Začnite písať ak chcete vyhľadať článok

MAGAZÍN TLAČOVÁ SPRÁVA

Koľko kúskov oblečenia je vo vašom šatníku? Nakupujú Slováci aj v secondhandoch?

REDAKCIA
Zdieľať

OZ Šumné – Knižnica oblečenia sa v rámci svojej misie prispievať k pozitívnej zmene v módnom priemysle a podporovať udržateľné obliekanie znižovaním uhlíkovej stopy vyrobeného oblečenia zameral na odmeranie módnej stopy Slovenska. Teda toho, aký má naše nákupné správanie a starostlivosť o oblečenie dopad na životné prostredie.

Do celoslovenského prieskumu sa zapojilo takmer 2.000 respondentiek a jeho výsledky vás možno prekvapia.

Naozaj nemáme čo nosiť?

Všetci sme snáď niekedy mali pocit, že si na seba nemáme čo obliecť, avšak meranie módnej stopy ukázalo, že takmer každá tretia opýtaná vlastní prekvapivých 100 až 200 kusov oblečenia. Napriek tomu, len 1/5 opýtaných (22,1 %) naozaj vynosí oblečenie, ktoré v šatníku má.

„Bežne takmer nové oblečenie, ktoré je v bezchybnom stave a do kúpy ktorého sme investovali nemalé financie, končí do 2 – 3 rokov na skládke odpadu. Vypočítali sme, že priemerne takto vlastne zahodíme do koša ročne až 500 €,“ dopĺňa Dominika Horňáková, spoluzakladateľka Šumné.

Takmer tretina opýtaných nakupuje oblečenie z druhej ruky

Pokiaľ máte záujem o zníženie svojej módnej stopy, spôsobov je niekoľko. Napríklad nákup oblečenia z druhej ruky je skvelou alternatívou bežných nákupov a môžeme si zaň vyslúžiť oveľa nižšiu módnu stopu.

Produkcia nových kúskov je totiž energeticky náročná a na výrobu jedného outfitu sa spotrebuje 10 000 litrov vody a 85 miliónov stromov sa ročne vyrúbe kvôli výrobe látok. Na priblíženie, jeden bežný outfit má uhlíkovú stopu približne 76 kg , čo sa rovná ceste autom z Paríža do Londýna. Napriek rastúcemu trendu nákupov z druhej ruky, SWAPovania či prenájmu oblečenia viac ako polovica opýtaných (54, 6 %) nakupuje oblečenie v bežných obchodných reťazcoch.

Prečítajte si rozhovor s Barbarou Jagušák o udržateľnej móde

Nákup v secondhande so stylistkou

Najčastejšie nechcené oblečenie darujeme

Je to ideálny spôsob, ako posunúť nechcené oblečenie niekomu, kto ho ešte môže vynosiť. Robí tak až 48,4 % opýtaných. Napriek tomu až 90 % oblečenia, ktoré končí na skládke odpadu, by sa dalo ešte stále nosiť či upcyklovať. Je to tým, že nie všetko, čo darujeme si nájde svojho nového majiteľa či majiteľku.

Napríklad v second handoch sa vraj premierne predá len 10 % oblečenia. Preto, ak sa pri kúpe nového kúska utešujeme, že veď keď ho nevynosíme, tak ho darujeme, mali by sme myslieť na to, že to automaticky neznamená, že sa kúsok aj vynosí. Možno sa len o pár mesiacov predĺži doba, kým aj tak skončí na skládke odpadu.

Čo je to módna stopa?

Módna stopa, v zahraničí známa ako fashion footprint, je ukazovateľom toho, aký dopad majú naše nákupné zvyky, množstvo oblečenia, ktoré vlastníme a starostlivosť oň na životné prostredie, t.j. akú za sebou zanechávame uhlíkovú stopu. Odmerať si ju bolo veľmi jednoduché – stačilo vyplniť online dotazník, ktorý okrem otázok obsahoval aj mnoho zaujímavých faktov spojených s naším odievaním.

Výsledky boli ohodnotené ako v škole, na stupnici od 1 do 5, kde 1 bola najmenšia módna stopa. Najčastejšia známka bola 3 – teda stredná módna stopa, ktorú získalo 50 % opýtaných. „Sme nesmierne vďačné, že sa meranie módnej stopy stretlo s takým veľkým záujmom, a že sme mali možnosť spoznať zvyky a preferencie v obliekaní na Slovensku. Meranie budeme určite opakovať opäť o rok a porovnávať“ hovorí spoluzakladateľka Šumné, Eva Stančeková.

OZ Šumné – Knižnica oblečenia

Sme OZ Šumné – Knižnica oblečenia, ktorého cieľom je znižovať uhlíkovú stopu vyrobeného oblečenia a podporovať kvalitnú a lokálnu výrobu módy osvetovou činnosťou a prostredníctvom požičiavania a prenájmu.

Foto na titulke: Burzoblšák

REDAKCIA
REDAKCIA

Sme akčné ženy a prinášame ti príbehy a články spoločne s ďalšími akčnými ženami, ktoré robia, čo milujú a rady o tom aj píšu. Podporujeme sa navzájom v našich snoch. V tom, čo nás napĺňa a robí nám radosť. Pridaj sa k nám: https://akcnezeny.sk/registracia/ Spoločne vytvárame magazín, stretávame sa online a rovnako offline na vzdelávacich a motivačných podujatiach, ktoré organizujeme. IG: #zenyktorerobiacomiluju #akcnezeny #akcnemamy #vzdelavanie #biznis #kariera

  • 1

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X