Potenciál sa dá merať ako potenciál manažérky, šéfky, ženy, manželky, matky, zamestnankyne, človeka, ktorý sa chce posúvať vpred. Na potenciál vieme nazerať z rôznych uhlov pohľadu. Nech sa už jedná o akúkoľvek oblasť v práci či v živote, snažíme sa ho rozvíjať.
Cieľom manažovania jednotlivcov či skupín je naplniť tímové ciele alebo ciele spoločnosti prostredníctvom použitia potenciálu každého jednotlivca. Manažéri teda vo svojej praxi používajú rôzne techniky, postupy k naplneniu týchto cieľov. A robia dobre, že používajú plejádu nástrojov, ako napr. osobnostnú, výkonovú či motivačnú diagnostiku, assessment či development centrá a iné.
Čo znamená potenciál?
Jednou z najťažších častí hľadania zamestnancov s vysokým potenciálom je definovanie toho, čo potenciál znamená. U manažérov a lídrov sa často potenciál definuje ako schopnosť budovať tímy, ktoré prekonávajú konkurenciu. Avšak okrem manažérskeho potenciálu existujú aj ďalšie (Hogan, Hogan & Warrenfeltz, 2007):
• Manažérsky potenciál – vodcovské zručnosti a plánovanie, rozhodnosť. Osoba orientovaná na cieľ, ktorá sa teší zodpovednosti a dosahovaní výsledkov. Človek otvorený novým myšlienkam a prinášajúci nové pohľady na riešenie situácie a pôsobiaci dostatočne sebavedomo.
• Kreatívny potenciál – nápaditosť a inakosť, premýšľanie „out of box“. Ctižiadostivá a energická osoba, ktorá bude otvorená novým myšlienkam, premýšľa mimo zaužívaných pravidiel, venuje osobitú pozornosť otázkam a problematike vkusu a štýlu a napadá tradičné a konvenčné myslenie.
• Administratívny potenciál – schopnosť plniť zverené úlohy, všímať si detaily a jasne a presne komunikovať. Človek pôsobiaci zrelo, tvrdo pracujúci, sociálne zdatný a ochotný aktívne sa ujímajúci sa úloh.
• Obchodný potenciál – energia, sociálne schopnosti vyriešiť klientove problémy. Človek schopný byť stredobodom pozornosti a pôsobiaci sebavedomo, družne a bystro.
• Orientácia na služby – pozornosť, prívetivosť ku klientom a zákazníkom. Družný a priateľský človek, ktorý sa vyhýba konfliktom, ochotne nasleduje vedenie druhých, pôsobiaci ochotne, ohľaduplne a taktne so silnou orientáciou na starostlivosť o klienta.
Prečítajte si aj: Šťastie alebo drina? Od čoho závisí úspech?
Nie všetci máme a musíme byť manažérmi
Každý máme potenciál na niečo iné. Spoločnosťou, svojím okolím sme často však tlačení, či už vedome alebo nevedome niekam, kam sami nechceme ísť. Zistite, kde v skutočnosti chcete byť vy sama a kde je váš potenciál.
Predstavte si…
… sochu uprostred námestia. Prechádzate sa okolo nej, obzeráte si ju pomaly a z rôznych uhlov. Po pár krokoch sa zastavíte a sochu sledujete. Raz sa pozeráte zľava, inokedy sprava. A tak sa vám mení aj celkový pohľad. Nielen socha sa mení podľa toho, odkiaľ sa pozeráte, ale aj celistvý obraz. V jednom pohľade vidíte sochu a za ňou ľudí sediacich na terase, ktorí sa rozprávajú, smejú a popri nich sa hrajú deti. Po prejdení pár krokov a zahľadení sa na sochu vidíte tú istú sochu, no za ňou vnímate biznis budovu pripomínajúcu presné pravidlá, formálnosť, štruktúru.
Náš život je ako tá socha, na ktorú sa často pozeráme z jedného uhla pohľadu.
Zabúdame však na ostatné uhly pohľadu. Vidíme len jeden svet. Život ponúka rôzne možnosti. Chcete stagnovať alebo ísť ďalej? Či sa rozhodnete pre novú perspektívu, alebo nie, je užitočné vedieť, že máte možnosť voľby.
Jedna alternatíva, ktorá vám pomôže pozerať na veci inak, je koučing. Približuje ľuďom samých seba. O vzniku koučingu, princípoch v pracovnej oblasti a využití v praxi na zvýšenie výkonu sa dočítate napríklad v knižke W. T. Gallweya Inner Game pre manažery. Spoznanie potenciálu súvisí s poznávaním samého seba.
Vzdelávanie ako doživotný proces
Vzdelávanie je celoživotný, nikdy sa nekončiaci proces. Určite mi dáte za pravdu, že kvalitné vzdelávanie zamestnancov zvyšuje možnosti ďalšieho rastu spoločnosti, ale aj človeka samého. Šancu má každý, či už manažér, alebo iný zamestnanec. To, čo ich spája, je spoločný cieľ – úspech. Ako poznamenal aj Robert Kiyosaki, uznávaný podnikateľ, investor a neskôr vo svojom živote aj spisovateľ:
„Najväčším bohatstvom je vzdelanie. Každý dostal do vienka myseľ a čas.“
Myšlienka pochádza z jeho celosvetovo známej knihy Bohatý otec, chudobný otec. Sám pochádzal z chudobnej rodiny. Je autorom známej stolovej hry Cashflow, na ktorú získal patent. Jeho filozofia sa zakladá najmä na rozvoji finančnej gramotnosti, no jeho posolstvo úspešného človeka je možné vidieť v rôznych iných pracovných sférach. Úspech sa totiž skrýva v našom myslení. Tak, ako hovorí aj citát.
Túto nadčasovú myšlienku možno interpretovať aj smerom k sebe samému, ak teda nechcete, aby ste vy zostali stáť a prepásli šancu využiť svoj potenciál. Spoznajte ho a využite ho prostredníctvom rôznych vzdelávacích aktivít, či už individuálnych, skupinových alebo pomocou samoštúdia. Každý z nás je iný a v tom je čaro rozvoja. Je však dôležité vedieť o sebe, ako aj o svojom tíme, akí sme a čo nám vyhovuje, prípadne prekáža.
Vzdelávanie teda jednoznačne zvyšuje naše pracovné kvality, profesionalitu a pocit spokojnosti. Nekončí sa školou, skôr naopak. Napoleon Hill to vystihol veľmi dobre:
„Človek, ktorý prestane študovať len preto, že ukončil školu, je naveky a beznádejne odsúdený na priemernosť a je úplne jedno, aké má povolanie.“
Máme teda neustále pracovať na seba a spoznávať seba a svoje okolie. Nadobudnuté informácie, poznatky či skúsenosti, nám môžu pomôcť priblížiť sa k identifikovaniu a používaniu nášho potenciálu, čo v konečnom dôsledku vedie k spokojnosti samého so sebou, životom a prácou. Lebo ak používame svoj potenciál, stojí nás to málo energie, baví nás to a tešíme sa tomu.
Aneta Vančová, psychologička a koučka, topcoach.sk – už v stredu 20. januára usporiada webinár na tému Work-life balance.
Zdroje:
Vančová, A. (2019). Manuál (ne)manažéra. Bratislava. ADVANCA.
Hogan, R., Hogan, J., & Warrenfeltz, R. (2007). The Hogan Guide. Tulsa: Hogan Press.