Zuzana Zamborská: Predsudkov v rámci rodovej diverzity je naozaj mnoho

1
Zuzana Zamborská: Predsudkov v rámci rodovej diverzity je naozaj mnoho

Zuzana Zamborská niekoľko rokov pomáhala firmám rozbehnúť sa v zahraničí, pričom pôsobila na viac ako 10 zahraničných trhoch. Porozprávali sme sa s ňou na tému diverzity, ale aj silných stránok. V rozhovore sa dozviete:

  • čo téma diverzity prináša do firiem,
  • s akými predsudkami sa stretáva,
  • kto dokáže uspieť na súčasnom trhu práce,
  • ako zistiť svoje silné stránky,
  • akú zaujímavú hru pripravuje.

Pôsobili ste na viacerých zahraničných trhoch. Čo bolo náplňou vašej práce a čo vám tieto skúsenosti dali?

Pomáhala som českým a slovenským firmám expandovať na zahraničné trhy, t.j. pokrývala som všetky činnosti od marketing, sales stratégie a exekúcie až po administratívu spojenú s expanziou. Vďaka viac ako osemročným skúsenostiam cez rôzne trhy v EU a USA som si urobila dobrý obraz v tom, ako postupovať, ked sa firma rozhodne ísť na ďalší trh.

Často ste sa stretávali s témou diverzity. Čo táto téma prakticky priniesla do firiem?

Téma diverzity siaha vo firmách do všetkých oddelení, i keď to nie je vždy zjavné. A skôr, keď sa povie diverzita, najčastejšie nám napadne rodová diverzita muži vs. ženy. Napríklad to, že má firma široké portfólio pre viacero cieľových skupín, častokrát vzniklo vďaka diverzite a inklúzii. Ak by portfólio nevymyslel diverzný tím, nemalo by úspech.

Existuje aj mnoho štúdií, ktoré poukazujú aj na diverzne riadiace tímy, ktoré majú o 70% vyššiu pravdepodobnosť, že úspešne expandujú na nové trhy a o 19% vyššie príjmy z inovácií. Zároveň pasívni i aktívni kandidáti považujú tému diverzity a inklúzie ako dôležitý rozhodovací faktor pri výbere zamestnávateľa.

S akými predsudkami v rámci rodovej diverzity sa najčastejšie stretávate?

Predsudkov v rámci rodovej diverzity je naozaj mnoho. Jedny z najčastejších sú tzv. predsudky spojené s materstvom, že ak chcete byť dobrá mama, nebude dobrá podnikateľka, manažérka či zamestnankyňa. Výroky typu “Povýšime vás, ak vám nenarastie brucho” sa ešte stále objavujú vo firmách. Druhý najčastejší je, že ženy sú hodnotené a povyšované za reálne odpracované výsledky, pričom muži skôr za svoj potenciál.

Ste stratégom v oblasti marketing, sales aj HR. Kto, podľa vás, najlepšie dokáže uspieť na trhu práce? Aké sú najžiadanejšie zručnosti?

V dnešnej dobe, čo ukázal i posledný rok, je podľa môjho názoru veľmi dôležitá agilita, t.j. schopnosť prispôsobiť sa zmenám a rýchle na ne reagovať. Zmena je jedinou konštantou, ako hovorí Yuval Noah Harari, a to by sme tiež mali učiť naše deti. Druhá zručnosť, na ktorej stojí a padá práca s ľudmi, je emočná inteligencia.

S akými problémami sa na vás firmy najčastejšie obracajú?

Najčastejšie prichádzajú firmy, ktoré pracujú s témou diverzity a inklúzie, ale nevedia, aké aktivity majú dopad, a či sú to tie správne. Tiež sa na nás obracajú firmy, ktoré začínajú s agendou a nevedia, ako na tieto témy zorganizovať workshop. Keďže v tíme vieme pokryť nielen stratégiu I&D, ale pomôcť aj s workshopmi, internou či externou komunikáciou, ako aj s navrhnutím celej kreatívy ako tieto témy komunikovať naprieč všetkými oddeleniami. Možností je veľa.

Prečo podľa vás ľudia nevedia zistiť svoje silné stránky alebo na čo majú talent?

Z môjho pohľadu to vychádza zo štýlu vzdelávania, keďže sme “tlačení” mať vo všetkých predmetoch dobré známky, tiež si doučovanie dávame z predmetov, ktoré nám nejdú, miesto toho, aby sme pracovali na zručnostiach, v ktorých vynikáme. A toto sa s nami nesie i v profesijnom živote.

Ako pomáhate ľuďom zistiť, v čom sú ich silné stránky?

Pracujeme s metodológiou StrengthsFinder 2.0 od Gallupu, kde vám v rámci testu vyjde report 34 stránok zaradených do 4 oblastí, pričom tých najsilnejších je prvých 10.

Následne Margaret z nášho tímu ako certifikovaný Gallup coach má 1on1 konzultácie a vysvetľuje, ako so silnými stránkami pracovať. Ak firmy pracujú so silnými stránkami, zväčša postupujeme tak, že školíme najprv manažérov a potom celé tímy s manažérmi. Vedieme workshopy na tému silných stránok. V rámci témy I&D využívame silné stránky v rámci nevedomých predsudkov, pretože vďaka silným stránkam je táto problematika oveľa jednoduchšie pochopiteľná.

Chcete sa dozvedieť viac o svojich silných stránkach? Prihláste sa na náš webinár

Témou pripravovaného webinára bude práve téma silné stránky. Na čo sa účastníčky môžu tešiť?

V prednáške práve pokryjeme metodológiu Gallup, ale i príklady, ako využiť silné stránky v pracovom a osobnom živote a tiež ako s nimi pracovať v kontexte nevedomých predsudkov. Prejdeme tiež nevedomé predsudky v rámci rodovej diverzity a ako s nimi pracovať.

Čo vás na vašej práci baví najviac?

Rôznorodosť a tiež vidieť dopad našich aktivít priamo vo firmách.

Aké sú vaše plány do budúcnosti?

Momentálne z našej hry DIVE-IN chystáme gamifikovanú verziu a dlhodobo by sme chceli z nej vyvinúť platformu, ktorá by pomáhala firmám agendu diversity a inklúzie viesť a tiež tam nájsť mnoho materiálov a know-how na túto tému. Tiež pracujeme na prispôsobení hry, aby ju mohli používať aj učitelia v škôlkach, základných I stredných školách a otvárali túto tému už v skorom veku a napr. sa vyhli šikane.

Skúste nám dať tri rady pre ženy, ktoré by sa chceli vydať na cestu za vlastným snom.

Napadajú mi dve rady:

Začnite testovaním – t.j. skúste sa zamyslieť, ako služby či produkt, s ktorým chcete začať podnikať, viete otestovať v malom.

Vytvorte si sieť podporovateľov, na ktorú sa viete obráiť či už pracovne alebo osobne.

 

žiadne príspevky na zobrazenie

1 komentár