Expanzia do zahraničia: ako uspieť na novom trhu

Váš e-shop sa na tuzemskom trhu úspešne rozvíja a uvažujete tak o rozšírení služieb do zahraničia? Máme pre vás niekoľko rád, ktoré by vám tento krok mohli zjednodušit.

Ak plánujete vkročiť na zahraničný trh, je dobré zamyslieť sa nad niekoľkými základnými bodmi. Nutná je na samom počiatku analýza trhu a zistení, v čom je vaša ponuka iná a dopytovaná. Nezabudnite aj na spätné zhodnotenie vášho podnikania – najlepšie skôr, než vás niečo nemilo prekvapí.

Zistite si maximum informácií o zvolenom trhu

Vyberte si trh, ktorému rozumiete, alebo o ktorom môžete získať maximálne možné informácie. To, čo je bežné u nás, môže byť úplne odlišné na trhu, ktorý ste si vybrali. Zrejme budete uvažovať najprv o našich susedných krajinách. Nákupné správanie zákazníkov na Slovensku, v Nemecku alebo Poľsku sa od seba výrazne líšia.

V západnej Európe môžete očakávať silnejší tlak na kvalitu zákazníckych služieb a pozitívny prístup k zákazníkovi, rôzne trhy skrývajú rôzne bariéry. Napríklad v Rumunsku trvá nedôvera v e-shopy ako také, preto 92 % všetkých objednávok na internete je hradené dobierkou.

Trh v susednej Českej republike

O dosť ľahšie sa môže javiť vstup na trh v Českej republike – spoločná história, teritoriálna blízkosť a minimálna jazyková bariéra, to všetko tomuto kroku nahráva. V dnešnej dobe je možné zároveň zákazníkom ponúknuť veľmi spoľahlivé zasielanie balíkov do Česka za dostupnú cenu vďaka novo vznikajúcim prepravným službám.

V Čechách je nakupovanie po internete v súčasnosti podľa štatistík na špici, na tamojšom trhu tvoria objednávky cez eshop 9 % maloobchodného obratu – u nás je to 5,5 %. V Čechách funguje vyše 37 tisíc e-shopov, na Slovensku sa toto číslo pohybuje okolo 10 tisíc. Zvážte preto starostlivo, ako silná konkurencia v danom odvetví v Čechách je.

Máte čo ponúknuť?

Vytvorte si analýzu konkurencie a zistite, aká je na tamojšom trhu situácia a čím môžete konkurovať tamojším zavedeným hráčom. Dokážete zákazníkom ponúknuť dostatočnú konkurenčnú výhodu? Je to cena, kvalita služieb, rýchlosť dodania alebo niečo iné? Starostlivo sa nad týmito otázkami zamyslite a získajte aj analýzami podložené odpovede.

Prečítajte si aj článok ako podnikať na ebayi

Nech vás nezaskočí ich legislatíva, clo a DPH

Zoznámte sa s tamojšou legislatívou. Mnoho firiem tento bod na začiatka podcení, neskôr ale musí riešiť komplikácie a celá expanzia sa môže razom stať finančne neefektívna. Balíčky, ktoré sú posielané po EÚ, sú automaticky oslobodené od platenia cla a DPH.

So zásielkami, ktoré mieria mimo EÚ, je to zložitejšie. Dôležité je počítať aj s poplatkami za colné konanie. Pre posielanie do zahraničia zvoľte silnú a overenú prepravnú spoločnosť, ktorá vám dokáže ponúknuť zaujímavú cenu a ponúkne aj jednoduché sledovanie zásielok. Veľkým otáznikom je teraz Veľká Británia, kde sa stále nevie, s akými dohodami z EÚ vlastne odíde.

Oplatilo sa vám to?

Dôležité pravidlo záverom pre každý e-shop bez rozdielu jeho veľkosti: vyhodnoťte predajné a marketingové dáta, zbierajte reakcie zahraničných zákazníkov a snažte sa mať efektívnu podporu pre ich otázky spojené s nákupom. Sledujte konkurenciu a jej reakciu po vašom vstupe na trh. Tieto dáta sú naozaj zásadné! Prekvapilo by vás, koľko podnikateľov na nich nemyslí, alebo sa im venuje príliš neskoro.