
Učenie je relatívne trvalá zmena správania, ktorá je výsledkom skúseností. Ide o získavanie informácií, vedomostí a zručností.
Keď premýšľate o učení, je ľahké zamerať sa na formálne vzdelávanie, ktoré prebieha počas detstva a ranej dospelosti. Ale učenie je neustály proces, ktorý prebieha počas celého života a nie je obmedzený len na školu.
Učenie sa stalo hlavným zameraním štúdia psychológie na začiatku dvadsiateho storočia, keď sa behaviorizmus stal hlavnou myšlienkovou školou. Dnešné učenie zostáva dôležitým pojmom v mnohých oblastiach psychológie, vrátane kognitívnej, vzdelávacej, sociálnej a vývinovej psychológie.
Psychológovia skúmajú, ako prebieha učenie, ale aj to, ako sociálne, emocionálne, kultúrne a biologické premenné môžu ovplyvniť proces učenia.

Učenie je aktívny proces
Aj keď sa niečo naučíte pomerne rýchlo, stále je to viackrokový proces. Aby ste sa mohli učiť, musíte sa stretnúť s novými informáciami, venovať im pozornosť, koordinovať ich s tým, čo už poznáte, uložiť si ich do pamäte a použiť ich.
Povedzme napríklad, že chcete opraviť tečúcu toaletu. Môžete vyhľadať video s návodom, pozrieť si ho, či vyhovuje vašim potrebám, a potom použiť pokyny na opravu. Alebo sa zamyslite nad okamihom, keď ste pri čítaní narazili na neznáme slovo. Ak ste sa zastavili a hľadali význam, naučili ste sa nové slovo.
Pojem „aktívne učenie“ sa často používa na opis interaktívneho procesu, ako je napríklad vykonávanie praktického experimentu na naučenie sa konceptu namiesto čítania o ňom. Ale „pasívne učenie“ (čítanie textu, počúvanie prednášky, pozeranie filmu) sa stále učí a môže byť efektívne.
Prečítajte si: 11 spôsobov ako efektívne zlepšiť pamäť

Učenie vedie k trvalej zmene
Učenie znamená uchovávanie vedomostí, ktoré ste získali. Ak uvidíte toto nové slovo zo slovnej zásoby v inom kontexte, pochopíte jeho význam. Ak sa v budúcnosti toaleta znova spustí, možno si budete musieť znova pozrieť video, aby ste si osviežili pamäť o tom, ako to opraviť, ale máte určité vedomosti o tom, čo robiť.
Učenie sa vyskytuje ako výsledok skúseností
Proces učenia sa začína, keď máte novú skúsenosť, či už je to čítanie nového slova, počúvanie niekoho, kto vysvetľuje koncept, alebo skúšanie novej metódy na riešenie problému. Keď vyskúšate techniku varenia vajec alebo inú cestu do práce, môžete určiť, či vám to vyhovuje, a potom ju použiť v budúcnosti.
Učenie môže ovplyvniť postoje, vedomosti alebo správanie
Učenie je oveľa viac ako len „učenie sa z knihy“. Áno, môžete sa naučiť nové slová, pojmy a fakty. Ale môžete sa tiež naučiť, ako veci robiť a ako sa k veciam správať.
Je dôležité si uvedomiť, že učenie môže zahŕňať prospešné aj negatívne správanie. Učenie je prirodzenou a nepretržitou súčasťou života, ktorá sa neustále odohráva, a to k lepšiemu aj k horšiemu.
Učenie sa niekedy znamená získať viac vedomostí a viesť lepší život. V iných prípadoch to znamená učenie sa správania, ktoré je škodlivé pre zdravie a pohodu.

Ako funguje učenie
Proces učenia nie je vždy rovnaký. Učenie môže prebiehať rôznymi spôsobmi. Na vysvetlenie toho, ako a kedy dochádza k učeniu, psychológovia navrhli množstvo rôznych teórií.
Učenie prostredníctvom klasického podmieňovania
Učenie prostredníctvom asociácie je jedným z najzákladnejších spôsobov, ako sa ľudia učia nové veci. Ruský fyziológ Ivan Pavlov objavil jednu metódu učenia počas svojich experimentov na tráviacom systéme psov. Poznamenal, že psy budú prirodzene slintať pri pohľade na jedlo, ale nakoniec aj psy začali slintať vždy, keď zbadali experimentátorov biely laboratórny plášť.
Neskoršie experimenty zahŕňali spárovanie pohľadu na jedlo so zvukom zvončeka. Po viacnásobnom spárovaní sa psom nakoniec začali slintať len pri zvuku zvončeka.
Klasické podmieňovanie je typ učenia, ktorý sa uskutočňuje prostredníctvom vytvárania asociácií.
Nepodmienený stimul, ktorý prirodzene a automaticky spúšťa reakciu, je spárovaný s neutrálnym stimulom. Nakoniec sa vytvorí asociácia a predtým neutrálny stimul sa stane známym ako podmienený stimul, ktorý potom spustí podmienenú reakciu.
Prečítajte si: Význam najčastejších anglicizmov v slovenčine

Učenie prostredníctvom operatívneho podmieňovania
Dôsledky vašich činov môžu tiež zohrávať úlohu pri určovaní toho, ako a čo sa naučíte. Behaviorista B. F. Skinner poznamenal, že hoci klasické podmieňovanie by sa dalo použiť na vysvetlenie niektorých typov učenia, nezodpovedá za všetko. Namiesto toho tvrdil, že za niektoré typy učenia sú zodpovedné odmeny a tresty.
Keď niečo bezprostredne nasleduje po správaní, môže to zvýšiť alebo znížiť pravdepodobnosť, že sa toto správanie v budúcnosti zopakuje. Tento proces sa označuje ako operantné podmieňovanie.
Predstavte si napríklad, že ste práve dostali nové šteniatko a chceli by ste ho začať trénovať, aby sa správalo špecifickým spôsobom. Vždy, keď šteniatko urobí to, čo od neho chcete, odmeníte ho malou maškrtou alebo jemným pohladením. Keď sa šteniatko správa zle, nadávate mu a neponúkate mu náklonnosť. Nakoniec posilnenie vedie k zvýšeniu požadovaného správania a zníženiu nežiaduceho správania.
Učenie prostredníctvom pozorovania
Zatiaľ čo klasické podmieňovanie a operanívne podmieňovanie môžu pomôcť vysvetliť mnohé príklady učenia, pravdepodobne si okamžite spomeniete na situácie, keď ste sa niečo naučili bez toho, aby ste boli podmieňovaní, pochválení alebo trestaní.
Psychológ Albert Bandura poznamenal, že mnohé typy učenia nezahŕňajú žiadne podmieňovanie a v skutočnosti dôkaz, že k učeniu došlo, nemusí byť ani hneď zjavný.
Pozorovacie učenie sa uskutočňuje pozorovaním akcií a dôsledkov správania iných ľudí (napríklad pri latentnom učení).
V sérii slávnych experimentov bol Bandura schopný preukázať silu tohto pozorovacieho učenia. Deti sledovali videá dospelých pri interakcii s veľkou nafukovacou bábikou Bobo. V niektorých prípadoch dospelí jednoducho ignorovali bábiku, zatiaľ čo v iných klipoch dospelí bábiku udierali, kopali a kričali.
Keď deti neskôr dostali šancu hrať sa v miestnosti s prítomnou bábikou Bobo, tí, ktorí pozorovali dospelých, ako bábike robili zle, sa s väčšou pravdepodobnosťou zapojili do podobných akcií.

Výzvy pri učení
Učenie nie je vždy ľahké. Niekedy musíte prekonať prekážky, aby ste získali nové vedomosti. Tieto prekážky môžu mať niekoľko rôznych podôb.
Environmentálne výzvy
Prístup k vzdelávacím príležitostiam a aspekty vzdelávacieho prostredia zohrávajú úlohu v tom, ako sa ľudia učia. Ak nemôžete nájsť pokyny alebo nájsť niekoho, koho by ste sa mohli opýtať na váš tečúci záchod, nemáte príležitosť naučiť sa, ako ho opraviť. V triede a na pracovisku môžete čeliť fyzickým, kultúrnym alebo ekonomickým prekážkam, ktoré bránia vašej schopnosti učiť sa.
Kognitívne výzvy
Kognitívne faktory ovplyvňujú proces učenia, napríklad schopnosť zapamätať si informácie alebo sa im venovať môže učenie uľahčiť alebo sťažiť. Špecifické poruchy učenia, ako je dyslexia, ovplyvňujú spôsob spracovania a uchovávania vedomostí.
Motivačné výzvy
Motivácia vrátane vnútornej aj vonkajšej motivácie. môže ovplyvniť, koľko sa ľudia naučia. Ľudia so silnou vnútornou motiváciou učiť sa cítia nutkanie učiť sa kvôli učeniu. Nepotrebujú odmeny, ako sú známky alebo ceny, aby sa cítili motivovaní učiť sa.
To sa samozrejme môže týkať len určitých zručností alebo predmetov. Niekto môže potrebovať vonkajšie motivátory, aby dokončil napríklad domácu úlohu z matematiky, ale je vnútorne motivovaný skúmať svoju rodinnú históriu. Problémy s motiváciou môžu prameniť z ADHD, depresie a iných stavov duševného zdravia.

Ako zlepšiť učenie
Či už sa venujete formálnemu vzdelávaniu alebo nie, vždy sa učíte počas celého života. A existujú stratégie, ktoré môžete použiť na zlepšenie toho, ako sa učíte a ako dobre si zachovávate a aplikujete to, čo ste sa naučili.
Po prvé, stále sa vzdelávajte. Učenie je zručnosť, ktorá sa dá praktizovať. Jedna štúdia starších dospelých zistila, že učenie sa novej zručnosti zlepšilo pracovnú pamäť, epizodickú pamäť a uvažovanie. A čím tvrdšia bola nová zručnosť (účastníci sa naučili quilting, digitálnu fotografiu alebo oboje), tým viac posilnila ich mozog.
Ako sa učiť efektívnejšie
Učte sa viacerými spôsobmi. Ak sa chcete naučiť nový jazyk, môžete použiť aplikáciu, ktorá ponúka lekcie v rôznych aspektoch: čítanie, počúvanie a rozprávanie. Môžete si však vypočuť podcast v novom jazyku aj na prechádzke alebo si precvičiť ručné písanie slov zo slovnej zásoby. Podobne pomáha často si prezerať informácie a používať techniky zapamätania.
Ďalší šikovný spôsob, ako podporiť učenie: Učte iných. Keď napríklad priateľovi ukážete, ako hrá tenis, zdieľaním posilníte to, čo viete. Musíte sa vrátiť k základom, ktoré boli pre vás kedysi nové, a predstaviť ich svojmu študentovi.
Podporte učenie a pamäť dostatočným spánkom. Výskumy ukazujú, že spánok pomáha mozgu konsolidovať informácie, preto je prioritou praktizovať správnu spánkovú hygienu pre zdravé telo a mozog.
Slovo na záver
Učenie nie je jednorozmerný proces. Uskutočňuje sa mnohými rôznymi spôsobmi a existuje široká škála faktorov, ktoré môžu ovplyvniť to, ako a čo sa ľudia učia. Aj keď sa ľudia často zameriavajú na pozorovateľné a merateľné spôsoby učenia, pamätajte, že nemôžeme vždy okamžite zistiť, čo sme sa naučili. Ľudia sú schopní osvojiť si pojmy a zručnosti, ktoré nie sú okamžite pozorovateľné.
Zdroj: verywellmind.com