Mária Jendrišáková: Spolupráca s odborníkmi a inými externými partnermi si vyžaduje veľkú mieru taktu a rešpektu

0
Mária Jendrišáková: Spolupráca s odborníkmi a inými externými partnermi si vyžaduje veľkú mieru taktu a rešpektu

Je šťastie, ak človek môže v praxi uplatňovať to, čo sa naučil v škole a je mu dovolené nadobudnuté zručnosti a skúsenosti aj reálne využívať. Mária Jendrišáková z mestečka Lipany v Prešovskom kraji to šťastie má. Vo svojich 35 rokoch pracuje na pozícii Corporate Affairs Manager v Danone, kde zmysluplnými projektami pomáha tvoriť lepší svet.

V rozhovore pre Akčné ženy Mária Jendrišáková prezradila:

  • aké podmienky poskytuje firma ženám na zosúladenie pracovného a rodinného života,
  • či si vie predstaviť vykonávať túto prácu aj popri rodine,
  • ktorý projekt je jej najväčšou srdcovkou,
  • ako vyzerá pretavenie spoločenskej zodpovednosti do aplikačnej praxe.

Mária, maturovali ste krátko potom, ako Slovensko vstúpilo do Európskej únie. Využili ste možnosť ísť do zahraničia. Kde všade ste boli?

Po maturite na Gymnáziu v Lipanoch v roku 2005 som vďaka štipendiám a práci na polovičný úväzok vyštudovala bakalára v žurnalistike a PR na University of Bedfordshire v Anglicku a magisterské štúdium politických vied na Sciences Po v Štrasburgu vo Francúzsku. Dvakrát som využila Erasmus – vo Francúzsku a v Poľsku, pracovala som na univerzite v Anglicku. Stážovala som na slovenskom veľvyslanectve v Paríži a na záver štúdia som strávila päť mesiacov na stáži na komunikačnom oddelení v Európskom parlamente a som za to doteraz nesmierne vďačná.

Dnes Slovensko zápasí s odlivom mozgov za hranice. Vy ste sa po šiestich rokoch v zahraničí rozhodili vrátiť na Slovensko. Nelákalo vás zostať?

Na konci štúdia som zvažovala, že zostanem v Bruseli, ale zároveň som po veľmi dynamickom období potrebovala stabilitu a istotu. Keď prišla pracovná ponuka z Bratislavy, ani chvíľu som neváhala a využila ju.

Neľutujete toto rozhodnutie?

Určite nie a dúfam, že aj napriek rastúcemu napätiu a rozpoltenosti v našej krajine ani nebudem. Načasovanie bolo ideálne aj z pohľadu súkromného života, keďže som mesiac po príchode do Bratislavy stretla svojho manžela. Myslím si, že aj na Slovensku sa dajú nájsť zaujímavé pracovné pozície, navyše je tu benefit rodinného zázemia a priateľov.

Prečítajte si aj rozhovor so Zuzanou Novotnou: Miluj, čo robíš a rob, čo miluješ!

Čo vám dalo a vzalo obdobie prežité v zahraničí? Zrejme veľa voľného času ste v tom období nemali…

Získala som najmä dôveru v samu seba a svoje schopnosti a tiež nadhľad, čo doteraz v praxi často využívam. Stretla som množstvo vzácnych ľudí a zažila s nimi veľa momentov, na ktoré nikdy nezabudnem. Niekoľkonásobne sa mi splnil sen, ale bolo to aj draho zaplatené, najmä v začiatkoch. Mala som čerstvých 18 rokov, ťažko som znášala odlúčenie od rodiny a musela som nad svojim životom prevziať úplnú zodpovednosť. V mojej prvej práci som vybavovala telefonické objednávky v pizzerii, čo sa, samozrejme, nezaobišlo bez mnohých prešľapov, keď som zapísala zlú adresu.

Ťažko som hľadala balans medzi prácou a štúdiom. Pravý študentský život som zažila až počas magisterského štúdia, keď mi Francúzsko poskytlo plné štipendium. Naučila som sa efektívne si manažovať čas, vychádzať s rôznymi ľuďmi či rýchlo sa prispôsobiť novým situáciám. Dnes sa vďaka tomu cítim tak trochu doma všade v Európe.

V aktuálnej práci máte na starosti budovanie vzťahov s ľuďmi a s organizáciami s cieľom budovania spoločenskej zodpovednosti. Čo si pod tým máme predstaviť v praxi?

Vytváram pomyselný most medzi našou firmou a externým svetom, predovšetkým odborníkmi a vedeckou komunitou, predstaviteľmi štátnych inštitúcií aj zástupcami neziskového sektora. V rámci mojej pozície zastupujem Danone aj v obchodných a priemyselných združeniach.

Ako príklad uvediem zavedenie Nutri-Score na obaloch našich výrobkov. Nutri-Score je päťfarebný semafor, ktorý má na prvý pohľad poskytnúť informáciu o výživovom zložení potraviny. Je to veľký projekt, ktorý si vyžaduje súčinnosť mnohých spoločenských, vedeckých a odborných zložiek. Keďže sa u nás v Danone usilujeme v zmysle našej vízie One Planet. One Health podporovať zdravý životný štýl a transparentnú komunikáciu na spotrebiteľa, podporili sme zavedenie Nutri-Score nielen na obaloch našich výrobkov, ale aj v komunikácii. Aj preto som sa rozhodla iniciovať vznik Pro Nutri-Score Aliancie, ktorá má za úlohu hladkú implementáciu tohto systému do praxe. V Aliancii, ktorá má dnes 16 členov vrátane univerzity, odborných združení všeobecných praktických lekárov, pediatrov, kardiológov, či odborníkov na potravinárstvo a výživu, pacientskych a spotrebiteľských organizácií, ako aj iných potravinárskych firiem, zodpovedám za koordináciu komunikácie medzi všetkými jej členmi ako aj za šírenie osvety medzi odbornou aj širokou verejnosťou.

Komunikácia je vždy o vzťahoch s ľuďmi, o empatii, vedieť správne voliť slová. Vedieť, kedy byť ticho. Čo bolo doteraz pre vás najväčšou výzvou v rámci PR a komunikačnej agendy?

Myslím, že nielen pre naše komunikačné oddelenie boli najväčšou výzvou dve celospoločenské krízy ostatných rokov – prvé týždne pandémie Covid a začiatok vojny na Ukrajine. Na jednej strane bola u nás medzi zamestnancami obrovská chuť pomáhať a podporiť nemocnice, domovy sociálnych služieb, či utečencov po vypuknutí vojny. Na druhej strane sme si uvedomovali, že naša pomoc by nemala byť živelná, ale cielená a správne načasovaná. Hľadali sme aj cestu, ako sa k týmto témam postaviť komunikačne. Nechceli sme zostať ticho, ale ani si na týchto ťažkých témach necitlivo budovať PR. Myslím, že sme nakoniec našli zlatú strednú cestu, pričom množstvo podporných aktivít sme komunikovali len interne.

Prečítajte si aj rozhovor s Katarínou Šimkovičovou: 26 rokov v bankovníctve vymenila za riadenie zariadenia pre seniorov. A neľutuje

Každý podnik sa snaží vytvárať zisk, čiže aj komunikácia je prezentovaná v pozitívnom smere. Nestretávate sa však v praxi s morálnou dilemou, či nebyť radšej ticho, ako nemôcť povedať úplnú pravdu?

Našťastie nie. Danone je úspešná, etablovaná spoločnosť s talentovanými zamestnancami, ktorá sa vo významnej miere venuje spoločenskej zodpovednosti. Vďaka tomu u nás nie je núdza o pozitívne príbehy, ktoré, prirodzene, radi a pravidelne komunikujeme. Na druhej strane život prináša aj náročné témy, ktorým sa nevyhýbame. Ako nadnárodná spoločnosť sme exponovaní a verejnosť od nás očakáva vysoké etické štandardy. Platí to aj v komunikácii.

Od vedenia máte dôveru, môžete rozvíjať nové aktivity. Projekty, ktoré majú zmysel. Ktorý projekt je vám najviac srdcu blízky?

Mojou srdcovkou je Iniciatíva prvých 1000 dní, ktorá rieši dôležitosť správnej výživy dieťaťa od narodenia po jeho druhé narodeniny, keďže práve stravovanie v tomto veku ovplyvňuje jeho zdravie po celý život. Iniciatíva je striktne nebrandová, teda bez propagácie značiek alebo produktov. V rámci tohto projektu spolupracujeme so Slovenskou pediatrickou spoločnosťou, mnohými lekármi a zdravotnými sestrami a reagujeme na konkrétne problémy vo výžive slovenských dojčiat a batoliat.

Som veľmi rada, že tento rok je realitou digitálny NutriCheq, ktorý je dostupný na 1000dni.sk. Ide o jednoduchý dotazník validovaný slovenskými pediatrami, vďaka ktorému môžu rodičia odhaliť nedostatky vo výžive svojho batoľaťa, ako nízky príjem dôležitých živín, či nadmernú konzumáciu soli a cukru. V rámci projektu sú pre rodičov k dispozícii aj rady a tipy, ako odstrániť rôzne neduhy v stravovaní dieťaťa a predísť tak vážnejším problémom v neskoršom veku.

Nestretávate sa s odmietnutím či už zo strany vedcov alebo externých partnerov, ísť do spolupráce so známou značkou v zmysle, že nechcú, aby ich meno bolo spájané s komerciou a biznisom, reklamou?

Spolupráca s odborníkmi a inými externými partnermi si vyžaduje veľkú mieru taktu a rešpektu. Sú to častokrát osobnosti, ktoré patria ku špičke vo svojom odbore. S mnohými mám po rokoch spolupráce vybudovaný pracovný vzťah založený na vzájomnej dôvere. Bez nich by sme nedokázali plnohodnotne realizovať zmysluplné aktivity, na druhej strane, vďaka nášmu angažovaniu dokážeme zabezpečiť väčšiu platformu na výskum, či komunikáciu dôležitých tém.

Pekným príkladom prepojenia vedeckého a biznisového sveta je aj najväčšia zbierka fermentačných baktérií na svete, ktorú vlastní Danone. Naša spoločnosť sa už niekoľko desaťročí venuje výskumu baktérií a modulácii črevnej mikroflóry prostredníctvom funkčných potravín. Ako pionieri v tejto oblasti sme umožnili rozvoj výskumu, prví sme priniesli na globálny trh jogurty obohatené o unikátne probiotické kultúry. Dnes je táto zbierka fermentačných baktérii sprístupnená pre akademické účely.

Ako vyzerá váš bežný deň v práci?

Na svojej práci mám rada to, že každý deň je iný. Väčšinou začínam monitoringom médií, vybavím urgentné požiadavky, absolvujem stretnutia a venujem sa dlhodobým projektom. Denne stretávam množstvo príjemných a inšpiratívnych ľudí u nás vo firme, v rámci priemyselných združení aj u iných externých partnerov. Momentálne sa napríklad zaoberám prípravou vzdelávacej kampane plánovanej na jeseň.

Viete si predstaviť robiť presne toto isté aj popri vlastnej rodine (deťoch)? Je to reálne?

Je pravda, že táto práca si vyžaduje vysoké nasadenie a veľa času. Na druhej strane poskytuje istú mieru flexibility aj možnosť práce z domova. Poznám viacero žien matiek, ktoré robia Public alebo Corporate Affairs a darí sa im to spoločne s manželmi skĺbiť so starostlivosťou o deti.

Dnes do popredia vystupuje téma zosúlaďovania pracovného a rodinného života. Veľmi populárne sa stávajú spoločnosti, ktoré umožňujú ženám pracovať na skrátený úväzok, prípadne poskytujú možnosti home office a podobne. Ako to však vyzerá v praxi?

V Danone máme program na podporu rodičov, matiek aj otcov, ktorého cieľom je podpora žien v čase tehotenstva, rodičov po narodení alebo adopcii dieťaťa, ako aj pri návrate do zamestnania. Pomoc je rôznorodá – finančná pri narodení/osvojení dieťaťa, platené voľno rodičovi, ktorý nečerpá materskú dovolenku, ale aj formou flexibilnej práce. Veľkou výhodou je aj tzv. hybridný model práce, zamestnanci môžu pracovať z domova podľa svojej potreby.

Ako rada trávite čas po práci? Kde čerpáte energiu?

Som človek, ktorý potrebuje pohyb. Dobre sa cítim vtedy, keď si zacvičím pilates alebo zabehám. S manželom máme radi rekreačnú turistiku, prešli sme už veľkú časť Slovenska, najbližšie sa chystáme opäť do Štiavnických vrchov. Vždy som bola knihomoľ a aj dnes nachádzam v čítaní veľa radosti. Naposledy som čítala autobiografiu Michelle Obama Becoming, je to príjemné motivačné čítanie. Často siaham aj po detektívkach a asi pred rokom som objavila úžasnú knižnicu Francúzskeho inštitútu v Bratislave, odkiaľ čerpám súčasnú francúzsku literatúru.

Ďakujem za rozhovor.

Zdroj foto: archív M. J.

žiadne príspevky na zobrazenie