Chýba vám miesto na realizovanie nápadov? Alebo miesto, kde sa môžete stretnúť s ľudmi podobného zmýšľania a prekonzultovať svoje inovatívne myšlienky? V Rimavskej Sobote nezaháľali a založili centrum Kruháč pre akčných ľudí s nápadmi. V rozhovore nám prezradili, ako si poradili napríklad s financovaním.
Nech sa páči, nechajte sa inšpirovať, možno by sa vo vašom meste zišlo niečo podobné…
Ako vznikla iniciatíva založiť coworkingové a startupové centrum v Rimavskej Sobote?
KRUHÁČ coworking & startup centrum vzniklo vďaka miestnemu občianskemu združeniu NAŠA SOBOTA. Pomáha neziskovým organizáciám pri organizovaní kultúrnych, športových, vzdelávacích, či humanitárnych podujatí. Snažia sa o zlepšenie kvality života v meste a zaoberajú sa aj otázkami regionálneho rozvoja. Chceli by zvýšiť atraktivitu mesta. Zaoberajú sa aj problémami, ktoré nútia mladých ľudí odchádzať z mesta alebo regiónu, či už za prácou alebo štúdiom, a hľadajú riešenie.
Ako vznikol nápad na realizáciu?
Hlavným cieľom a dôvodom vzniku celého konceptu bolo zaujať mladých, šikovných a vzdelaných ľudí v regióne a zabrániť ich odchodu z mesta. Hľadali sme také riešenia, ktoré by boli pre nich dostatočne inšpiratívne a motivujúce. Možno aj dokonca prinútiť rozmýšľať „odídených Soboťanov“ o návrate späť do Rimavskej Soboty.
Vtedy nás zaujala vo svete zabehnutá filozofia coworkingových centier – kombinácia pracovného prostredia kancelárie s pohodovou atmosférou kaviarne s platobným systémom fitness centra. Za priestor sa platí len za dni, ktoré tam klient strávi, resp. si kúpi
„permanentku“.
Priestor, v ktorom je možné skĺbiť prácu, vzdelávanie, voľný čas…
Nové priateľstvá a digitálne nomádstvo
V Rimavskej Sobote tak vytvorili priestor, ktorý podporí vznik nových spoluprác, priateľstiev, komunít, vďaka ktorým v konečnom dôsledku vznikne nápad, myšlienka a možno aj nové pracovné miesto. Úlohou centra je poskytnutie priestoru pre nové formy práce (freelance, homeoffice) a podpora rozvoja moderných foriem podnikania, nezávislého od geografickej polohy podnikateľa – tzv. digitálne nomádstvo.
A prečo práve názov Kruháč?
Pri výbere názvu sme mali v celku jednoduchú úlohu. Budova, v ktorej si priestory prenajímame, sídli hneď vedľa kruhového objazdu. Tento kruhový objazd bol dokonca prvým „kruháčom“ v meste, takže je považovaný za akýsi symbol modernizácie nášho mesta. A práve modernizáciu, pokrok a zvýšenie kvality života v meste považujeme za kľúčový „ťahač“ mladých ľudí späť do mesta, späť domov. Túto myšlienku sme sa snažili zakomponovať aj do loga nášho centra. Je ním minimalistické a zároveň kreatívne logo, vyjadrujúce progres a pridanú hodnotu (žiarovka ako symbol nápadu a progresu).
Coworking vyzerá krásne. Koľko ľudí sa u vás zmestí?
Coworkingový priestor tvorí v podstate jednu tretinu nášho centra. Je to atraktívny, moderný a plne vybavený priestor na prácu jeho členov. Členovia majú k dispozícii pracovné stanice s kancelárskym nábytkom, vysokorýchlostným internetovým pripojením, tlačiarňou, kopírkou, rokovacou miestnosťou (pre porady a stretnutia v súkromí), kuchynku s oddychovou zónou a asistentské služby.
Pracovných miest v coworkingu máme momentálne sedemnásť, ale nájomca, resp. člen coworkingu môže pracovať kdekoľvek, nemusí nutne sedieť pri svojom prenajatom stole. Snažíme sa vytvárať rodinnú a priateľskú atmosféru a tento náš otvorený priestor má k tomu všetky predpoklady. Reálne teda dokáže u nás pracovať oveľa viac ľudí.
Pre lepšiu predstavu, centrum tvoria 2 poschodia. Na prízemí máme veľkú Openspace konferenčnú halu s kapacitou 50 ľudí, recepciu, kuchynku s jedálenskou časťou a oddychovú zónu. Na poschodí sa nachádzajú spomínané coworkingové priestory s kapacitou 17 miest a menšia rokovacia miestnosť s kapacitou 12 miest.
V čom sú benefity coworking centra?
Centrum ponúka množstvo benefitov. Moderne a plne vybavené pracovné priestory so všetkým, čo k tomu patrí. Príjemná atmosféra, množstvo vzdelaných a inšpiratívnych ľudí, ktorí sú vždy nápomocní. V neposlednom rade aj lokalita, nakoľko centrum sídli v srdci mesta, všetko, čo môžete potrebovať, máte na dosah.
Náš vysnívaný stav by bol, kedy by si u nás stoly prenajali účtovník, právnik, marketingový špecialista, grafik, dizajnér, programátor a pomáhali by si navzájom. V praxi by to znamenalo asi toľko, že napr. účtovník využije služby marketéra, aby zviditeľnil svoju firmu a ten mu na oplátku ponúkne svoju prácu ako protihodnotu, napr. účtovníctvo na určité obdobie zadarmo. Momentálne sa nám to z časti podarilo, už u nás pracuje programátor, marketér aj grafik, pracujeme na zabezpečení ostatných vhodných profesií.
Prečítajte si aj rozhovor so Sandrou Hemzovou, ktorá vedie coworking centrum v Bratislave
Ponúkate aj poradenstvo začínajúcim podnikateľom, dokonca možnosť financovania. Ako je to možné?
Ďalším obrovským benefitom je poradenstvo, resp. inkubačný a akceleračný program, ktorý je zameraný na poskytovanie pravidelného poradenstva a mentoringu najmä mladým a začínajúcim podnikateľom.
Sme pripravení im poradiť v oblasti vývoja produktov, práva, marketingu, účtovníctva, či podnikateľských zručností. Oblasť, ktorú nedokážeme pokryť z vlastných zdrojov, vieme zabezpečiť z externých. Tieto služby sú spoplatnené trhovými cenami. Výhodou inkubátora je, že má začínajúci podnikateľ prístup k informáciám z rôznych oblastí. Rozvoj podniku môže potom začať priamo v coworkingu namiesto drahého prenajímania vlastných priestorov.
A čo sa týka financovania, funguje to na celkom jednoduchom princípe. Súčasťou Občianskeho združenia NAŠA SOBOTA sú aj miestni podnikatelia. Každý z nich podniká v inej oblasti, majú rôzne skúsenosti a informácie, rovnako ako aj kontakty na ďalších podnikateľov mimo združenia.
Pokiaľ niektorého z nich nápad začínajúceho podnikateľa zaujme, dokážu mu poskytnúť pomoc, prípadne ho napojiť na možného donora, ktorý mu pomôže s rozbehom. Či už teda finančne, vzdelávaním alebo získaním veľmi dôležitých kontaktov. Momentálne máme v procese už niekoľko drobných projektov, ktoré mentorujú naši členovia. Veríme, že ich bude len pribúdať.
Aké sú vaše plány a ciele?
Našim cieľom je v prvom rade zvýšiť šancu mladých ľudí na úspešné podnikanie v domovskom regióne, motivovať ich k podnikaniu, samozamestnaniu a zamedziť tak ich odchodu z regiónu. Vytvoriť pre nich podpornú inštitúciu, ktorá im pomocou workshopov, diskusií a vzdelávacích kurzov pomôže doplniť si potrebné znalosti, inštitúciu, v ktorej môže každý dostať mentora a pomoc pri budovaní vlastného podnikania. V neposlednom rade chceme vybudovať kreatívne a plnohodnotné pracovné miesto, v ktorom je radosť pracovať.
Máte už prvých členov?
Momentálne si u nás pracovné miesto prenajíma už dlhodobo 6 členov, od septembra máme ďalších záujemcov. Napriek tomu, že leto je hluchšie obdobie, snažíme sa organizovať rôzne stretnutia a podujatia pre členov, ale aj pre širokú verejnosť. Pracujeme aj na koncepcii Akadémie podnikania, ktorej úlohou je v spolupráci so strednými školami v okrese prevádzkovať program mimoškolskej aktivity.
Program je zameraný na zlepšenie podnikateľských zručností a finančnej gramotnosti študentov. Pilotný projekt Akadémie podnikania spúšťame v septembri, prihlásených máme 35 žiakov. Predstavíme študentom reálny svet podnikania, jeho výhody, ale aj ťažkosti, ktorými si na začiatkoch musia prejsť.
Pomôžeme im pripraviť ich prvý podnikateľský plán a najkreatívnejší projekt bude finančne odmenený