Čo je zákerný greenwashing a ako sa mu pri kúpe eko produktov brániť?

0
Čo je zákerný greenwashing a ako sa mu pri kúpe eko produktov brániť?

Šetrnosť, udržateľnosť, recyklácia či ochrana prírody. To sú len niektoré z hesiel, ktoré majú pri nakupovaní pritiahnuť pozornosť spotrebiteľov mysliacich ekologicky. Často ale ide o prázdne marketingové slogany, ktoré sú výsledkom stále rozšírenejšieho trendu známeho ako „greenwashing“.

Pojem „greenwashing“ nie je žiadnou novinkou. Medzi spotrebiteľmi sa začal stále častejšie skloňovať súčasne s narastajúcim dopytom po „zelených“ produktoch. Tie zažívajú obrovský boom, z ktorého chcú predajcovia vyťažiť maximum. V snahe predať sa tak nebránia využiť záujem zákazníkov o ochranu životného prostredia vo vlastný prospech, vo väčšine prípadov viac ako v prospech planéty.

Foto: www.pixabay.com

Čo je greenwashing a ako vznikol?

Názov jedného z najrýchlejšie sa rozširujúcich fenoménov na spotrebiteľskom trhu má blízko k pojmu „brainwashing“. Aj v tomto prípade sa jedná o spôsob vymývania mozgov za účelom  predaja, no hlavnú úlohu pri ňom zohráva dôraz na ekológiu. Firmy ho začali využívať kvôli expanzii „eko“ produktov, ktoré uprednostňuje čoraz viac zákazníkov. Ich nárokom sa snažia vyhovieť vybudovaním imidžu spoločnosti s environmentálnym cítením aj za cenu, že ich tovar prírodu nešetrí.

Účinný obchodný trik na zákazníka

„Greenwashing“ nie je nič iné ako šikovný psychologický trik. Ekológia a ochrana životného prostredia je v súčasnosti prezentovaná ako jedna z hlavných ciest k lepšej budúcnosti. Vedia to aj spotrebitelia, ktorí sú ochotní priložiť ruku k dielu kúpou šetrnejších produktov. Pri kúpe sú však väčšinou odkázaní na informácie z etikety, do procesu výroby nevidia. Nápisy typu „bio“ alebo „eco-friendly“ sú tak pre nich dostatočnou zárukou, že produkt je skutočne šetrný.

Prečo sa greenwashing rýchlo šíri?

Rastúci záujem o kúpu produktov prezentovaných ako ekologické potvrdzujú rôzne štatistiky. Podľa prieskumov takéto produkty nakupuje vyše 70 % respondentov z celého sveta. Keďže úspešné firmy idú vždy s dobou, v ich ponuke nesmú produkty prezentované ako udržateľné chýbať. Mnohých predajcov stojí budovanie „zeleného“ imidžu menej ako zmena výrobných procesov vedúca k väčšej šetrnosti, čo im v porovnaní s predajcami skutočných udržateľných produktov umožňuje predávať lacnejšie a tým podporovať expanziu „greenwashingu“.

Foto: www.pixabay.com

Najúčinnejšie greenwashingové triky:

Recyklovateľné obaly na jedlo – Balením jedla do recyklovateľných obalov sú známe najmä prevádzky s rýchlym občerstvením. Po novom vám k jedlu pribalia aj recyklovateľný príbor. Stále však ide o jednorazové obaly, ktoré na rozdiel od nosenia vlastných tašiek alebo nádob neznižujú výrobu.

Produkty v recyklovanom obale – Zákazník si nemá ako overiť, či je obal daného produktu skutočne z recyklovaných materiálov. Najnovšie technológie umožňujú prísť s tvarom alebo sfarbením, ktoré hodnoverne imituje recyklovaný plast alebo papier.

Zelené lístky na etiketách – Malé zelené lístky na etikete by mali byť garanciou prírodného produktu z výhradne rastlinných látok. Ani v tomto prípade si zákazník nemá možnosť overiť, či sa do danej potraviny neprimiešali živočíšne produkty označené v zložení nejakým krycím názvom.

Voda z čistého prírodného prameňa – Reklamy na minerálne vody nás často upozorňujú na čistotu prameňa, ktorý je zdrojom zdravej minerálky. O množstve použitých plastových fliaš, do ktorých je táto voda balená, a o ich dopade na životné prostredie nám ale tvorcovia reklám nepovedia nič.

Ako sa pred greenwashingom brániť?

– spoznajte značku a jej históriu, jeden aktuálny „eko“ produkt nemusí znamenať čistý úmysel

– ekologické logá a značky na obale môžu byť vymyslené, overte si ich pravosť na internete

– ak údaj o recyklovaní na obale nie je podložený širšími informáciami, nie je dôveryhodný

– pozor na marketingové ťaháky ako „biologicky rozložiteľné plasty“, ktoré nedávajú zmysel

– pri „prírodných“ produktoch si overte celé zloženie, nie všetky prírodné prvky bývajú šetrné

Tento fenomén zašiel tak ďaleko, že predaj falošných „eko“ produktov spôsobuje presný opak toho, čo by malo byť cieľom udržateľnosti. V dobrej viere totiž kupujeme stále viac takýchto výrobkov, čím nevedomky podporujeme ich výrobu. Firmy využívajúce „greenwashing“ tak môžu naďalej zvyšovať svoje zisky na úkor planéty. Šírením osvety a overovaním produktov však môžeme vytvárať nátlak na zmenu ich obchodných praktík a výrobných procesov.

Prečítajte si aj: 10 % najbohatších ľudí sveta spotrebuje skoro polovicu všetkej energie

Foto na titulke: www.pixabay.com

žiadne príspevky na zobrazenie