Krásne, nadčasové, a pritom jednoduché oblečenie. Pre drobcov a ich mamy. Kto za skrýva za značkou Hey Little Owl? Barbora Reško Ujlaki v rozhovore prezradila:
- či anglický názov bol zámerom pre podnikanie aj v zahraničí,
- aký je najobľúbenejší detský kúsok oblečenia,
- či sa rozhodla šiť to, čo nedostala kúpiť,
- či nie je cenová relácia pre väčšinu slovenských mamičiek príliš vysoká.
Kedy sa vo vás zrodil sen krásneho detského oblečenia? Prišiel spolu s príchodom detí alebo ste nad tým uvažovali už skôr?
Od útleho detstva som inklinovala k tvoreniu, kresleniu. Už ako malé dievčatko, kedy som navštevovala základnú umeleckú školu, som často básnila o tom, že raz budem navrhovať oblečenie. Kreslila som si návrhy, šila som jednoduché oblečenie bábikám. Veľmi ma to bavilo. Vďaka mojej babičke som sa neskôr dostala k vyšívaniu a háčkovaniu. Krátko po skončení strednej školy, kde som študovala umelecký odbor sa nám narodila dcérka, preto som pochopiteľne všetok čas venovala jej. Pracovné plány som na nejaký čas odložila. V čase narodenia staršieho synčeka mi však začala chýbať tvorivá činnosť. Cítila som, že okrem starostlivosti o deti a domácnosť túžim robiť niečo kreatívne, čím by som vedela vyjadriť samú seba, a zároveň by som si touto činnosťou psychicky oddýchla.
Ako to šitie začalo?
Začala som šiť doplnky pre deti do ich izbičiek a šitie ma doslova pohltilo – v pozitívnom slova zmysle. Šitie detských doplnkov onedlho vystriedalo šitie teplákov, mikín a iných kúskov oblečenia. Po nociach som študovala návody a postupy, kreslila som svoje prvé strihy. Každú voľnú minútu (väčšinou, keď deti spali) som venovala šitiu. Prvé mnou šité kúsky nosili naše deti, neskôr som šila už aj kamarátkam a známym. Zistila som, že moje výrobky majú úspech, ktorý bol pre mňa obrovskou motiváciou. Niekedy v tom čase mi prvýkrát napadla myšlienka založiť vlastnú značku. K spusteniu e-shopu a spolupráci s našimi krajčírkami došlo, samozrejme, neskôr, krátko po narodení mladšieho synčeka. Až do jeho narodenia som bola na výrobu úplne sama.
Prečo práve anglický názov Hey Little Owl? Rozmýšľali ste pri budovaní a tvorbe značky aj mimo slovenské hranice?
Little Owl je anglický názov pre druh sovy, na Slovensku ju poznáme pod názvom Kuvik obyčajný alebo Kuvik plačlivý. Keď som ako dieťa chodievala na prázdniny k babičke, zachránili sme jedno takéto sovie mláďa vypadnuté z hniezda. To malé – milé nočné stvorenie ma fascinuje do dnešného dňa, v akejkoľvek podobe. Bola to celkom jasná voľba (aj) z dôvodu, že som tak trochu nočný typ človeka, najlepšie sa mi pracuje a sústredí práve v noci (úsmev).
Vnímate vplyv vašich synov na výber a tvorbu oblečenia do ponuky eshopu?
Z môjho pohľadu je výber oblečenia pre chlapcov tak všeobecne obmedzenejší v porovnaní s ponukou pre dievčatá, preto sa v istej miere zrejme aj podvedomo, skrz našich synov zameriavame na bohatší výber pre chlapcov. 95 % našich produktov však navrhujeme ako univerzálne kúsky hodiace sa do šatníka oboch pohlaví.
Rodičmi, resp. mamami veľmi obľúbené sú komplety mama a dcéra, mama a syn. Nerozmýšľate rozšíriť ponuku týmto smerom?
Jesenno-zimnou kolekciou zrejme potešíme aj mamičky, ktoré majú v obľube matchy-matchy outfity. Ďalším produktom, ktorý sa zaradí do tejto kategórie budú zimné softshell parky mama a dcéra/mama a syn. Postupne plánujeme zaradiť do našej ponuky viac takýchto produktov, chce to však svoj čas. Napríklad prototyp dámskej bundy uzrel svetlo sveta už minulú jeseň, do ponuky sa ale v jesennej kolekcii nedostala. Potrebovali sme ešte doladiť niekoľko detailov, preto sme to nechali na ďalšiu sezónu.
Ktorý kúsok je zákazníkmi najobľúbenejší?
Najobľúbenejším kúskom z aktuálnej kolekcie sú jednoznačne prechodné softshell parky a softshell overaly. Softshell bundičky majú veľký úspech aj v zimnej verzii. Veľmi obľúbenými sa stali aj teplákové súpravy vo farbách Mineral, Caramel a Emerald. S príchodom priaznivejšieho počasia máme skvelé ohlasy na letnú kolekciu – Trakové kulotky a tričká s našou ovocnou autorskou potlačou. Z našej stálej ponuky sú celoročne najviac vyhľadávané naše Rastúce tepláky s vreckom a overaly Fox, ktoré naše zákazníčky kupujú pre svoje deti opakovane, keď z nich vyrastú. Z doplnkov sú to sety PomPom a čiapky z rebrovaného úpletu.
https://www.instagram.com/p/CMhHiwSL_Uz/?utm_source=ig_web_copy_link
Mohli by sme povedať, že sa snažíte ponúkať to, čo ste vy sama nenašli v obchodoch, resp. čo vám na trhu s detským oblečením chýbalo?
Samozrejme, deti sú našou najväčšou inšpiráciou, preto ponuku prispôsobujeme tomu, čo nám v ich šatníkoch chýba. Takisto s ich pribúdajúcim vekom pridávame do ponuky postupne väčšie veľkosti oblečenia. Vyhovieme ale aj potrebám našich zákazníkov, a niektoré kúsky vznikajú na podnet mamičiek, ktoré sa nám často ozývajú s ich prosbami o konkrétnu vec. Na ich názore nám záleží.
Čo znamená rastúce oblečenie? Čo si máme pod tým predstaviť?
Oblečenie vyrábame oficiálne v dvojveľkostiach. Zákazníci, ktorí našu ponuku už dôverne poznajú, vedia, že produkty ktoré vyrábame, nosia ich deti často omnoho dlhšie ako uvádzame. To znamená, že sú to často aj dve sezóny alebo viac. Naše strihy sú prispôsobené tej väčšej veľkosti z dvoch. Tepláky, mikiny a overaly sú vybavené dlhšími rastúcimi patentmi, vďaka ktorým je možné dĺžku oblečenia regulovať podľa potreby. Rukávy búnd a kabátov sú zas dlhšie, aby ich bolo možné pohodlne vyhrnúť. Naše produkty majú v porovnaní s bežným oblečením predĺžený oversize strih. To v praxi znamená, že dieťatko nosí oblečenie spočiatku ako predĺžené a voľnejšie, až sa mu s pribúdajúcim vekom prispôsobí, teda doslova s ním rastie.
Kam najďalej sa dostali vaše kúsky?
Objednávky k nám prichádzajú okrem nášho Slovenska z Čiech, Rakúska, Nemecka, Talianska, Španielska aj z Nórska. Považujem to za obrovský úspech a som za to nesmierne vďačná. Vidieť záujem zo strany ľudí je pre nás najväčším hnacím motorom.
Prvé kúsky, pre vlastné deti ste si šili sama. Vašu lásku k šitiu netajíte. Stíhate šiť ešte aj teraz?
V začiatkoch nášho fungovania som sa do výroby zapájala aktívne. Pomerne rýchlo som však zistila, že to skôr či neskôr pôjde na úkor celkového chodu značky, ktorý zahŕňa veľa povinností, ako je napríklad komunikácia so zákazníkmi, spravovanie reklám, e-shopu a sociálnych sietí, rôzne administratívne záležitosti, komunikácia s dodávateľmi, nákup materiálu, galantérie a mnoho ďalších. V zásade platí, že za stroje si sadám s radosťou dodnes, aj keď z časových dôvodov menej často. Ten pocit šťastia po dokončení výrobku je u mňa rovnako silný ako pred rokmi pri mojich prvých pokusoch (úsmev).
Prečítajte si aj rozhovor s Lenkou Cenigovou: Ako sa z majsterky sveta stala úspešná podnikateľka
Bolo náročné nájsť ľudí a miesto, aby výrobný proces mohol byť priamo tu, na Slovensku?
V súčasnej dobe spolupracujeme s viacerými externými dielničkami, ktoré pre nás oblečenie vyrábajú. Začiatky však vôbec neboli jednoduché, nájsť vhodné panie krajčírky je miestami celkom náročná misia (úsmev). Pre mňa je veľmi dôležité byť s ľuďmi, s ktorými spolupracujem ako sa hovorí „na jednej vlne“ nielen po pracovnej stránke, ktorá je veľmi dôležitá, ale aj po tej ľuďskej.
Existujú nejaké kritéria resp. parametre, podľa čoho vyberáte materiály a látky? Niečo také ako odolnosť voči deťom (úsmev).
Šijeme pre deti, preto je našou prioritou číslo jedna, aby boli materiály naozaj kvalitné a zdravotne nezávadné. Z tohoto dôvodu volíme výlučne materiály s atestom pre najmenšie deti.(s Öko Tex, GOTS certifikátmi).
Oblečenie navrhujeme tak, aby nebolo iba pekné, ale aj pohodlné a praktické. V neposlednom rade, aby ich deti mohli nosiť čo najdlhšie – čo je aj základnou myšlienkou značky.
Prezraďte, na ktorý kúsok nedáte vy ako zakladateľka dopustiť. Čo je Vašou srdcovkou?
Mojou úplnou srdcovkou sú všeobecne vzory. Objavujú sa u nás síce iba ako „limitky“, ale na ich výbere si dávam veľmi záležať. Je to pre mňa taká milá, srdcová záležitosť, hlavne odkedy si dávame látky potláčať vlastnými vzormi. S malou dušičkou čakám na reakcie zákazníkov, keďže so vzormi je to stále tak 50:50. Človek nikdy netuší, či sa budú ľuďom páčiť. Pocit, keď dostávame pozitívne reakcie, a o daný vzor je viditeľne veľký záujem, je na nezaplatenie (úsmev).
Ak by som mala vybrať konkrétne produkty z našej ponuky, určite by to boli naše softshell bundy a overaly Fox.
https://www.instagram.com/p/CLfAwWTLppK/?utm_source=ig_web_copy_link
Prevádzkovať lokálny biznis nie je jednoduché. Suma za oblečenie môže byť pre niektoré slovenské mamičky príliš vysoká. Predsa len, deti rýchlo z oblečenia vyrastú. Nestretávate sa s reakciami, že si to nemôžu dovoliť?
Párkrát sme sa s týmto názorom stretli. Máme však zákazníkov, ktorí vedia oceniť kvalitný výrobok, ktorý navyše ich deti nosia oveľa dlhšie ako je zvykom u bežného detského oblečenia. Uvedomujú si, koľko práce a času sa skrýva za jedným produktom. Výroba je finančne nákladná a preto naše produkty pochopiteľne nemôžeme ponúkať za ceny ako fast fashion reťazce. Preto si každý jeden nákup v našom e-shope nesmierne vážim a ďakujem, že nám ľudia umožňujú napredovať, zdokonaľovať sa, a to aj v týchto neľahkých časoch. Bez nich by sme tu neboli a som za nich veľmi vďačná.
Akú časť podnikania máte najradšej a čo radšej delegujete iným?
E-shop a sociálne sieťe spravujem sama a zatiaľ si ani neviem predstaviť túto časť podnikania zveriť do rúk niekomu ďalšiemu. Ide o záležitosti, ktoré mám rada pod úplnou kontrolou. Fotiť kolekcie by som si naopak, nikdy netrúfala. Fotenie patrí do rúk šikovným fotografkám, s ktorými spolupracujeme a majú moju plnú dôveru.
Koľko ľudí je súčasťou značky Hey Little Owl?
Oblečenie pre nás šijú momentálne štyri panie krajčírky. Stále však hľadáme ďalšie posily s vlastnou dielňou. Manžel má na starosti sčasti logistiku zabezpečovania materiálu a galantérie, kolegyňa a zároveň kamarátka nám okrem šitia pomáha aj baliť objednávky alebo vyzdvihnút materiál. Na výpomoc k nám chodieva aj naša susedka. Dá sa povedať, že fungujeme rodinne (úsmev).
Ako vnímate vplyv a dôležitosť online marketingu na sociálnych sieťach? Viete si predstaviť existovať bez nich?
Bez sociálnych sietí a online marketingu si naše fungovanie neviem predstaviť. Predaj našich produktov prebieha primárne online, cez náš e-shop. Sociálne siete neslúžia iba ako propagačný kanál našich výrobkov. Denne komunikujeme s našimi zákazníkmi, pýtame sa na ich názor, zdieľame s nimi detaily z výroby. Byť autentickí a komunikovať so svojim publikom považujem za veľmi dôležité. O to viac, že vo virtuálnom priesore je to zložitejšie. Absentuje komunikácia zoči-voči.
Vďaka sociálnym sieťam sme taktiež vytvorili niekoľko milých spoluprác s inými výrobcami, ale aj s mamičkami, ktoré boli spočiatku našimi zákazníčkami a stali sa ambasádorkami našej značky. Zásobujú nás krásnymi fotografiami ich detičiek v našom oblečení, ktoré sú pre nás obzvlášť dôležitým propagačným nástrojom. Fotografie sú v online priestore jediným a najdôležitejším spôsobom prezentácie našej tvorby.
Približne do akého veku je ponuka detského oblečenia?
Šijeme od veľkosti 56/62 po 128/134, čo znamená, že sa u nás oblečú bábätká od narodenia až po deti do 8-9 rokov. Ponuku veľkostí plánujeme postupne ešte rozšíriť.
Čo vám pomáha pri zachovaní balansu rodinného, pracovného a osobného života?
Pre mňa je základ všetko detailne plánovať, aj keď nie stále sa mi darí plánov stopercentne držať. Mám ešte pomerne malé deti a stále som zároveň na rodičovskej dovolenke. Niekedy sa vyskytnú nečakané situácie, ktoré žiaľ, nemôžem ovplyvniť. Mám dni, kedy jednou rukou miešam obed, druhou píšem e-mail, popritom sa ešte učím s dcérou alebo sa venujem chlapcom. Za normálnych okolností sa snažím svoj čas rozdeliť tak, aby som pracovala v čase, kedy deti spia alebo sú v škole a škôlke. Víkendy venujem rodine a v neposlednom rade, ak to čas dovolí, z času na čas sa snažím nájsť čas aj pre seba.
Povedzte nám tri rady pre ženy, ktoré túžia ísť za svojím snom.
Verte v svoje nápady a schopnosti, nedajte sa nikdy nikým a ničím odradiť, a hlavne sa nevzdávajte! Pretože ako povedal Albert Einstein: „Uprostred každého problému sa nachádza príležitosť.“
Mám päť vnúčatiek takže sa bude obiednavat prajem jej xx spokojných zákazníkov a veľa inšpirácie a skvelých nápadov