Začnite písať ak chcete vyhľadať článok

AKČNÉ TIPY BLOG KARIÉRA MAGAZÍN

Ako napísať skvelý motivačný list v 7 jednoduchých krokoch

REDAKCIA
Zdieľať
Uchádzate sa o zamestnanie a neviete, čo všetko máte priložiť? Jedným z najdôležitejších krokov, ktorý mnohí uchádzači podcenia, je príprava motivačného listu. Ak napíšte skvelý motivačný list, odlíšte sa od davu!
Kedy ho vlastne potrebujete? Nemusí byť súčasťou vašej aplikácie vždy, na to je sprievodný list. Motivačný list píšete vtedy, keď ho zamestnavateľ vyžaduje a malo by ísť o dokument, ktorý prikladáte zvlásť.
Písanie motivačého listu môže byť o nervy. Keď rozmýšľate nad otázkou „Prečo by ste chceli byť súčasťou tejto organizácie?“ pristihnete sa, že hľadíte na prázdnu stránku a premýšľate, čo napísať.
Po káve a browsovaní na internete sa vrátite sa k svojmu otvorenému dokumentu a jediné, čo sa vám podarilo sa vám napísať, je: „Táto organizácia sa zdá byť skvelá“ alebo „Budem vhodným kandidátom“. Viete, že nie ste taká obyčajná. Ste schopná žena, ktorá má čo ponúknuť a za vaším rozhodnutím poslať životopis sú vážne dôvody, ale niekedy je ťažké vyjadriť to slovami. V tomto článku vás prevedieme procesom vytvorenia motivačného listu, s ktorým vás prijmu kamkoľvek.

Ako napísať motivačný list

Tu nájdete rady, ako napísať skvelý sprievodný list

Ako napísať perfektný motivačný list

Teraz, keď sme vysvetlili základy, vás prevedieme krok za krokom pri písaní sprievodného listu.

Krok č. 1 – Vyberte správnu šablónu sprievodného listu

Dobrý motivačný list je o zanechaní správneho prvého dojmu. Aký je teda lepší spôsob, ako zanechať dobrý dojem, ako dobre naformátovaná vizuálna šablóna?
Môžete si jednoducho vybrať jednu zo šablón, ktoré poskytuje Word alebo Canva.

Krok č. 2 – Začnite sprievodný list hlavičkou

Rovnako ako pri životopise je dôležité, aby ste sprievodný list začali v sekcii Kontaktné informácie. Tam zahrniete všetky dôležité informácie vrátane: mena, telefónneho čísla, emailu, dátumu. Potom uveďte meno náborového manažéra, titul, názov spoločnosti, v ktorej sa uchádzate o prácu. Môžete tiež pridať profily na sociálnych sieťach – akýkoľvek typ profilu, ktorý je relevantný pre vašu prácu.
  • Sociálne profily na webových stránkach ako LinkedIn,
  • GitHub (pre vývojárov),
  • Medium (pre autorov) atď.
  • Osobný web – Ak máte osobný web, ktorý nejakým spôsobom zvyšuje hodnotu vašej žiadosti, môžete to spomenúť.
Povedzme, že ste profesionálny spisovateľ. V takom prípade by ste chceli prepojiť svoj blog.
A čo by ste nemali uvádzať vo svojej hlavičke? Vaša adresu – tú predsa uvádzate vo svojom životopise, nie v motivačnom liste.

Krok č. 3 – Pozdravte náborového manažéra

Keď správne zadáte svoje kontaktné informácie, môžete začať písať sprievodný list. Prvá vec, ktorú musíte urobiť, je adresovať sprievodný list HR manažérovi. Nie je príliš populárne uvádzať „Vážený pán alebo pani“. Chcete svojmu budúcemu šéfovi ukázať, že ste si urobili prieskum a ste skutočne zanietení pre prácu s ich tímom.
Nikto nechce najať uchádzača o zamestnanie, ktorý iba spamuje 20 a viac spoločností a dúfa, že sa v ktorejkoľvek z nich zamestná. Ako teda zistíte, kto je náborovým manažérom? Existuje niekoľko spôsobov, ako to urobiť. Najjednoduchšou možnosťou je vyhľadať vedúceho príslušného oddelenia na LinkedIn. Povedzme, že sa uchádzate o pozíciu komunikačného špecialistu v spoločnosti Novoresume. Náborový manažér je pravdepodobne vedúci komunikácie alebo hlavný komunikačný úrad. Urobíte si teda rýchle vyhľadávanie na LinkedIn.
facebook, sociálne siete, google

Zdroj: Pexels

Krok č. 4 – Napíšte úvod, ktorý upútava pozornosť

Prvý dojem je dôležitý, najmä pokiaľ ide o hľadanie práce. Náboroví pracovníci získajú stovky, niekedy dokonca tisíce aplikácií. Je pravdepodobné, že nebudú čítať každý sprievodný list od začiatku do konca. Je preto nevyhnutné upútať ich pozornosť od prvého odseku.
Problém č. 1, ktorý je častný u väčšiny odsekov úvodných listov, je ten, že sú zvyčajne extrémne všeobecné. Väčšina z nich vyzerá asi takto: “Dobrý deň, volám sa Michaela a rada by som pracovala ako obchodná manažérka vo vašej spoločnosti. Ako obchodná manažérka vo firme MadeUpCompany som pracovala viac ako 5 rokov, takže verím, že by som sa na túto pozíciu dobre hodila.”
Vidíte ten problém? Tento úvodný odsek nehovorí takmer nič, okrem skutočnosti, že ste podobnú prácu už vykonávali. Viete, kto iný má podobné pracovné skúsenosti? Všetci ostatní uchádzači, s ktorými súťažíte. Namiesto toho začnite s 2-3 svojimi najlepšími úspechmi, aby ste skutočne upútali pozornosť čitateľa.
Výsledky by mali byť pokiaľ možno čo najrelevantnejšie pre danú pozíciu. Teraz teda nechajme vyniknúť náš predchádzajúci príklad: “Vážená pani Novotná, moje meno je Kristína a rada by som pomohla vašej spoločnosti dosiahnuť a prekročiť predajné ciele ako obchodná manažérka. So spoločnosťou X, spoločnosťou zaoberajúcou sa fin-tech, pracujem viac ako 3 roky. Ako obchodný zástupca som mesačne generovala tržby viac ako 20 000 eur (pričom som prevýš KPI o zhruba o 40%). Verím, že moje predchádzajúce skúsenosti v odbore, ako aj vynikajúce výsledky v oblasti predaja, zo mňa robia správneho kandidáta na túto pozíciu.”
Vidíte rozdiel medzi týmito dvoma príkladmi? Ak by ste boli náborovým manažérom, ktorého obchodného manažéra by ste najali, Michaelu alebo Kristínu? Presne tak!
Teraz, keď sme prešli úvod, porozprávajme sa o tele vášho sprievodného listu. Táto časť je rozdelená do dvoch odsekov: prvý slúži na vysvetlenie, prečo ste pre túto prácu perfektný človek (krok č. 5), a druhý je na dôkaz, že sa do spoločnosti dobre hodíte (krok č. 6).

manazerka

Krok č. 5 – Vysvetlite, prečo ste pre túto prácu ideálnym človekom

Tu predvádzate svoje profesionálne schopnosti a presvedčíte personalistu, že ste na túto prácu vhodnejší ako všetci ostatní uchádzači. Ale najskôr – než niečo napíšete, musíte sa naučiť, aké sú najdôležitejšie požiadavky na túto úlohu. Otvorte si teda inzerát a zistite, ktoré skúsenosti sú najdôležitejšie.
Pre príklad povedzme, že sa uchádzate o pozíciu inzerenta na Facebooku. Pozrite si inzerát a zistíte, že hlavné požiadavky sú: Skúsenosti so spravovaním rozpočtu na reklamu na Facebooku vo výške 10 000 USD+ mesačne. Zručnosti v reklame na iných platformách (Vyhľadávanie Google + Twitter), a výborné copywriterské schopnosti.
Teraz v tejto sekcii musíte predložiť, nakoľko tieto požiadavky spĺňate. Takto by to vyzeralo v našom prípade:
V mojej predchádzajúcej funkcii odborníka na marketing na Facebooku v spoločnosti XYZ Inc. som sa zaoberal akvizíciou zákazníkov prostredníctvom reklám a spravoval som mesačný rozpočet na reklamu na Facebooku vo výške 20 000 USD+. Ako jediný obchodník v spoločnosti som riadil proces vytvárania a správy reklám od začiatku do konca. To znamená, že som vytvoril reklamu, spracoval grafické podklady, vybral som zacielenie, spustil AB testovanie, optimalizáciu atď. Okrem reklamy na Facebooku som sa ponoril aj do ďalších online PPC kanálov, vrátane: Google search, Twitter Reddit Quora.

Foto: pixabay.com

Krok č. 6 – Vysvetlite, prečo ste pre spoločnosť vhodný

Akonáhle ste napísali posledný odsek, možno si myslíte – mám to hotové! Čo ešte potrebujem napísať? Len zabalím motivačný list a kliknem na to sladké tlačidlo ODOSLAŤ.
Ale nie, ešte tam nie ste celkom. Personalista sa nepozerá iba na to, či budete v práci dobrý alebo nie. Hľadajú niekoho, kto je vhodný aj pre firemnú kultúru. Zamestnanci, ktorí sa k nim nehodia, musia skôr alebo neskôr skončiť. To firmu stojí veľa peňazí, až 50% ročného platu zamestnanca. To znamená, že musíte tiež presvedčiť HR manažéra, že vás práca s nimi skutočne baví. Ako to urobiť? Na začiatku by ste chceli urobiť malý prieskum o spoločnosti.
Aký je obchodný model spoločnosti? Aký je produkt alebo služba spoločnosti? Použili ste to? Aká je kultúra? Bude niekto spravovať vašu prácu mikroorganizáciou alebo budete mať autonómiu v spôsobe, akým veci robíte? Choďte teda na Google. Je pravdepodobné, že nájdete všetky potrebné informácie buď na webových stránkach spoločnosti, alebo niekde na internete. Potom musíte zistiť, čo sa vám na spoločnosti páči, a zmeniť to na text.
Povedzme napríklad, že ste nadšení z ich produktov a máte radi kultúru inovácií a nezávislú prácu v organizácii. Napísali by ste niečo ako:
Osobne som používal smartphone XYZ a verím, že je to najinovatívnejšia technológia, akú som za posledné roky použil. Funkcie ako Made-Up-Feature #1 a Made-Up-Feature #2 skutočne zmenili hru tohto zariadenia. Obdivujem, ako sa spoločnosti XYZ darí vďaka vynikajúcej kvalite všetkých svojich produktových radov a vytvára špičkové technológie. Ako človek, ktorému sa darí v prostredí, ktoré riadi sám seba, skutočne verím, že ja a spoločnosť XYZ budeme skvelým tímom.
Nesmiete byť priveľmi všeobecný len kvôli tomu, aby ste mali čo písať. Väčšina uchádzačov o zamestnanie má tendenciu to pokaziť. Pozrime sa na veľmi bežný negatívny príklad, ktorý dosť častý:
Rád by som pracoval pre spoločnosť XYZ kvôli jej kultúre inovácií. Verím, že keďže som naozaj kreatívny, bol by som pre spoločnosť vhodný. Hodnoty integrity a transparentnosti vašej spoločnosti sú mi blízke.
Vidíte, čo je tu zle? Tento príklad v skutočnosti nehovorí nič o spoločnosti. „Kultúra inovácií“ je niečo, čo väčšina spoločností tvrdí, že má. To isté platí pre „hodnoty integrity a transparentnosti“ – záujemca si len vygooglil, aké sú hodnoty pre organizáciu, a povedal, že sa mu páčia. Každý náborový manažér, ktorý si to prečíta, uvidí balast. Uistite sa preto, že urobíte poriadny prieskum a vymyslíte si pádne dôvody, prečo sa hlásite.

Foto: unsplash.com

Krok č 7. – Call to action

Nakoniec je čas dokončiť motivačný list a napísať záver.
V poslednom odseku by ste mali zhrnúť všetky body, ktoré ste v predchádzajúcich odsekoch nestihli. Máte ešte čo povedať? Akékoľvek ďalšie informácie, ktoré by mohli náborovému manažérovi pomôcť pri rozhodovaní? Tu to uveďte.
Poďakujte HR manažérovi za jeho čas – byť zdvorilý nikdy nie je na škodu.
Dokončite sprievodný list výzvou na akciu – úplne posledná veta vo vašom sprievodnom liste by mala byť výzvou k akcii. Mali by ste požiadať náborového manažéra, aby vykonal nejaký druh akcie. A teraz to premeníme na praktický príklad:
Ďakujem, že ste sa pozreli na moju žiadosť. Dúfam, že môžem spoločnosti X pomôcť čo najlepšie využiť ich marketingové iniciatívy na Facebooku. Rád by som s vami osobne prediskutoval, ako vám môj predchádzajúci úspech v spoločnosti XYZ Inc. môže pomôcť dosiahnuť vaše marketingové ciele na Facebooku.
Použite správne formálne ukončenie – keď skončíte s posledným odsekom, stačí, že si napíšete formálny pozdrav. Môže to byť: S Pozdravom, S priateľským pozdravom, S pozdravom a Ďakujem.

Čomu sa vyhnúť?

Neprofesionálny e-mail
Uistite sa, že je váš e -mail prezentovateľný. Je veľmi ťažké, aby vás náborový manažér bral vážne, ak je vaša e -mailová adresa „hnedoocka@gmail.com“. Kedykoľvek sa uchádzate o prácu, držte sa formátu „[krstné meno] + [priezvisko] @ email provider.com“.

Vyhnite sa gramatickým chybám

Nikto nie je neomylný a môže sa vám stať, že keď si svoj motivačný list čítate po 10. raz, tak mám nejaké veci uniknú. Volá sa to autorská slepota:). Skúste si text prebehnúť cez aplikáciu korektor.sk, ktorý vás upozorní na chyby.

Lož

V motivačnom liste rovnako ako v životopise uveďte len pravdivé informácie. Ako s ahovorí, lož má krátke nohy a ľahko sa vám stane, že sa nejako odhalí.

Zdroj: novoresume.com

Tagy
REDAKCIA
REDAKCIA

Sme akčné ženy a prinášame ti príbehy a články spoločne s ďalšími akčnými ženami, ktoré robia, čo milujú a rady o tom aj píšu. Podporujeme sa navzájom v našich snoch. V tom, čo nás napĺňa a robí nám radosť. Pridaj sa k nám: https://akcnezeny.sk/registracia/ Spoločne vytvárame magazín, stretávame sa online a rovnako offline na vzdelávacich a motivačných podujatiach, ktoré organizujeme. IG: #zenyktorerobiacomiluju #akcnezeny #akcnemamy #vzdelavanie #biznis #kariera

  • 1

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X