Prípad Niny Patel: Sexuálnemu obťažovaniu žien sa nevyhla ani virtuálna realita

Mal to byť bezpečný priestor bez diskriminácie a sexuálneho obťažovania. Pribúdajúce prípady však začínajú sabotovať ideu dokonalého virtuálneho sveta, v ktorom sa môže každý užívateľ cítiť neohrozene. Snahu o vytvorenie bezpečného online sveta podkopal aj prípad Niny Jane Patel.

Prípad Niny Jane Patel nie je prvým, ktorý poukazuje na sexuálne obťažovanie v metaverze. 43-ročná Britka sa však postarala o výraznú medializáciu rastúceho problému, ktorý môže byť jednou z hlavných prekážok bezpečného fungovania virtuálneho sveta. Kontroverznej témy sa chytilo hneď niekoľko popredných médií, ktoré začali upozorňovať na viaceré riziká spojené s využívaním nových online platforiem ponúkajúcich možnosť žiť vo virtuálnej realite.

Foto: www.pixabay.com

Sexuálne obťažovanie v online priestore

Kým jedni sa na incident, ku ktorému prišlo na online platforme Horizon Venues patriacej do portfólia spoločnosti Meta, pozerajú so znechutením, iní ho považujú za zveličený. Dôvodom má byť „neškodnosť“ virtuálneho obťažovania, ku ktorému nedochádza na skutočnej fyzickej úrovni. Experti ale varujú, že zážitky vo virtuálnej realite prežívané prostredníctvom headsetu vytvárajú skutočné pocity. Akékoľvek verbálne či virtuálne sexuálne obťažovanie sa tak môže zmeniť na skúsenosť s rovnakým emocionálnym nábojom ako pri fyzickom obťažovaní.

Vinníkmi je hŕstka mužských avatarov

Presne takýto efekt mal mať aj incident na Horizon Venues. Obeť ho popísala ako sexuálne obťažovanie, ktorého sa zúčastnili 3 až 4 mužskí avatari. Tí sa údajne zamerali na ženskú avatarku hneď po jej pripojení do virtuálnej reality. Hlavní vinníci sa mali začať dotýkať jej postavy a popritom jej uštedriť niekoľko sexuálnych narážok. Nina Jane Patel sa zmienila aj o nepovolenom zhotovovaní screenshotov proti jej vôli, ktoré trvalo niekoľko minút napriek jej nesúhlasu.

Online incident spustil skutočné úzkosti

Celý incident sa mal ukončiť po tom, čo Nina strhla z tváre headset a opustila virtuálny svet. Nepríjemný zážitok však doznieval ďalej. Obeť tohto aktu sa vybraným médiám priznala, že od nepríjemnej udalosti zažíva opakované úzkosti, ktorých spúšťačom mal byť práve zážitok v metaverze. Možným dôvodom je vyššie spomínaný reálny emocionálny zážitok, ktorý sa dá prežiť prostredníctvom headsetu a jeho schopnosti vtiahnuť užívateľa do virtuálnej reality tak, že jeho mozog prestáva rozoznávať rozdiel medzi skutočnosťou a dianím v online svete.

Foto: ladbible.com

Obťažovanie zažilo až 25 % užívateľov

Skúsenosť Niny Jane Patel spustila lavínu otázok namierených na tému sexuálneho či iného obťažovania vo virtuálnom svete. To údajne zažil každý štvrtý užívateľ, aspoň tak to vyplýva z prieskumov. Podľa prieskumu inštitúcie Pew Pew Research, ktorý sa uskutočnil ešte v roku 2020, malo skúsenosť s obťažovaním alebo prenasledovaním vo virtuálnom priestore až 25 % respondentov. Vzhľadom na rastúci počet užívateľov týchto online platforiem sa dá očakávať, že toto číslo je v súčasnosti ešte o niečo vyššie.

Platformy avizujú zvýšenie bezpečnosti

Práve sexuálne obťažovanie je jednou z hlavných nástrah virtuálnej reality. Útočníci sú vďaka istej anonymite a beztrestnosti omnoho odvážnejší ako v skutočnosti. Prostredníctvom avatara sa môžu dopúšťať deliktov, ktoré by v skutočnej realite nespáchali. Online platformy vrátane Horizon Venues si toto riziko aj vďaka prípadu Niny uvedomujú a opakovane ohlasujú kroky na zvýšenie bezpečnosti užívateľov. Možnosť nahlásiť nevhodné správanie a na základe jeho rozsahu zablokovať útočníka zrejme nebude s pribúdajúcimi prípadmi sexuálneho alebo iného obťažovania v metaverze stačiť.

Prečítajte si aj: 5 najšikovnejších trikov, ktorými sa hackeri dostanú k vašim údajom

Zdroj foto na titulke: www.pixabay.com