkladov výziev na akciu:

  • Páči sa ti, čo vidíš? Choďte do môjho obchodu a objednajte si svoj vlastný výtlačok.
  • Chcete sa dozvedieť viac o čítaní tarotových kariet ako profesionál? Pozrite si môj príspevok o astrologických asociáciách hlavných arkán.
  • Rád by som počul vaše myšlienky. Zanechajte komentár nižšie a povedzte mi, či súhlasíte alebo nesúhlasíte a prečo.

5. Nezabudnite blog upraviť a korigovať!

Pozorne si prečítajte svoj text a všimnite si všetky miesta, kde je vaše písanie trápne, trhané alebo dokonca príliš rozvláčne. Čím môžete upraviť svoj text? Použite napríklad korektor.sk, alebo si kúpte knihy o písaní. Alebo aj vaša sieť kolegov redaktorov a blogerov vám môže pomôcť stať sa lepším autorom.

6. Vylepšite svoj blogový príspevok pútavými a relevantnými obrázkami

Prečo majú deti radi obrázkové knihy? Pretože ilustrácie oživujú príbeh. To isté sa stane, keď do svojich blogových príspevkov zahrniete obrázky. Obrázky rozdeľujú text a poskytujú čitateľom krátke prestávky pri práci s vaším obsahom. V blogových príspevkoch s vysvetlivkami a návodmi môžu tiež pomôcť čitateľom predstaviť si body, ktoré vo svojom texte uvádzate – a dokonca im pomôcť vyhnúť sa chybám tým, že ukážu, ako by ich projekt mal vyzerať, keď ho krok za krokom dokončujú. Akým obrázkom sa vyhnúť, aby ste nedostali pokutu?

7. Použite SEO stratégie na oslovenie širšieho publika

SEO, tiež známe ako optimalizácia pre vyhľadávače, je kategória stratégií, ktoré blogeri a iní prevádzkovatelia webových stránok používajú na zvýšenie viditeľnosti svojich webových stránok. Čím lepšia je vaša SEO stratégia, tým vyššia je vaša webová lokalita alebo sa zobrazuje vo výsledkoch vyhľadávačov. Cieľom je, aby bol váš blog prvým záznamom, ktorý sa objaví, keď ľudia hľadajú konkrétne kľúčové slová. Kľúčové slová sú len jednou zložkou SEO.

Tu sú ďalšie spôsoby, ako zlepšiť SEO vášho blogu:

  • Prehľadné usporiadanie obsahu. To znamená žiadne steny s textom a jasné hlavičky do samostatných sekcií v rámci blogového príspevku.
  • Relevantné vložené obrázky s príslušnými kľúčovými slovami v ich metadátach. Metadáta sú údaje, ktoré dávajú obrázkom viac kontextu, ako sú ich alternatívne popisy a názvy súborov.
  • Udržiavajte svoj blogový príspevok v dĺžke, ktorá je vhodná pre SEO. Od roku 2021 je ideálna dĺžka blogu na účely SEO 1 760 – 2 400 slov. Neberte to však ako požiadavku – vo všeobecnosti sa dobre hodnotia príspevky, ktoré majú 1 000 slov alebo dlhšie, a dokonca aj blogové príspevky s dĺžkou len 300 slov sa môžu dobre hodnotiť, ak využívajú iné stratégie SEO. Váš blogový príspevok by mal byť taký dlhý, ako je potrebné; umelo ho nepredlžujte len kvôli SEO.
  • Hodnota. Predovšetkým sa uistite, že váš blogový príspevok skutočne poskytuje relevantné a cenné informácie pre vašich čitateľov.

Platforma vašej webovej lokality môže obsahovať analytické nástroje, pomocou ktorých môžete zistiť, ako sa darí vášmu blogu a jednotlivým príspevkom. Pod pojmom „výkonnosť“ rozumieme počet ľudí, ktorí navštívia váš web a ako dlho na webe strávia, čo sú oba ukazovatele účinnosti vášho obsahu. Viac si povieme nabudúce:)

Zdroj: www.grammarly.com

žiadne príspevky na zobrazenie