Začnite písať ak chcete vyhľadať článok

AKČNÉ TIPY INŠPIRÁCIE MAGAZÍN ZDRAVIE

7 tipov ako zatočiť s nachladnutím

REDAKCIA
Zdieľať
choroba odpocivat

Február je obdobie, kedy nás zvyknú trápiť rôzne chrípky a nachladnutia. Tak je tomu aj tento rok. Najviac chorých je v Nitrianskom kraji a v Banskobystrickom kraji zaznamenali epidemiológovia lokálne epidémie respiračných a chrípkových ochorení.

Prechladnutie ešte nie je chrípka, má jemnejší priebeh a pomalšie začína, chrípka nastúpi rýchlo a bolí vás pri nej celé telo, často sú prítomné aj horúčky.

1. Začnite s liečbou čím skôr

O tom, ako bude choroba prebiehať, rozhoduje prvých 24 hodín. Odpočívajte a zvýšte pitný režim. Užívajte vitamín C, ale netreba to preháňať – ľudské telo vie vstrebať iba 200 mg dávku. Keď začnete pociťovať prvé príznaky, začnite ho dávkovať po niekoľkých hodinách. Najznámejším zdrojom vitamínu C sú citrusové plody ako citróny, pomaranče či grapefruity, ktorých šťavu je najlepšie piť ráno zriedenú s vodou. Výborné sú aj banány, ktoré obsahujú draslík, ktorý organizmus stráca pri prípadnom potení, vracaní alebo hnačke, navyše sú banány aj ľahko stráviteľné.

2. Prírodné trio

Siahnite aj po prírodných alternatívach ako sú cesnak, cibuľa a zázvor. Cesnak je prírodné antibiotikum a je dobré ho podávať rozpučený na hrianke alebo zaliať medom. Cibuľový čaj je zase vynikajúci pri zapálených hlasivkách či prieduškách. Protizápalové látky zázvoru znižujú horúčku, tlmia bolesť, podporujú potenie a vylučovanie škodlivých látok z tela. Nastrúhaný zázvor jednoducho zalejte horúcou vodou, nechajte lúhovať a nakoniec ochuťte medom a citrónom. Pomôže aj dobrý vývar a med.

3. Doprajte si čo najviac spánku a oddychu

Snažte sa všetky povinnosti preložiť a doprajte si chvíle oddychu. Večer zbytočne neostávajte dlho hore, choďte spať skôr. Nevychádzajte zbytočne von a ostaňte v posteli.

Prečítajte si aj o tom, ako jarné upratovanie posilňuje zdravie

spanok

Foto: pixabay.com

4. Liečte upchatý nos

K uvoľneniu nosa od nádchy je vhodný sprej s morskou vodou, ktorý dutinu prečistí. Ďalšie populárne pomôckou v boji proti nachladnutiu, alebo len pre zlepšenie kvality dychu, sú kanvičky na výplach dutín – len sa uistite, že používate destilovanú vodu. Účinné je aj naparovanie s protizápalovými esenciálnymi olejmi ako eukalyptus, rozmarín a oregano. Na rozdiel od klasických antihistaminík nevysušujú dutinu.

5. Ako na bolesti hrdla

Pomôže vám napríklad kloktanie slanej vody, vincentky alebo tzv. Priessnitzove obklady (mokrá vreckovka a na nej suchá šatka). Bolesť hrdla sa dá tiež tlmiť prípravkami vo forme pastiliek, kloktadiel alebo sprejov. Niektoré výrobky naviac obsahujú lokálne anestetiká.

6. Prevencia je lepšia ako riešiť následky

Najlepším spôsobom, ako predchádzať ochoreniam, je dostatočná prevencia. Umývajte si často ruky mydlom, udržujte čistú klávesnicu počítača a smartfónu, dodržiavajte zdravý životný štýl. Ideálne je pravidelné cvičenie, vyvážená strava a plánovanie odpočinku a spánku. V izbách často vetrajte a skúste otužovanie. Jedine tak zostanete cez zimu zdravší a odolnejší.

7. Vyhýbajte sa cukru a alkoholu

Cukru a sacharidom je vhodné sa pri nachladnutí vyhnúť. Ak si doprajete citrusové džúsy vo viere, že doplníte vitamíny, tak v skutočnosti iba telo zaťažíte cukrami, ktoré obmedzia schopnosť bielych krviniek bojovať s vírusmi a baktériami. Rovnako sa vyhnite všetkým sladkostiam s obsahom rafinovaného cukru. Alkohol zase oslabuje imunitný systém, dehydruje a úplne zle pôsobí v kombinácii s liekmi. Taktiež je dobré obmedziť vyprážané jedlá. Tuk zaťažuje žalúdok, narúša imunitný systém a spomaľuje rekonvalescenciu organizmu

Antibiotiká si nechajte ako poslednú možnosť

Antibiotiká neliečia chrípku, mali by byť použité len na liečbu následkov chrípky, ako sú rôzne zápaly alebo infekcie. Inak môžu potlačiť imunitný systém tým, že zaťažia črevnú mikroflóru a zvýšia pravdepodobnosť výskytu kandidózy, čo je hubová infekcia spôsobená nadmerným rastom kvasiniek. Ak príznaky ako horúčka a intenzívne bolesti hlavy pretrvávajú, poraďte sa s lekárom a uistite sa, či nejde o niečo vážnejšie.

Tagy
REDAKCIA
REDAKCIA

Sme akčné ženy a prinášame ti príbehy a články spoločne s ďalšími akčnými ženami, ktoré robia, čo milujú a rady o tom aj píšu. Podporujeme sa navzájom v našich snoch. V tom, čo nás napĺňa a robí nám radosť. Pridaj sa k nám: https://akcnezeny.sk/registracia/ Spoločne vytvárame magazín, stretávame sa online a rovnako offline na vzdelávacich a motivačných podujatiach, ktoré organizujeme. IG: #zenyktorerobiacomiluju #akcnezeny #akcnemamy #vzdelavanie #biznis #kariera

  • 1

Aj toto by sa vám mohlo páčiť

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X