NAČÍTAVAM

Type to search

AKČNÉ ŽENY BIZNIS ODPORÚČANÉ ROZHOVORY

Ako zasiahla koronakríza podnikateľov? Prečítajte si ich príbehy a plán B

REDAKCIA
Share
Šiestich podnikateľov a podnikateliek sme sa spýtali, ako ich podnikanie zasiahla koronakríza a aký je ich plán B na riešenie vzniknutej situácie. Prečítajte si ich odpovede, ktoré vás možno taktiež inšpirujú. Koho situácia zaskočila a komu to, naopak, hralo do karát?
 
1. Ako vás zasiahla koronakríza?
2. Ako ste sa prispôsobili situácii a aký je váš plán B?

Simona Horváth Socratousová, zakladateľka elevatin

1. Nakoľko naše hlavné produkty sú softskills tréningy, kvôli korone sa väčšina z nich presunula na neurčito alebo zrušila. Veľa firiem teraz potrebuje znižovať náklady, preto sa vzdelávania snažia robiť len nevyhnutne a veľa pokryť interne. Tržby nám klesli v porovnaní s minulým rokom. 

2. Vďaka korone sme ale presunuli niektoré tréningy do onlinu a objavili jeho nový potenciál. Tak isto robíme konzultácie, ktoré poskytujeme online. Vďaka korone sme my aj klienti objavili nové možnosti online priestoru. Aktuálne pracujeme aj na novej stratégii.
Zároveň ja ako zakladateľka firmy mám teraz trojmesačnú dcérku, takže čas venujem aj jej.

Prečítajte si rozhovor so Simonou Socratousovou

Mária Virčíková, spoluzakladateľka firmy MATSUKO

1. Svet počas pandémie prežíva najväčší experiment spolupráce na diaľku. V MATSUKO vyvíjame nástroj, ktorý posúva hranice stretnutí, komunikácie a kolaborácie. Zaoberáme sa otázkou, “Ak ľudia nemôžu prísť do kancelárie fyzicky, ako môžeme vytvoriť virtuálnu prítomnosť?”
 
Preto nám osobne, ak to tak môžem povedať, pandémia urýchlila vývoj technológie. Nemusíme novým investorom vysvetľovať, že sme v správnej doméne, že načasovanie tejto technológie je správne a je potrebná. Veľké korporácie vo veľomestách si uvedomili, že ľudia získajú 3 hodiny denne, keďže sa nemusia presúvať. Zamestnanci majú viac času pre seba a – zároveň sú produktívnejší. Korporáty nachádzajú novú formu ako pracovať a rozmýšľajú, že akým spôsobom práca na diaľku už ostane súčasťou firemného života – aj po pandémii. Nám to v biznise hrá do karát. 
 
 
robot, umela inteligencia, zeny v IT

Foto: Mária Virčíková

 
Množstvo podujatí alebo startupových akcelerátorov prešlo do virtuálneho sveta. Preto sa aj z Košíc vieme efektívne zapojiť do diania v Silicon Valley, v Paríži – alebo kdekoľvek. Nestrácame čas cestovaním. Negatívum, ktoré sme pocítili, bolo v jednom konkrétnom projekte. Mali sme možnosť získať finančné prostriedky na výskum a vývoj, ale tieto boli kvôli pandémii prerozdelené inak. 
 
2. Boli sme pripravení. Kto iný, ak nie technologická firma? Vybudovali sme tím, ktorý dokáže efektívne spolupracovať bez ohľadu na lokáciu a v rukách máme produkt, ktorý má nádej zefektívniť prácu tímov, aj keď nemôžu byť ľudia fyzicky spolu – čo je jedna z najpálčivejších výziev súčasnosti. 

Natália Selveková, zakladateľka kliniky ENVY

1. Zareagovali sme veľmi rýchlo a ešte pred oficiálnym vyhlásením opatrení sme sprísnili štandardy. Hneď sme zaviedli povinné rúška, minimalizovali počet klientov v čakárni, pridali prístroje na dezinfekciu rúk pred vstup do každej ambulancie a podobne. Keď situácia vrcholila, časti nemedicínskych oddelení boli zatvorené, a plastické operácie sa tiež nerealizovali. Fungovali iba ambulancie a aj tie iba pre akútne prípady.

Prečítajte si rozhovor s Natáliou Selvekovou

Samotný návrat a postupné otváranie však prinieslo isté zmeny oproti bežnej prevádzke z časov pred koronakrízou. V zásade objednávame menej pacientov na deň, aby sme stihli priebežne a zodpovedne dezinfikovať, vetrať a od pacientov, ktorí podstupujú celkovú anestézu vyžadujeme navyše negatívny test na Covid 19. Už však fungujeme takmer v “starom“ režime, avšak so zvýšeným hygienickým štandardom.

Natália Selveková

2. Výpadok v poskytovaní veľkej časti služieb nám, samozrejme, priniesol finančné straty a s nimi aj obavy o udržateľnosť prevádzok a počtu zamestnancov. Naša klinika využila aj štátnu pomoc v zmysle preplatenia 80% mzdy zamestnancom, ktorí počas krízy nemohli pracovať, a taktiež percentuálnu refundáciu nájomného za dané obdobie, čo nám z časti pomohlo. Príjem za tie cca dva mesiace chýba, a teda ďalšie obdobie neplánujeme žiadne výdaje na rozširovanie, inovovanie, príjem nových zamestnancov či marketing nad rámec pôvodného plánu. Ak by sa situácia opätovne vrátila do svojej “najhoršej varianty”, keď sme mali takmer všetko mimo prevádzky, tak sa obávam, že by to bolo už likvidačné.

Plán B je, ze naša spoločnosť sa okrem poskytovania služieb venuje aj predaju – konkrétne našej kozmetickej značke, ktorá má aj svoj vlastný e-shop. Tento segment nášho podnikania krízou postihnutý nebol, práve naopak, ľudia viac využili nákup z pohodlia a bezpečia domova a v prípade opätovne zhoršenej situácie by sme sa zamerali na túto oblasť podnikania, ktorá by z časti vedela utiahnuť aj odstavené ambulancie a platy zdravotného personálu.

Lýdia Machová, polyglotka, zakladateľka Jazykového mentoringu

1. Naša firma od začiatku funguje online, všetky členky tímu (12 ľudí) pracujú z domu a nemáme spoločnú kanceláriu, kam by museli dochádzať. Komunikujeme cez online platformy. Tým pádom obmedzenia spojené s pandémiou náš spôsob práce neovplyvnili, fungujeme stále rovnako. Čo sa týka predajov, tak u nás mala koronakríza skôr pozitívny dopad. Naše jazykové kurzy sú online a v čase karantény nemohol nikto dochádzať do jazykoviek osobne, takže aj ľudia, ktorí predtým uprednostňovali osobný kontakt, si povedali, že chcú skúsiť aj takúto online formu. 
 

Lýdia Machová

 
2. Počas prvej vlny sme otvorili podstatne vyšší počet kurzov, než sme plánovali, keďže dopyt zo strany verejnosti bol omnoho vyšší, a museli sme kvôli tomu urýchliť proces zaškoľovania nových jazykových mentoriek. Okrem toho sme dali 50 % zľavy na všetky kurzy, vytvorili sme jednu bezplatnú jazykovú výzvu a zverejnili sme niektoré dovtedy platené e-booky, aby sme pomohli ľuďom doma. Zároveň, keďže sme mali to šťastie, že sa nám predaje výrazne zvýšili v porovnaní s predkrízovým obdobím, tak sme 10 % obratu počas prvej vlny darovali na charity, ktoré pomáhajú bojovať s následkami koronakrízy.
 

Soňa Ondrejková, zakladateľka a mentorka Rozhýb Biznis

1. Ja som biznis mentor a tak som z osobných stretnutí s klientami plynule prešla na online video hovory. Niektoré rozbehnuté aktivity sme však museli stopnúť, pretože klienti riešili aj zatvorenie prevádzok či implementáciu špeciálnych opatrení.

2. Myslím si, že majitelia firiem pochopili, aké dôležité je stabilné nastavenie firmy zvnútra. Ako veľmi pomáha, keď majú prehľad nad tým ako sa veci dejú a keď merajú svoj výkon. A tiež sa ukázalo, že plytvania, úzke hrdlá a rizikové miesta v biznis procesoch, v čase krízy naplno prejavia svoj negatívny vplyv na výkon či pokles financií. Preto ako biznis mentor, ktorý sa špecializuje na nastavenie efektívnych biznis procesov viem, že mám príležitosť pomôcť mnohým novým klientom. Je to pre mňa príležitosť pomôcť ďalším firmám nastaviť ich biznis procesy slobodne a efektívne a tak ich stabilizovať a rozhýbať ich potenciál

Jana Hrubcová, PR manažérka Dedoles

1. Máme veľký rešpekt pred výzvami, ktoré so sebou prináša hrozba menom COVID-19.
Na jar, na začiatku prvej vlny nevedel nikto, ako sa bude táto kríza vyvíjať. Prvoradé bolo pre nás ochrániť našich zamestnancov a zabezpečiť im bezpečné podmienky na prácu. Náš biznis stojí na internetovom predaji, ktorý bol koronou najmenej postihnutý. V tom čase sme mali naplánovanú novú televíznu kampaň, ktorá nám pomohla k tomu, že náš predaj ešte výrazne narástol.

Preto sme u nás, našťastie, nemuseli ľudí prepúšťať ani pristúpiť na znižovanie ich platov. Práve naopak, pokračovali sme v nábore nových ľudí vzhľadom na plánovanú expanziu spoločnosti. Zamestnanci, ktorým to povaha práce umožňuje, ostali pracovať z domu. Museli sme, samozrejme, zaviesť viacero opatrení na zabezpečenie bezpečnosti, ktoré nám zvyšujú náklady. Či už je to nákup potrebných ochranných pomôcok, dezinfekčných prostriedkov, pravidelné dezinfekcie priestorov profesionálnou firmou.

Našim zákazníkom sme počas krízy predĺžili možnosť vrátenia tovaru, na druhej strane sme museli dočasne zrušiť osobný odber tovaru u nás vo firme, aby sme znížili riziko prenosu nákazy. Za bežných okolností majú naši zákazníci možnosť svojimi drobnými prispieť na výsadbu stromov. Počas prvej vlny koronakrízy sme sa rozhodli dočasne zmeniť účel tejto zbierky. Takto sme mohli do fondu Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) prispieť sumou 55 830 Eur na zefektívnenie boja s pandémiou koronavírusu. Vážime si prácu všetkých zdravotníkov, ktorým sme ako poďakovanie za ich prácu darovali veselé ponožky Medicína. Takmer 4000 párov putovalo do všetkých krajských nemocníc na Slovensku, do nemocnice v Brne, Prahe a ďalších nemocníc v hlavných mestách krajín, kde Dedoles pôsobí.

2. Naučili sme sa veľmi flexibilne reagovať na vzniknutú situáciu. Máme vypracovaný krízový scenár. Väčšina ľudí, ktorým to povaha práce dovolí ostávajú pracovať z domu. Naučili sme sa, že je dôležité dodržiavať všetky preventívne bezpečnostné opatrenia, ktoré dnes berieme ako samozrejmosť. Veľmi nás mrzí, že sme kvôli zhoršujúcim sa číslam museli zrušiť aj náš teambuilding, na ktorý sa všetci zamestnanci veľmi tešili. Bolo to ťažké rozhodnutie, keďže sme mali všetko zabezpečené, bezpečnosť našich zamestnancov je pre nás ale prvoradá.

REDAKCIA
REDAKCIA

Sme akčné ženy a prinášame ti príbehy a články spoločne s ďalšími akčnými ženami, ktoré robia, čo milujú a rady o tom aj píšu. Podporujeme sa navzájom v našich snoch. V tom, čo nás napĺňa a robí nám radosť. Pridaj sa k nám: https://akcnezeny.sk/registracia/ Spoločne vytvárame magazín, stretávame sa online a rovnako offline na vzdelávacich a motivačných podujatiach, ktoré organizujeme. IG: #zenyktorerobiacomiluju #akcnezeny #akcnemamy #vzdelavanie #biznis #kariera

  • 1

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X