Kde ešte vo svete existuje matriarchát?

0
Kde ešte vo svete existuje matriarchát?

Je to miesto, kde vládnu ženy, neexistuje manželstvo a všetko sa riadi materskou líniou. Je to však pre ženy také dobré, ako to znie – a ako dlho to môže trvať?

Predstavte si spoločnosť bez otcov, bez manželstva (alebo rozvodu), v ktorej neexistujú klasické rodiny. Babička sedí v čele stola, jej synovia a dcéry žijú s ňou spolu s deťmi týchto dcér po materskej pokrvnej línii. Muži sú len o málo viac ako darcovia spermií, ktorí inseminujú ženy, ale málo sa zapájajú do výchovy svojich detí.

Tento progresívny, feministický svet – alebo matriarchát – existuje v údolí Yunnanu, v juhozápadnej Číne, na východnom úpätí Himalájí.

Starobylá kmeňová komunita tibetských budhistov nazývaná Mosuo žije prekvapivo moderným spôsobom: ženy sú považované za rovnocenné, ak nie nadradené mužom; obaja majú toľko sexuálnych partnerov, koľko chcú, bez súdenia. A rozšírené rodiny vychovávajú deti a starajú sa o starých ľudí. Je to však také utopické, ako sa zdá? A ako dlho ešte môže takáto forma spoločnosti prežiť?

Choo Waihong sa pustila do pátrania o kmene

Spisovateľka Choo Waihong sa pustila do zisťovania. Úspešná podniková právnička zo Singapuru opustila svoju prácu v roku 2006 a cestovala. Po školeniach a práci v Kanade, USA a Londýne ju to ťahalo navštíviť Čínu, krajinu svojich predkov. Po prečítaní si o Mosuo sa rozhodla urobiť si výlet do ich malebnej komunity – sériu dedín roztrúsených okolo hory a jazera Lugu – ako to robia mnohí turisti. Ale chytilo ju niečo okrem výhľadmi a čistým vzduchom.

Vyrástla som vo svete, kde sú pánmi muži,“ hovorí. „S otcom sme sa veľa hádali – bol to typický muž v extrémne patriarchálnej čínskej komunite v Singapure. A nikdy som nechodila do práce; pravidlá boli zamerané na mužov a intuitívne ich pochopili, ale nie ja. Celý život som bola feministka a zdalo sa, že Mosuo stavia ženu do centra svojej spoločnosti. Bolo to inšpirujúce.”

Srdečná, zvedavá a bystrá Choo Waihong si rýchlo našla priateľov. Zistila, že deti Mosuo „patria“ iba ich matkám – ich biologickí otcovia žijú vo vlastnom matriarchálnom rodinnom dome. Mladých Mosuo vychovávajú ich matky, staré mamy, tety a strýkovia.

Choo Waihong

Z pohľadu cudzinca – najmä z Číny, odkiaľ prichádza väčšina turistov – sú Mosuo „odsúdení“ ako spoločnosť slobodných matiek, hovorí Waihong. „Deti sa rodia mimo manželstva, čo je v Číne stále nezvyčajné. Mosuo to však takto nevidí – manželstvo je pre nich nepredstaviteľný pojem a dieťa je „bez otca“ jednoducho preto, že ich spoločnosť nevenuje pozornosť otcovstvu. Nukleárna rodina, ako ju chápeme, existuje, len v inej forme.“

Prečítajte si: Je možné, že sa ešte v dnešnej dobe praktizuju testy panenstva?

Pre ženy z Mosuo je bežné, že nevedia, kto je otcom ich detí, a nie je s tým spojená žiadna stigma.

Muži a ženy praktizujú to, čo je známe ako „chodiace manželstvo“ – elegantný termín pre to, čo sú v podstate kradmé, nočné spojenia s milencami známymi ako „axia“. Mužský klobúk zavesený na kľučke v ženskej izbe je znamením pre ostatných mužov, aby nevstupovali. Tie siahajú od známostí na jednu noc až po pravidelné stretnutia, ktoré sa prehĺbia do exkluzívnych, celoživotných partnerstiev – a môžu a nemusia skončiť tehotenstvom. Ale páry spolu nikdy nežijú a nikto nepovie: „Áno“.

„Pre ženy z Mosuo je axia často príjemným odklonom od driny každodenného života, ako aj možnosťou získať potenciálneho darcu spermií,“ hovorí Waihong.

Rozdelenie prác mužov a žien

Ženy vlastnia a dedia majetok, sejú úrodu v tejto agrárnej spoločnosti a vedú domácnosti – varia, upratovajú a vychovávajú deti. Muži poskytujú silu, orajú, stavajú, opravujú domy, zabíjajú zvieratá a pomáhajú pri veľkých rodinných rozhodnutiach, hoci posledné slovo má vždy stará mama.

Hoci muži nemajú žiadne otcovské povinnosti – ženy bežne nevedia, kto je otcom ich detí, a nie je s tým spojená žiadna stigma – ako strýkovia majú veľkú zodpovednosť za deti svojich sestier. V skutočnosti, spolu so staršími prastrýkami z matkinej strany, ktorí sú často druhoradými v domácnosti, majú mladší strýkovia kľúčový mužský vplyv na deti.

Prečítajte si: Nujood Ali – symbol povstania proti núteným sobášom detí v Jemene

Choo sa stala krstnou mamou

Niekoľko mesiacov po svojej prvej ceste sa Waihong vrátila k jazeru Lugu. Dospievajúce dievča Ladzu sa ponúklo, že ju naučí jazyk Mosuo, ktorý sa odovzdáva ústne, a predstaví ju svojej rodine. Jej návštevy boli dlhšie a častejšie. Stala sa krstnou mamou Ladzu a jej brata Nongbu. Ladzuov strýko, Zhaxi, miestna postava a úspešný podnikateľ, sa ponúkol, že jej postaví dom. Tak začala zapúšťať korene.

„Zvykla som si na kyvadlovú dopravu medzi Singapurom a jazerom Lugu, prechádzať hektickým mestským životom a iným vidieckym rytmom v horách,“ hovorí. Dlhšie pobyty – teraz žije s Mosuo niekoľko mesiacov, trikrát alebo štyrikrát do roka – jej dali šancu objaviť viac o tejto často nepochopenej komunite.

Všetky ženy Mosuo sú v podstate slobodné

Pri absencii manželstva ako cieľa je jediným dôvodom, prečo majú muži a ženy niečo, čo sa podobá vzťahu, láske alebo radosti zo vzájomnej spoločnosti. Ak to pominie, neplatia zvyčajné dôvody na zotrvanie spolu – kvôli deťom, spoločenské či finančné dôvody. Ako nevydatá žena v komunite, kde manželstvo neexistuje, sa Waihong cítila ako doma.

Všetky ženy Mosuo sú v podstate slobodné,“ hovorí. „Ale myslím si, že ma považujú za čudáčku, pretože nepochádzam odtiaľto a žijem sama, nie s rodinou. Dostávam veľa pozvánok na večeru a moji priatelia ma vždy vyzývajú, aby som si našla milého milenca Mosuo.“

Keďže život sa sústreďuje na rodinu na čele s matkou, materstvo je uctievané. Pre mladú ženu Mosuo je to životný cieľ. „Mnohým mladým ženám som musela poradiť ohľadom ovulácie, takže chcú otehotnieť,“ hovorí. „Keď sa stanete matkou, budete vnímaná ako úplná.“ V tomto ohľade je Waihong, ktorá nemá deti, vnímaná inak. „Mám pri nich pocit, že je mi to ľúto,“ hovorí, „ale ľudia sú príliš zdvorilí, aby mi to povedali.“

Materstvo je na prvom mieste

Čo sa stane, ak žena nechce deti? „To jednoducho nie je jedna z ich možností. Dokonca položiť túto otázku znamená vidieť Mosuo našimi očami, našim spôsobom, ako robiť veci. Otázka nie je na mieste,“ hovorí.

A čo ak nemôžu mať deti alebo rodiť len chlapcov? „Formálne si adoptujú dieťa, buď z nepríbuznej rodiny Mosuo, alebo častejšie od jedného zo svojich sesterníc z matkinej strany,“ hovorí. „Pred niekoľkými generáciami, pred čínskou politikou jedného dieťaťa – ktorá sa vo vidieckych oblastiach rozšírila na dve – boli tieto rodiny obrovské. Okolo je veľa bratrancov a sesterníc.“

https://www.thebeijinger.com/blog/

Menej progresívna stránka kmeňa

Pre západné oči je to menej progresívna stránka spôsobu života Mosuo. Produkuje táto spoločnosť, ktorá v mnohých ohľadoch emancipuje ženy od manželstva a dáva im sexuálnu slobodu, ženy v domácnosti, ktoré nemajú inú možnosť ako materstvo? Je to frustrácia, ktorú Waihong cíti so svojou krstnou dcérou Ladzu, ktorá má teraz 22 rokov. „Je matkou a vedie veľmi domácky život,“ hovorí Waihong. „Pre mladú ženu Mosuo to nie je nič neobvyklé. Ale priala by som si, aby to bolo inak. Pre mňa je to plytvanie.“

Ale veci sa menia. Odkedy najmä čínski turisti začali prichádzať začiatkom 90. rokov 20. storočia a priniesli ľuďom z Mosuo spevnené cesty, letisko a prácu, ich tradičný spôsob života sa mladým obyvateľom začal zdať zastaraný. Ladzu a jej priatelia možno stále žijú pre materstvo, ale je súčasťou generácie v prechode: je vydatá za Číňana Han. Stále žije pri jazere Lugu, ale vo vlastnom dome s manželom a synom, ktorý sa narodil vo februári. Nie je sama, hoci generácia jej starej mamy vo veku 60 až 70 rokov stále praktizuje „chodiace manželstvo“, rovnako ako mnoho žien vo veku 40 rokov, asi polovica žien vo veku 30 rokov žije so svojimi „partnermi“ – otcami svojich mladých deti. Menšina mužov a žien sa vydáva mimo komunity a odsťahuje sa.

„Poznám jedného muža Mosuo, ktorý žije v najbližšom čínskom meste Lijiang, je ženatý a má dve deti,“ hovorí Waihong. „Rovnako poznám mladú ženu Mosuo, ktorá pracuje ako vodička autobusu, ktorá má sama dieťa a žije v domácnosti svojej matky.“

Doma s mamou bude vždy jedlo na stole

Na vzdelaní záleží – pri jazere Lugu je stredná škola, ale najbližšia stredná škola je vzdialená 100 km a navštevuje ju len málo detí. Ešte menej ľudí smeruje k ďalšiemu vzdelávaniu. „Poznám niekoľko mužov a žien, ktorí sa stali štátnymi zamestnancami alebo vysokoškolskými lektormi,“ hovorí Waihong. „Ale väčšina z nich má len vysvedčenie zo strednej školy.“

V mnohých ohľadoch je to mladému Mosuovi jedno: cestovný ruch poskytuje kariéru – od čašníka cez majiteľa penziónu, turistického sprievodcu až po taxikára – doteraz zahraničný pojem. Táto nová rastúca trieda má peniaze a možnosť stretnúť sa s ľuďmi mimo komunity Mosuo, mnohé rodiny prenajímajú pozemky na výstavbu hotelov. Samozásobiteľské poľnohospodárstvo je na ústupe a pomaly ho nahrádza komerčné pestovanie cenených miestnych plodín. Tam, kde sa stále obhospodaruje pôda pre rodinu, väčšinou vo vidieckejších častiach, chodia deti domov pomáhať pri zbere. „A vedia, že doma s mamou bude vždy jedlo na stole,“ hovorí Waihong.

Je to spoločnosť v prechode, v krajine, ktorá sa rýchlo mení. Feministický aktivizmus je v Číne na vzostupe a bojuje s pretrvávajúcou diskrimináciou, Čína stále označuje nevydaté ženy nad 27 rokov ako „zvyšky“. Môžu tieto prirodzene emancipované Mosuo ženy – a muži – ukázať čínskej spoločnosti iný prístup k rodinnému životu? „Áno,“ hovorí Waihong, „aby nosili svoju slobodu s hrdosťou.“

Mladí Mosuovia si razia inú cestu ako ich rodičia a s chuťou prijímajú „západné“ manželstvo a rodinný život. Zhaxi, ktorý postavil Waihongovej dom, hovorí, že o 30 rokov nezostane žiadna kultúra Mosuo. „Myslím si, že ich tradičná rodinná štruktúra sa môže začať považovať za zastaranú, keď uvidia, aká je alternatíva,“ hovorí. „Boli to pôvodní tvorcovia trendov pred 2000 rokmi, nevedia, aké dobré to majú.“

Zdroj: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2017/apr/01/the-kingdom-of-women-the-tibetan-tribe-where-a-man-is-never-the-boss

Foto: https://theibtaurisblog.com/2017/03/08/extract-from-the-kingdom-of-women-by-choo-waihong/

žiadne príspevky na zobrazenie