Zakladateľka Babkas: Všetko, čo je od starkej, má pre mňa zvláštne kúzlo

0
Zakladateľka Babkas: Všetko, čo je od starkej, má pre mňa zvláštne kúzlo

Vedeli ste, že staré mamy udávajú štýl mladej slovenskej značky? Za značkou Babkas stojí Rebecca Smudová a Patrícia Kurpašová a aktuálne sedem babičiek. Prinášame vám rozhovor s Rebeccou, zakladateľkou značky dizajnových ponožiek, ktoré štrikujú slovenské staré mamy.

Založili ste značku Babkas, skúste ju našim čitateľkám predstaviť.

Babkas je značka dizajnových ponožiek, ktoré štrikujú slovenské staré mamy. Myšlienkou celého projektu je podporovať babičky v dôchodkovom veku v aktívnom prežívaní. Štrikovanie je pre ne obrovskou záľubou, prostredníctvom ktorej sa môžu tvorivo vyžiť a popritom si aj trošku privyrobiť.

Ako vznikol tento nápad?

Celá myšlienka tejto netradičnej spolupráce vznikla počas môjho pobytu v karanténe v dome po mojich starých rodičoch. Uvažovala som nad tým, že starí ľudia sú neskočne zruční v mnohých oblastiach, ale vlastne nemajú veľa možností, kde by sa mohli nejako realizovať. Okrem toho, všetko, čo je od starkej, má pre mňa také zvláštne kúzlo. A napadlo ma, že by bolo skvelé, najmä pre ľudí, ktorí už o svoje starké prišli, keby sa dal tento pocit výnimočnosti zdieľať. A tak som začala hľadať spôsoby, ako by to celé mohlo fungovať.

Vyrábate ponožky, čím sú unikátne? Aké materiály používate?

Asi najväčšou pridanou hodnotou našich produktov je práve to, že každý pár je výsledkom trpezlivej práce našich úžasných starých mám. Na výrobu našich ponožiek používame 100% prírodnú vlnu merino, získanú z voľne chovaných oviec z Južnej Ameriky a Južnej Afriky.Má certifikát OEKO-TEX® Standard 100, čo znamená, že spĺňa vysoké humánno-ekologické štandardy a neobsahuje žiadne zdraviu škodlivé látky.Je to na dotyk veľmi jemný a príjemný materiál, takže je využívaná na výrobky určené nielen pre dospelých, ale aj pre deti alebo ľudí s citlivou pleťou. Je vhodná na denné používanie a vďaka úprave Superwash aj na pranie v práčke.

Koľko trvá výroba jedného páru ponožiek?

Vyrobiť jeden pár ponožiek trvá 6 až 10 hodín práce. Naše babky štrikujú väčšinou po večeroch, takže si prácu rozdelia aj na viac dní. Každá z nich štrikuje iným tempom a frekvenciou, čo záleží najmä od ich zdravotného stavu a časových možností. Od začiatku sme však celý systém výroby prispôsobili ich individuálnym podmienkam, takže štrikujú len toľko, koľko samé chcú a vládzu.

Kto všetko sa na výrobe ponožiek podieľa? Koľko starých mám už s vami spolupracuje?

Náš pracovný tím je celkom netradičný, tvoria ho dve mladé baby a sedem starých mám. Snažíme sa zabezpečiť všetko tak, aby staré mamy nemali žiadne starosti, takže im vlnu nosíme priamo k nim domov, kde zároveň vyzdvihneme aj hotové produkty. Paťka navštevuje babičky z jej okolia a ja zas tie, ktoré sú bližšie pri mne.

Každý pár ponožiek je výsledkom trpezlivej práce našich úžasných starých mám

Okrem toho sa Paťka stará o marketing, spravuje webovú stránku aj facebook a instagram. Obnáša to naozaj obrovské množstvo hodín precíznej práce, ktorú ona robí naozaj výborne a navyše s láskou. No a ja robím všetko, čo treba. Od nákupu vlny, cez fotenie produktov a tlačové správy až k odosielaniu objednávok. Vždy sme tu ale jedna pre druhú, poradíme si keď treba a všetko spolu konzultujeme.

Začínali sme s dvomi odvážnymi babičkami. Ale poznáte to, babka povie babke, a my sme sa postupne začali rozrastať. Niektoré prihlásili deti alebo vnúčatá, ktoré nás videli na sociálnych sieťach, iné nás kontaktovali samé. Dnes už pracujeme so siedmimi starými mamami a budeme radi ak sa k nám pripoja aj ďalšie.

Prečítajte si aj: Čo ničí malých podnikateľov s handmade výrobkami?

Aké je to spolupracovať so seniormi?

Je to super. Dodávku vlny a vyzdvihovanie hotových produktov spájame s návštevami (samozrejme, ak to dovoľujú aktuálne opatrenia). Často sa naše debaty pretiahnu aj na niekoľko hodín. Diskutujeme o nových nápadoch, o postupoch, ktoré by chceli vyskúšať o materiáloch a niekedy len tak kecáme o všetkom možnom alebo pozeráme staré fotky. Niektoré sú moderné a majú facebook, takže si často píšeme alebo nám občas pošlú obrázok na inšpiráciu, s inými si zase telefonujeme. Naše staré mamy sa tak nejako postupne stali aj našimi kamarátkami.

Kto stojí za dizajnom, podľa čoho vyberáte vzory a farby?

To bola na začiatku veľká dilema. Uvažovali sme nad možnosťou vytvoriť stálu kolekciu, čo je z hľadiska predaja určite výhodnejšie. Každá babička by tým pádom dookola musela vyrábať len jeden či dva druhy ponožiek a to by sa veľmi rýchlo mohlo stať otravným stereotypom. My sme však naše staré mamy nechceli znechutiť, ale nadchnúť. Preto sme sa rozhodli, že naša ponuka sa bude neustále meniť.

Farebné kombinácie vymýšľame aj my s Paťkou, keď nás nejaké farby naozaj nadchnú, ale radi to nechávame hlavne na naše starké. Ony naozaj rady experimentujú a my už len netrpezlivo čakáme, čím nás zase prekvapia. Najkrajšie sú, paradoxne, vždy tie ponožky, ktoré vznikli ako z núdze cnosť zo zbytkov vlny.

Vyrábate ponožky aj na základe dopytu, ak chce niekto špecifický vzor, viete spraviť ponožky aj na mieru?

Samozrejme a takých máme naozaj veľa. Ľudia si radi vyberú farebné kombináciu podľa vlastného vkusu. Niektorí si dokonca nechajú vytvoriť mini kolekciu zladených ponožiek pre celú rodinku. Stačí keď si vyberú farby a veľkosti a babky štrikujú o dušu.

Prečítajte si: 7 benefinov, ktoré priniesol internet

Súčasťou budovania značky je aj marketing. Čo vám najviac funguje?

Snažíme sa, aby ľudia poznali príbeh našej značky. Dôležité je tiež zachovať kontinuitu, čo sa týka tvorby obsahu na sociálnych sieťach. Radi tiež komunikujeme s našimi fanúšikmi prostredníctvom rôznych ankiet, vďaka ktorým získavame spätnú väzbu. Veľmi sa nám osvedčilo aj organizovanie súťaží, kde od nás ľudia môžu získať nejaké produkty.

Chystáte sa rozšíriť váš sortiment aj o nejaké ďalšie produkty?

S rozširovaním našej ponuky sme nedávno začali. Babičky totiž zo zbytkov vlny vždy vymyslia niečo, čomu sa nedá odolať. A práve takto spontánne, z kreativity našich starých mám vznikajú nové produkty.

Najkrajšie sú tie ponožky, ktoré vznikli ako z núdze cnosť z zbytkov vlny

Najnovšie sme uviedli limitovanú kolekciu čiapok uštrikovaných zo zmesi 100% vlny a 100% alpaky, ktoré mali veľký úspech. Predtým to boli dámske čelenky, detské papučky a rukavičky. Aktuálne pripravujeme novinku na jar – háčkované podkolienky.

Aké sú vaše plány do budúcnosti?

Radi by sme sa rozvíjali ďalej a dostávali našu značku do povedomia ľudí. Nápadov máme v zásobe ešte naozaj veľa, takže ich postupne budeme realizovať. Nesmierne rada by som tiež zorganizovala prvé spoločné stretnutie celého nášho tímu, ale to samozrejme úzko súvisí s vývojom pandémie, takže na to si ešte budeme musieť počkať.

Skúste nám dať tri rady pre ženy, ktoré sa chcú vydať na cestu za vlastným snom.

1. Myslím, že najdôležitejšie je jednoducho začať. Niekedy príliš dlho čakáme na ideálne podmienky, a naše sny ostávajú iba v našej hlave. Treba sa pochlapiť a urobiť prvý krok. Keď už raz začnete, možno Vás prekvapí, koľko toho naozaj dokážete.
2. Nájdite si parťáka. Mne naozaj pomáha, že mám s kým prebrať svoje nápady a vidím veci aj z odlišnej perspektívy.
3. Nechajte si poradiť. Na začiatku realizácie každého plánu je potrebné vybaviť všetky formality a zmätočné úradné náležitosti, s čím som napríklad ja nemala absolútne žiadne skúsenosti. Okolo mňa našťastie vždy stáli ľudia, ktorí vedeli čo a ako a svojimi radami mi ušetrili veľa vybavovania.

žiadne príspevky na zobrazenie