Marián Bizub: Tricklandia je môj splnený sen

0
Marián Bizub: Tricklandia je môj splnený sen

Pred tromi rokmi otvorila svoje brány jedinečná galéria, ktorá návštevníkom ponúka zaujímavé putovanie Slovenskom pomocou optických ilúzií a takzvaného trick-artu. Tricklandiu v Starom Smokovci dnes navštevuje stotisíc ľudí ročne.

Jej spoluzakladateľ, Marián Bizub, si splnil svoj sen, ale nezastavil sa pri prvom úspechu. V tomto roku otvorili digitálnu galériu Poliankovo v Tatranskej Polianke a herňu Dobrá hračka v Tatranskej Lomnici.

Idea, ktorá čakala na správnu chvíľu

Marián Bizub nosil nápad na Tricklandiu v hlave viac ako desať rokov. Už počas vysokej školy pracoval v zábavnom parku v USA a po škole študoval, pracoval a cestoval v Austrálii a na Novom Zélande. „Práve tam som navštívil Puzzling World, galériu plnú optických klamov. Veľmi sa mi to páčilo a odvtedy som podobné miesta vyhľadával. Navštívil som galérie tohto typu na rôznych miestach a vždy som túžil priniesť podobný koncept aj k nám,“ spomína si Marián Bizub.

Podnikanie vo dvojici

Po skončení vysokej školy sa zamestnal v medzinárodnej IT firme v Bratislave. Veril, že svoj sen raz, keď nájde vhodného partnera, zrealizuje. „Po desiatich rokoch som si povedal, že do toho idem. Pripravil som biznis plán a oslovil môjho kolegu, Mariána Aštáryho. Vedel som, že je veľmi šikovný dizajnér a preto som chcel, aby do toho išiel so mnou. Našťastie ho koncept oslovil a odvtedy podnikáme vo dvojici. Ja som prišiel s myšlienkou a Marián ju kreatívne zrealizoval,“ hovorí o začiatkoch Marián Bizub.

Vysvetľuje, že im to spolu funguje, lebo sa vzájomne dopĺňajú a každý má na starosti inú oblasť. Spoločne robia strategické rozhodnutia a plánovanie, ale inak je každý zodpovedný za niečo iné. „Väčšinou sa vieme zhodnúť alebo necháme veci odležať a pozrieme sa na ne neskôr z iného pohľadu. Tak dospejeme ku konsenzu,“ dopĺňa spolumajiteľ Tricklandie.

Prečítajte si aj článok ako na dobre vypracovaný a úspešný biznis plán

Financovanie náročného projektu

Projekt takéhoto rozmeru si vyžaduje nemalé finančné investície. Obaja spoločníci založili vlastný majetok a počiatočný kapitál vykryli z vlastných zdrojov. „Keď už som sa rozhodol, že do toho idem, rozhodol som sa ísť do úplného rizika,“ spomína Marián Bizub. Aj napriek úspechu projektu aj po troch rokoch prevádzky do biznisu ešte stále vkladajú vlastné peniaze.

Krátko po tom, ako sa rozhodli kúpiť novú budovu, aby v nej vybudovali Poliankovo, bola na predaj aj budova, v ktorej sa nachádza Tricklandia. „Neplánovali sme ju kúpiť, ale rozhodli sme sa pre ďalšiu investíciu, s ktorou sme pôvodne nepočítali. Opäť sme sa zadlžili, ale bolo to pre nás strategické rozhodnutie z dlhodobého hľadiska. Aj napriek úspechu musí byť človek trpezlivý.“

Úver v pravej chvíli im poskytla Slovenská sporiteľňa, a to aj napriek tomu, že mali v tom čase mínusové výsledky.

„Rozhodli sa uveriť nášmu nápadu, videli v ňom potenciál a bez finančnej histórie nám poskytli pôžičku.“

Počet návštevníkov prekročil očakávania

Primárni klienti sú turisti. Od začiatku to bola ich cieľová skupina a aj preto zvolili miesto pre svoju galériu práve vo Vysokých Tatrách. „Ľudia sa ma pýtajú, prečo sme nešli do nejakého mesta, ale z dlhodobého hľadiska malo najväčší zmysel ísť na miesto, kde je veľa turistov. V nich sme videli potenciál. Bolo jasné, že keď príde jedno percento turistov, tak sa uživíme,“ hovorí Marián Bizub.

A pokračuje o ich zámere: „V biznis pláne sme zvážili návštevnosť okolitých atrakcií a naplánovali sme, aby nás ideálne navštívilo štyridsaťtisíc návštevníkov v prvom roku.“ Po troch sezónach svoj zámer prekročili, keďže každý rok galériu navštívi približne stotisíc ľudí. Patria medzi jedných z mála, ktorí sa v horách tešia zo škaredého počasia.

„Už od začiatku sme zaviedli rezervačný systém. Ľudia sa na to niekedy hnevajú a presviedčajú nás, aby sme ich pustili, ale neužili by si to, ak by sme kapacitu priestoru nedodržiavali.“

Prečítajte si aj rozhovor so Sandrou Polovkovou, ktorá archivuje dôležité udalosti z minulosti Slovákov

Návod pre začínajúcich podnikateľov

A čo odporúča Marián Bizub začínajúcim podnikateľom? „Určite je potrebné mať v rozpočte rezervu. Máme za sebou tri projekty a každý finančný odhad sa prekročí, takže rezerva je nevyhnutná. Je dôležité mať okolo seba šikovných ľudí, na to sme my mali doteraz šťastie. A samozrejme, je potrebné si aj uvedomiť, že nové podnikanie neprináša hneď zisk. My sme, napríklad, otvorili až po roku príprav.“

Foto: archív Mariána Bizuba, na titulke s Mariánom Aštárym

Článok bol pripravený v spolupráci so zacinamepodnikat.sk.

žiadne príspevky na zobrazenie