NAČÍTAVAM

Type to search

PSYCHOHYGIENA RELAX Zaujímavosti ZDRAVIE

Prieskum odhalil najväčšie mýty o spánku – veríte im aj vy?

Dominika Grošková
Share
mýty o spánku

Ako to už býva, spánok je u každého z nás špecifický. Niekto dokáže tvrdo zaspať takmer ihneď, iní potrebujú trochu pomôcť, aby si v noci poriadne oddýchli. Je obrovské množstvo spôsobov, ktorými sa ľudia snažia urýchliť zaspávanie. Vďaka nim vznikli mýty o spánku, ktoré sa „tradujú” dodnes.

Mnohé triky pomáhajú, no existujú aj staré známe metódy, ktoré naopak nefungujú vôbec. Relaxačná aplikácia Calm vytvorila medzinárodný prieskum, aby zistila, akým mýtom ohľadom spánku ľudia stále veria. Hlasovali v ňom dospelí z USA, Veľkej Británie a Francúzska. Vďaka odpovediam 4 337 účastníkov tvorcovia aplikácie vytvorili rebríček 10 najväčších mýtov o spánku. Niektoré z nich vás pobavia, iné môžu byť až nebezpečné.

Mýtus #1

56 % respondentov verí, že otvorenie okna v aute alebo zvýšenie klimatizácie pomáha zabrániť mikrospánku.

Pravdu je, že tieto tipy sú podľa organizácie National Sleep Foudnation neefektívne a nebezpečné. Vôbec totiž mikrospánku nezabránia. Namiesto toho by mal vodič radšej zastaviť na bezpečnom mieste a zdriemnuť si aspoň 15 až 45 minút.

Mýtus #2

48 % respondentov verí, že si náš mozog počas spánku konečne oddýchne.

Vaše telo počas spánku síce dobre zrelaxuje, avšak mozog je stále aktívny. Kontroluje stav našich telesných funkcií, preto v podstate funguje 24 hodín bez prestávky.

Mýtus #3

50 % respondentov si myslí, že by sme nikdy nemali budiť námesačného človeka.

Ľudia, ktorí trpia námesačnosťou, sa môžu ocitnúť v nebezpečenstve. Ohrozené sú najmä deti, ktoré sa môžu zraniť. Preto je obzvlášť dôležité zobudiť ich. Spánkoví experti okrem toho odporúčajú odviesť námesačného späť do postele.

Mýtus #4

48 % ľudí verí, že snívame len počas veľmi hlbokého spánku.

Pravdou je, že snívať môžeme v akomkoľvek štádiu spánku. Sny však vnímame najživšie počas REM fázy (REM – rýchly pohyb očí), ktorá prebieha v ľahšej časti spánkového cyklu. Vtedy si sny aj najlepšie zapamätáme.

Mýtus #5

31 % respondentov verí, že ak v noci nemôžeme zaspať, najlepšie je zostať v posteli a čakať na spánok.

Keď sa už hodinu snažíte zaspať a spánok neprichádza, je lepšie vstať a venovať sa nejakej relaxačnej činnosti. Skúste si napríklad čítať alebo počúvať hudbu –  najlepšie však mimo spálne. Prebdené noci môžu totiž v našom vedomí vytvoriť prepojenie posteľ = problém so zaspávaním = bdelosť, čím sa nespavosť len prehlbuje.mýty o spánku

Mýtus #6

30 % respondentov verí mýtu, že počas života zjeme v spánku niekoľko pavúkov.

Mnohých poteší informácia, že pavúky majú zo spiaceho človeka strach. Radšej sa zdržiavajú na svojich pavučinách, prípadne sa pohybujú po stenách a podlahách, ako by sa priblížili k spiacemu (dokonca chrápajúcemu) človeku. Tento fakt potvrdzujú aj arachnologisti, teda vedci skúmajúci život pavúkov.

Prečítajte si tiež tipy, ako čo najrýchlejšie zaspávať

Mýtus #7

21% respondentov si myslí, že nedostatok spánku počas týždňa bez problémov doženie dlhším spánkom cez víkend.

Tento mýtus znie celkom logicky. V nedávnej štúdii sa však zistilo, že doháňanie spánku cez víkend nezabráni negatívnym dôsledkom nedostatku spánku na náš organizmus. Namiesto toho je lepšie vytvoriť si spánkovú rutinu, vďaka ktorej budete odpočinutí každý deň.

Mýtus #8

20 % respondentov verí, že alkohol pred spaním nám pomôže skôr zaspať.

Napriek popularite „poldecáka na dobrú noc“, pitie alkoholu pre spaním spôsobuje úplný opak. Je totiž vysoko pravdepodobné, že sa kvôli alkoholu prebudíme viackrát za noc.

Mýtus #9

17% respondentov verí, že chrápanie vždy poukazuje na vážny problém.

V niektorých prípadoch je chrápanie naozaj príznakom vážnej choroby, nazývanej spánkové apnoe. Spozornieť treba najmä vtedy, keď sa ku chrápaniu pridružuje aj nadmerná únava počas dňa. Pre istotu však chrápanie nezanedbávajte a pri dlhodobých problémoch sa poraďte s lekárom.

Mýtus #10

15 % ľudí si myslí, že jedenie syra pred spaním zvýši riziko zlých snov.

Tento mýtus vlastne nepotvrdzuje žiadny priamy dôkaz. Naopak, syr vraj dokonca pomáha k lepšiemu spánku, a to vďaka látke tryptofán. Ide o aminokyselinu, ktorá pomáha telu produkovať serotonín – látku vyvolávajúcu spánok.

Ktoré mýty o spánku ste považovali za pravdivé vy? Podeľte sa s nami o svoje skúsenosti v komentároch!

 

Tagy
Dominika Grošková
Dominika Grošková

Autorka textov, vášnivá čitateľka a večná tuláčka.

  • 1

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X