Pred niekoľkými rokmi som hľadala nástroj, ktorý by mi pomohol rozkódovať zahmlenú a manipulatívnu komunikáciu.
Častokrát som totiž cítila, že to, čo a ako mi bolo prezentované, akosi nebolo správne, no nevedela som prečo. V snahe o čistú, transparentnú a férovú komunikáciu som sa vybrala priučiť sa kritickému mysleniu.
Podľa Wikipédie je kritické myslenie definované takto: “Kritické myslenie je analýza faktov, na základe ktorých sa dá usúdiť záver. Zahŕňa racionálnu, skeptickú, nezaujatú analýzu alebo hodnotenie faktických dôkazov. Kritické myslenie je sebadisciplinované, sebakontrolované a sebakorekčné myslenie.”
K napísaniu týchto riadkov ma vedie to, že počúvam názory ľudí, ktorí priradia kritické myslenie k akejsi pátracej akcii po dôveryhodných zdrojoch, aby mohli odseparovať hoaxy od faktov v dnešnom svete plnom dezinformácií.
Zovšeobecňovanie
Áno aj to je práca kritického myslenia, ale myslieť si, že to je celé, je veľký omyl! Premýšľať takto znamená, že z nás hovorí generalizácia. Tento jav sa prejavuje tak, že sa niečo málo naučíme a myslíme si, že o tom vieme všetko. Zvyknete po prvom stretnutí človeka zhodnotiť, aký je milý a zlatý? Vedzte, že takéto hodnotenie na základe jedného stretnutia je unáhleným zovšeobecňovaním.
A okrem veľkého omylu je to aj veľká škoda! Vedzte, že kritické myslenie, ak je brané vážne, poctivo a celistvo, je ďaleko hlbšia, až život transformujúca disciplína, ktorá si vyžaduje sústavnú prácu samého so sebou a nielen jeden workshop.
Logické klamy
Generalizácia je jedným z veľkého množstva argumentačných faulov, s ktorými som ja na svojej ceste začala. Ako taký malý detektív, pátrala som po ich existencii vo svojich výrokoch a vo výrokov druhých ľudí.
Jedným z mojich prvých veľkých uvedomení na začiatku bola miera zastúpenia týchto faulov v mojom vnímaní a spôsobe komunikácie, ktorý som sa nevedome naučila v prostredí, kde som vyrastala. Však posúďte sami. Poznámky v zátvorkách označujú jednotlivé typy logických faulov.
Od starších členov spoločnosti som sa učila byť komunikatívne zdatná, podľa ich vzoru “aby som mala kľud a aby mi hlavne dali všetci pokoj.”
- Ako jedna z najspoľahlivejších zbraní so všestranným použitím, keď sa chcete rýchlo vyhnúť vecnému a férovému riešeniu problému, sa osvedčil útok na osobu, “pretože to už je fakt vrchol, čo si niektorí o sebe myslia.” (faul Útok na osobu situačný).
- Pre udržanie si prehľadu o dianí bolo doležité si ľudí zaradiť a označiť, lebo “zbytočne budeš vysvetľovať, keď je raz niekto…”(faul Útok na osobu urážlivý)
- Na útoky prichádzajúce zo strán bolo zas potreba vyvinúť pohotovú re-akciu s bumerangovým efektom. “Len nech sa najprv pozrú všetci na seba, čo víno pijú a vodu kážu…” (faul Útok na osobu – Odvolávanie sa na pokrytectvo)
- Ach, to vám boli víťazné pocity pri zobecňujúcom prednese “On nič iné ani nevie a ona nič iné ani nerobí, než …” Ako taký Generál, čo rýchlo a unáhlene generalizuje. (faul Generalizácia/Zovšeobecňovanie)
Keď nezapadneš, vypadneš
A nie len to, dokážete aj iné veci:
- Napríklad, ako skladať navzájom nesúvisiace veci do celkom a deliť na drobné jednotlivé udalosti tak, aby ste neukázali priamo svoje ciele a obavy. (faul Skladba a deľba)
- Že som mohla meniť cieľ na bojisku a odobrať sa iným smerom? Prečo sa namáhať, keď “Všetci to tak robia.” “Keď nezapadneš, vypadneš”, apelovala na mňa spoločnosť. (faul Spoločenský apel)
- “A do toho, by teda nikto normálny nešiel.” Obzvlášť, keď to radia autority. Že možno neboli kompetentné na takéto názory? To už bolo irelevantné. (faul Irelevantná autorita).
Skôr išlo o to, prísť na to, ako na to. Duchaplnosť a chytrosť sa rátala.
- Nejako zvlášť nevadilo, že občas išla chybným smerom, keď sme si príčinu a následok dopasovali podľa nálady. (faul Chybná príčina)
- A keď sa vzduchom šíri potenciálny neúspech, vtedy prichádza na rad tlak prostredníctvom strachu. “A ak už nepomôže toto, tak už potom nič …” (faul Odvolávanie sa na strach)
- “Kedy už prestaneš s tým zastrašovaním a začneš triezvo uvažovať?” nenechali na seba dlho čakať s odpoveďou obozretní užívatelia zlúčených tvrdení a otázok na základe vlastných neoverených domnienok a predpokladov. (faul Zlúčená otázka)
No a niekedy už neostávalo iné, než sa brániť.
- Postaviť sa a ušliapať protivníka nemilosrdným prekrútením jeho výrokov. “Snáď len nečakal, že to budem donekonečna znášať. Už aj tak si veľa dovoľuje a navyše všetko iba zveličuje a zosmiešňuje.” (faul Slamený strašiak).
K férovej komunikácii
No bola by to celkom sranda, keby to nedevastovalo vzťahy a životy, čo poviete? Pre tých ktorí sa chcete trošku priučiť faulom a priespieť tak k férovej komunikácii, dávam do pozornosti knižku s názvom Ilustrovaná kniha zlých argumentov. Je k dispozícii online zdarma aj v slovenskom jazyku na tomto odkaze.
Postúpme v čase o kúsok ďalej, kedy prichádza zistenie, že môj prístup je síce užitočný v snahe o čistú komunikáciu, ale taktiež symptomatický. Že to, čo som sa naučila detekovať sú len symptómy. Symptomy ukazujúce na určité odchýlky a krivosti našeho myslenia. Myslenia, ktoré keď je ponechané na voľnobeh, veľmi často býva egocentrické. Rada používam pre názornosť túto rýmovačku:
“Netrénovaná myseľ uverí, trénovaná myseľ overí.”
Automatické myslenie je však môžeme zmeniť. K tomu, aby sa tak stalo, potrebujeme začať premýšľať o tom, ako premýšľame v snahe svoje myslenie cibriť. Nie výkonostne, ale cibriť v zmysle kultivácie intelektuálnych hodnôt v našom myslení. O tomto rozmere kritického myslenia sa s vami rada podelím v nasledujcom článku.
zdroj foto: pixabay.com