Toto sa stane s vaším telom, keď celý deň sedíte

Ak ste jedným z tisícov Slovákov s kancelárskou prácou a ešte ste nevyskúšali stojací stôl, potom ste asi zvyknutí tráviť väčšinu dňa sedením.

A ako by ste mohli očakávať, tráviť viac ako osem hodín len pohybom s prstami pri písaní nerobí zázraky pre vaše celkové zdravie. Najmä v priebehu desaťročia trvajúcej kariéry. Ale čo presne spôsobuje, že všetky tie hodiny na stoličke za stolom sú také škodlivé? Od bolesti svalov po problémy s dýchaním, čítajte ďalej a zistite, čo sa deje s vaším telom, keď celý deň sedíte.

Svaly na ramenách ochabujú

Bez ohľadu na to, ako veľmi sa snažíte, aby ste sa v práci nehrbili, dlhé hodiny strávené sedením nevyhnutne skončia rovnako. S chrbtom ohnutým dopredu a lopatkami spadnutými do hrbenia, ktoré ich núti nakláňať sa dopredu a stáčať dovnútra. Takže, ako si viete predstaviť, toto napätie na ramenách môže spôsobiť dosť bolesti. Najmä pre tých, ktorí sedia každý deň mesiace, roky alebo dokonca desaťročia.

Ak si toto hrbenie nájde cestu do vášho života aj mimo kancelárie, môže v skutočnosti úplne zmeniť to, ako sa vaše lopatky pohybujú a fungujú. Po dlhom sedení účastníci jednej štúdie zistili, že je ťažšie zdvihnúť ruky nad hlavu – pohyb, ktorý sa stáva ťažším pre svaly v ramene.

A ako sa ukazuje, toto hrbenie má tiež hlboký vplyv na vašu chrbticu. Zlé držanie tela niekoľko hodín v kuse (aj keď je to len niekoľkokrát do týždňa), môže spôsobiť opotrebovanie aj vašich diskov a kĺbov.

Prečítajte si: Obrazovky vážne poškodzujú oči. 10 spôsobov ako si chrániť zrak

pixabay.com

Oslabujú sa aj svaly na chrbte a nohách

Asi po hodine sedenia bez prestávky začnú vaše posturálne svaly (svaly pozdĺž chrbta a nôh) strácať svoju silu alebo schopnosť správne sa zapojiť. A podľa fyzioterapeutky Lary Heimann, pokiaľ nezabezpečíte, že sa tieto svaly aktívne používajú a napínajú počas sedenia, môže to viesť k výraznému poklesu držania tela už po krátkom čase.

“Keďže ‘zmenšia’ svoju palebnú silu, vaše svaly budú poskytovať menšiu podporu pri odpočinku. Takže sa následne budete prehýbať do sedadla,” hovorí Heimann. “Pokiaľ si neuvedomíte svoju polohu v sede a neudržíte mierne zapojené posturálne svaly, budete sa vnárať do kĺbov.”

Prietok krvi klesá

Znížená sila vašich posturálnych svalov tiež zodpovedá za znížený prietok krvi v dolných končatinách. Podľa štúdie z roku 2011 uverejnenej v British Medical Journal môže dlhé sedenie spôsobiť spomalený prietok krvi, najmä v nohách. To môže spôsobiť tvorbu krvných zrazenín. A keď sa tieto zrazeniny dostanú do vašich pľúc, môžu spôsobiť pľúcnu embóliu. Cítite intenzívnu bolesť v dolnej časti chrbta.

Už po niekoľkých hodinách sedenia má vaša krížová kosť (kosť tesne nad kostrčou) tendenciu zmeniť polohu, stuhnúť a spôsobiť nepohodlie. “Kosť krížovej kosti, ktorá sedí medzi panvovými kosťami, sa zasekne až do stavcov dolnej časti chrbta a sakroiliakálnych kĺbov,” vysvetľuje LeTrinh Hoang.

Keďže dlhé sedenie môže oslabiť aj posturálne svaly okolo krížovej kosti, táto kombinácia symptómov môže viesť k zápalu sakroiliakálneho kĺbu. Zápal spôsobuje bolesť, ktorá vyžaruje nahor po celom chrbte, po nohách alebo von z bokov. Podľa výskumu z roku 2015 existuje významná súvislosť medzi množstvom času, ktorý človek strávi sedením, a intenzitou jeho bolesti dolnej časti chrbta.

Prečítajte si: Cvičíte doma? Pozrite si tipy na šikovné pomôcky

pixabay.com

Môžete vyvinúť artritídu chrbta

Keď vaše posturálne svaly ochabnú a vaša krížová kosť sa posunie, začnú trpieť aj kĺby v bedrách. Keď si vaše telo začne zvykať na dlhé hodiny v kuse, uvoľní flexory bedrového kĺbu, svaly zodpovedné za zdvíhanie kolena a stehna, čo spôsobuje ich oslabenie a skrátenie. Toto skrátenie bedrových flexorov často vedie k väčšiemu problému, ktorý sa vyskytuje u chronicky sediacich: artritída chrbta.

Keďže flexory bedrového kĺbu – ktoré riadia pohyb panvy a následne kríža – sú neustále namáhané sedením, zvyšuje sa tlak na fazetové kĺby dolnej časti chrbtice. Podľa prehľadu výskumu z roku 2013 publikovaného v Nature Reviews Rheumatology môže degradácia fazetových kĺbov časom prispieť k artritíde a bolesti krížov.

Vaše pľúca produkujú menej kyslíka

Vaše pľúca majú menej priestoru na rozšírenie, keď dýchate, keď sedíte. Nefungujú na svoju normálnu kapacitu a už nedodávajú zdravé množstvo kyslíka zvyšku vášho tela. To môže mať za následok príznaky ako závraty, zmätenosť, rýchly srdcový tep a dýchavičnosť. Vaše brucho je stlačené, čo vedie k tráviacim problémom.

Spolu s pľúcami je stlačené aj vaše brucho, keď zostanete sedieť pri stole celé hodiny. A keďže toto stlačenie brucha zahŕňa časti vášho gastrointestinálneho traktu, podľa štúdie z roku 2015 publikovanej v Microbial Ecology in Health and Disease budete pravdepodobne pociťovať tráviace problémy. Napríklad nadúvanie a plynatosť, kŕče, pálenie záhy a nepohodlie.

podnikatelka
foto: pixabay.com

Zvyšuje sa aj riziko Alzheimerovej choroby

Ako už viete, celodenné sedenie môže drasticky znížiť prietok krvi vo všetkých oblastiach tela – a váš mozog nie je voči tejto zmene imúnny. Spolu s týmto znížením prietoku krvi môže to, že strávite veľkú časť života sedením, znížiť produkciu nových neurónov, obmedziť plasticitu a zvýšiť zápal.

Táto znížená aktivita v mozgu je zodpovedná za stratu hrúbky mediálneho temporálneho laloku. Je to časť mozgu, ktorá je okrem iného zodpovedná za pamäť. To je dôvod, prečo podľa štúdie bolo 13 percent prípadov Alzheimerovej choroby priamo spojených so sedavým životným štýlom.

Okrem tohto zvýšeného rizika Alzheimerovej choroby môžu vaše sedacie návyky negatívne ovplyvniť váš kognitívny výkon aj inými spôsobmi. Aj vrátane zníženej rýchlosti spracovania a schopnosti plánovať a organizovať.

Zvyšuje sa riziko cukrovky

Podľa štúdie publikovanej v časopise Metabolism už po jednom dni dlhšieho sedenia tieto neaktívne svaly vo vašom tele ťažšie reagujú na inzulín. Inzulín je hormón produkovaný vaším pankreasom, ktorý pomáha rozkladať glukózu na energiu. Takže keď vaše telo účinne nerozkladá glukózu, vaše riziko cukrovky prudko stúpa. Ste pripravení prestať sedieť a urobiť svoj pracovný deň o niečo zdravším? Prečítajte si 10 tipov pre zdravie vďaka ktorým budete o 10 rokov mladší.

Zdroj: bestlifeonline.com