Type to search

MAGAZÍN PSYCHOHYGIENA

Duševná pohoda zlepšuje naše zdravie. Viete, ako si ju navodiť?

Share

Dostať sa do duševnej pohody nemusí byť vždy jednoduché. Najmä v tejto stresujúcej a ťažkej dobe je pre mnohé z nás problémom naladiť sa na pozitívnu vlnu a zostať v pohode. Prinášame vám kroky, vďaka ktorým sa dostanete do duševnej pohody a zlepšíte svoje zdravie. Pomocou týchto krokov sa budete cítiť pozitívnejšie a vyťažíte zo svojho života maximum.

Nezabúdajte na fyzickú aktivitu

Cvičenie akéhokoľvek druhu prispieva nielen k fyzickému zdraviu, ale dokáže ovplyvniť aj naše duševné zdravie. Získate dobrú kondíciu a uvoľníte svoju myseľ. Pomocou cvičenia plníte určité výzvy a ciele, ktoré ste si nastavili. Po ich prekonaní sa cítite lepšie, a to sa odrazí aj na vašej duševnej pohode.

Nezabúdajte taktiež na vyplavovanie hormónov, ktoré sa pri fyzickej aktivite uvoľňujú a napĺňajú nás šťastím a dobrou náladou. Výhodou je,že väčšina fyzických aktivít nie je finančne náročná a zvládnete ju aj doma. Ak máte problém s motiváciou určite vás presvedčia videá dostupné na internete, ktoré vás naštartujú s tou správnou energiou. Je už len na vás či zvolíte beh, bicyklovanie, plávanie alebo tanec. Nájdite v sebe skrytý talent a vyberte si to, čo vás baví. Poďakuje sa vám nie len fyzické, ale najmä duševné zdravie.

Foto: pixabay.com

Buďte v spoločnosti svojich najbližších

Mať okolo seba svoju rodinu a priateľov je zárukou spokojnosti a dobrej nálady. Budovanie dobrých vzťahov sa odráža aj na vašej duševnej pohode. S blízkymi máte pocit spolupatričnosti a vlastnej hodnoty. S týmito ľuďmi môžete zdieľať všetky svoje pocity – pozitívne, aj tie negatívne. Nebojte sa hovoriť o svojich pocitoch, strachoch či emóciách. Práve vaši najbližší vás pochopia najlepšie.

Zdieľajte s nimi svoj život, rovnako však vypočujte aj vy ich. Vzájomná komunikácia a zdieľanie svojich životov vám vráti duševnú pohodu, ktorá vám chýba. Podniknite výlet alebo grilovačku spojenú so spoločenskými hrami. Ak od seba bývate stovky kilometrov spojte sa s nimi cez Skype alebo videohovor. Takýto kontakt s blízkymi je niekedy jedinou možnosťou. Podobne to vidíme aj v súčasnej dobe. Technológie nám ponúkajú jedinú možnosť na rozhovory. Spojenie s najbližšími v nás vyvoláva šťastie a pohodu, tak sa toho nebojte a spojte sa.

Naučte sa niečo nové

Výskumy potvrdzujú, že získavanie nových zručností a vedomostí zlepšuje duševnú pohodu. Pomocou nových impulzov zvyšujete svoje sebavedomie a cítite sa oveľa lepšie. Investujte svoju energiu do jazykového kurzu, štrikovania alebo pečenia chutných zákuskov. Prostredníctvom tohto kroku sa môžete spojiť s priateľmi, ale taktiež spoznať nových ľudí.

Oslovte kamarátky a prihláste sa na kurz španielčiny alebo do klubu šikovných rúk. Svoj voľný čas budete využívať efektívne a duševná pohoda sa dostaví takmer okamžite. Ak však nemáte dostatok času na spomínané aktivity, vyberte si činnosti, ktoré zaradíte do bežných dní. Skúste navariť nové jedlo alebo opravte spadnutú poličku či defekt na bicykli. Nastavujte si nové ciele, ktoré chcete prekonať. Uvidíte, že chutný obed alebo „kutilská“ chvíľka vám prinesú novú energiu a dostanú vás do pohody.

Tieto drobné radosti, ktoré vám spríjemnia každý deň

Žite v prítomnosti

Sústrediť sa na prítomný okamih so všetkým, čo k tomu patrí môže predstavovať problém. Je to však zárukou toho, že začnete veci vnímať inak a každú chvíľu si budete vážiť a užívať si ju plnými dúškami. Venujte sa svojim myšlienkam a pocitom, ktoré vám chcú niečo naznačiť.

Všímajte si, čo sa okolo vás deje a možno pochopíte aj svoje vnútro. Byť všímavým voči sebe a svojmu okoliu predstavuje akúsi cnosť, ktorá sa cení. Dokážte sebe a blízkym, že váš život je presne taký, aký ho chcete, a viete si ho užívať so všetkým, čo k nemu patrí. Každodenné aktivity, ktoré vykonávate nemusia byť len povinnosťami. Môžete ich vnímať ako nové výzvy, ktoré chcete zdolať. Keď sa dostanete do vysnívaného cieľa, aj na úkor vystúpenia zo svojej komfortnej zóny, budete sa cítiť silná a prospeje to vášmu duševnému zdraviu.

Darujte samu seba

Láskavosť a obeta môžu taktiež prispieť k vašej duchovnej pohode a dobrým pocitom. Pomocou iným sa u vás dostaví pocit dobre vykonanej práce a pocit odmeny. Prinesie vám pocit, že ste potrebná a vaša hodnota v spoločnosti stúpa. Môžete vyskúšať dobrovoľníctvo alebo pomoc slabším, ktorí to potrebujú. Niekedy však stačí obyčajné poďakovanie niekomu za niečo, čo pre vás urobil.

Dbajte o svojich najbližších a venujte im kúsok zo svojho času. Rozprávajte sa s nimi, pýtajte sa ich na pocity a pozorne ich počúvajte. Poraďte im v ťažkých chvíľach a podporte v dôležitých rozhodnutiach. Ak vaša rada zaberie a vy sa to dozviete, dostanete sa do duševnej pohody a budete šťastná. Svoj voľný víkend venujte svojej rodine, nie sociálnym sieťam a pracovným záležitostiam. Vedieť si správne rozdeliť čas je taktiež dôležitým krokom pri získavaní duševnej pohody.

O vaše duševné zdravie by ste sa mali starať rovnako ako o zdravie fyzické. Nezanedbávajte ho a starostlivosť o svoje duševné zdravie zaraďte do každodenného života. Vyberte si niektorý zo spomínaných tipov a pracujte na získaní duševnej pohody. Okrem toho sa budete cítiť sviežo, zdravo a plné energie. Tak smelo do toho.

Tagy
Lucia Maníková

Ahoj! Volám sa Lucia a študujem posledný ročník mediálnych štúdií v Prešove. Rada sa s Vami podelím o zaujímavé články a nápady zo života akčnej ženy. Príjemné čítanie :)

  • 1

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X