NAČÍTAVAM

Type to search

Ekológia ODPORÚČANÉ

Obaly beauty produktov: Negatívna stránka kozmetického priemyslu

Dominika Grošková
Share

Ukazuje sa, že kozmetický priemysel hrá veľkú rolu v súčasnej environmentálnej kríze. Skrášľovacie produkty nemajú byť len účinné, ale aj esteticky pôsobivé. Väčšina týchto obalov je však nerecyklovateľná.

Kozmetika je kategóriou, pri ktorej je obal rovnako dôležitý ako samotné ingrediencie produktu. Veľká spotreba kozmetiky aj jej obaly však tvoria obrovskú časť vznikajúcich odpadov.

Každý rok sa vyrobí približne 120 miliárd kozmetických obalov. Drvivá väčšina z nich je určená len na jedno použitie. Prázdne nádobky od make-upu sú často príliš malé na to, aby sa dali recyklovať. Taktiež sú vyrábané zo zmiešaných materiálov, preto putujú priamo do skládok odpadov. Niektoré kozmetické produkty dokonca zostávajú úplne nedotknuté. Dôvodom je, že kozmetika nám často „nesadne“, a tak sa nevhodné produkty hromadia na poličkách kúpeľní. Podľa prieskumu spoločnosti Olay až 80 % zakúpených kozmetických produktov nepoužívame aktívne.

Ekologický dopad obalov sa dá zmierniť

Podľa LCA Centra (Laboratória pre environmentálne analýzy) až 70 % uhlíkových stôp, ktoré vznikajú na základe kozmetického priemyslu, by bolo možné eliminovať. Stačilo by, ak by sme drogériu jednoducho plnili znova do tých istých nádob.

V tejto oblasti sa pozitívnym smerom začínajú uberať skôr menší podnikatelia ako veľké spoločnosti. Keďže sú populárne značky orientované na zisk, vyhovuje im neustála spotreba kozmetiky v jednorazových obaloch. Niektoré spoločnosti sa však snažia svoju politiku meniť. Napríklad značka The Body Shop nedávno zverejnila, že odkúpila stovky ton recyklovaného plastu z Indie. Rovnako aj gigant ako Procter & Gamble sa v súčasnosti zapája do programu, v ktorom chce zákazníkom ponúkať znovu použiteľne nádoby na širokú ponuku produktov.

Prečítajte si tiež o škodlivých látkach v kozmetike

Pomôže bezobalové nakupovanie

Menšie značky či lokálni výrobcovia prírodnej kozmetiky sú o krok vpred. Pozitívnym príkladom sú bezobalové obchody, v ktorých si môžete „načapovať“ drogérie, koľko potrebujete. Rovnako existujú aj slovenskí výrobcovia, ktorí produkty plnia do sklených či rôznych iných nádob. Bezobalové obchody ich posielajú späť, aby ich výrobcovia mohli použiť znova.

Dobrou správou je, že si čoraz viac ľudí začína uvedomovať vznikajúci problém. Vyhnúť sa produktom veľkých kozmetických spoločností sa však úplne nedá. Je to jednoducho preto, že prírodná kozmetika niekedy neponúka adekvátne a účinné (a pre mnohých aj finančne dostupné) náhrady.

K riešeniu problému môžete prispieť napríklad tým, že namiesto nakupovania nových produktov použijete tie, ktoré už na poličke máte. Ak vám niektorý produkt nesadne, posuňte ho ďalej – určite ním potešíte svoju priateľku. Taktiež sa môžete poobzerať aj po bezobalovom obchode vo vašom okolí.

Tagy
Dominika Grošková
Dominika Grošková

Autorka textov, vášnivá čitateľka a večná tuláčka.

  • 1

You Might also Like

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X