V čom majú ženy lepšiu pozíciu v podnikaní ako muži? V čom môžu mať ženy v podnikaní výhodu oproti mužom? Opýtali sme sa šiestich akčných žien.
Alexandra Vrábelová, stylistka a majiteľka e-shopov mamimo.sk a sperkyalexandra.sk
Myslím si, že ženy majú väčší cit pre detail a pocit zodpovednosti. Žena pracuje, dokiaľ nemá úlohu hotovú. A tým, že často rieši viacero vecí naraz, je veľmi efektívna. Najmä sa čudujem, že zamestnávateľov častokrát odradí, keď má žena deti. Učí ju to multitaskingu a keď taká žena po materskej dostane šancu, v rámci polovičného úväzku by dokázala spraviť to, čo bežný muž počas full time.
Taktiež si všímam spolupatričnosť. Ukazuje sa to najmä v sociálnych médiách. Muž mužovi menej lajkuje a zdieľa príspevky, ženy sa vedia navzájom viac podporiť a potiahnuť. Panuje tam menšia rivalita.
Janette Šimková, koučka Life koučing
Ja by som zverila celý svet do starostlivosti žien. Ženy sa nikdy nezaujímali o vojny, ženy sa zaujímajú o vzťahy. Záleží im na tom, aby sa ľudia dobre cítili a boli spokojní. Úspešné ženy okolo mňa dokázali jednu zásadnú vec – skombinovali to, čo majú radi s tým, čo je užitočné.
Mária Dvončová, právnička, zakladateľka Právne pre rodiča
Martina Juhás, výživová poradkyňa, Fit life with Martina
Ivana Čopová, koučka, osobnaznacka.sk
Andrea Šogorová, zakladateľka 4 fitnesscentier FitCurves, prevádzkuje FitCurves Dúbravka a venuje sa biznis poradenstvu a mentoringu
Nedelila by som to na lepšiu či horšiu pozíciu u žien či mužov, pretože pre podnikanie sú dôležité osobnostné vlastnosti a tie sa nedajú zovšeobecňovať. Niektorí ľudia sú jednoducho lepší zamestnanci ako podnikatelia a naopak. Myslím si, že na manažérskych pozíciách by malo byť viac žien, lebo napríklad ženy, čo majú deti, dokážu manažovať efektívnejšie a viac vecí naraz. Čo nám chýba je mužské sebavedomie a priznanie si vlastnej hodnoty a ceny. Z môjho pohľadu je preto výhoda žien v podnikaní – efektivita riadenia.
Foto: Patrícia Macová
Ak by boli ženy úspešnejšie v podnikaní, potom by bolomnožstvo úspešných podnikateliek-žien. Realita je ale taká – že malé percensto žien podniká či je vo veducich pozíciach. Nie preto že su „diskriminovane“ (ako sa tolkokrat nepravdivo omiela), ale preto – lebo im chýbaju vlastnosti, osobnostné črty a zručnosti či um niečo zaujimave na konkurencny trh priniesť.
ps: …sám som podnikatel a donor …pred rokom som bol na podujati pre ženy začinajuce podnikatelky. Bolo tam “ žien – ich nápady pre tento svet a trh“ ktoré chceli priniesť boli úlety typu – vyrabat mydielka, kozmetiku, predavat handry, mat eshop na topanky či cestovnu kancelariu. Thatś all. KDE sí inovačné nápady ?! Kde je niečo nové, zaujimave, niečo čo by zamestnalo ludi… NIKDE.
Žial ženy, nevidim to ružovo. A ešte jeden poznatok – väčšina žien začina podnikať s peniazmi svojho muža, partnera, známeho – ale MUŽA. Hold !
Nuž, asi nenavštevujete tie správne konferencie… Čo tak Frida talks od žien z Aj ty v IT? Taktiež, nikde nie je napísané, že to musí byť podnikanie zamerané za „mužské“ záujmy, mali sme rozhovor s Natáliou, ktorá robí unikátne sviečky a distribuuje ich do zahraničia, či majiteľku reštaurácií – tie tiež predsa zamestnávajú ľudí. Alebo jazykovú mentorku – polyglotku, alebo dámu, ktorá vedie hospic, či OZ, ktoré skúma históriu, riaditeľku kolégia – tie zase obohacujú o ľudí o vzdelanie a robia dobročinné veci…