Veľký prieskum medzi firmami: Búdú sa robiť nábory zamestnancov?

0
Veľký prieskum medzi firmami: Búdú sa robiť nábory zamestnancov?
unsplash.com

Spoločnosť Elanor Slovakia urobila hĺbkovú sondu medzi tisíckou malých stredných a veľkých firiem na Slovensku z rôznych sektorov o ich zámeroch pri prepúšťaní, náboroch zamestnancov a benefitoch počas pandémie a po nej.

Hoci aj tento rok prídu zo škôl na trh práce tisícky mladých ľudí, firmy na Slovensku sa naberať nových zamestnancov veľmi nechystajú. Ako vyplýva z veľkého prieskumu spoločnosti Elanor Slovakia na vzorke vyše tisíc malých, stredných a veľkých firiem na Slovensku pôsobiacich v rôznych sektoroch hospodárstva, len 23 % oslovených firiem nábor nových zamestnancov zvažuje.

„Je to najnižšia hodnota za ostatných 15 rokov. Firmy sú v dôsledku dopadov pandémie a nejasného ekonomického vývoja viac ako opatrné,“ poznamenáva k výskumu country manažér Elanor Slovakia Ivan Zizič. Spoločnosť je významným hráčom v poskytovaní outsourcingu mzdových a administratívnych personálnych služieb na Slovensku.

Prepúšťať chce 15 % firiem

Prieskumu sa zúčastnilo viac ako tisíc najvýznamnejších spoločností na Slovensku naprieč sektormi. Kým 23 % firiem nábor po lete neplánuje, až 15 % firiem, teda viac ako šestina, chce v druhom polroku dokonca prepúšťať. „Zvyšných 63 % spoločností zatiaľ vyčkáva na
výhľad ekonomiky a stav uvoľňovania opatrení v dôsledku pandémie. V prípade nepriaznivých výhľadov je predpoklad, že z tejto masy sa prikloní 10 až 25 % firiem k ďalšiemu prepúšťaniu,“ konštatuje Ivan Zizič.

Jednou z kľúčových tém prieskumu bol dopad pandémie a protipandemických opatrení na obsah a zodpovednosť pracovných pozícií vo firmách. Jednou z kľúčových zmien je aj zlúčenie pracovných pozícií v administratíve, prípadne zmena výkonu práce a náplne niektorých zamestnancov alebo kompletná transformácia fungovania dotknutých oddelení v rámci mnohých spoločností.

„Najviac sa zmena dotkla sektoru IT a centier zdieľaných služieb, ako aj bankovníctva. Spomínané odvetvia prešli takouto zmenou až v 56 % v sektore IT a centier zdieľaných služieb a 64 % v bankovom sektore,“ spresňuje Ivan Zizič.

Slovenské firmy ukázali reakcieschopnosť svojich podnikov
Slovenské firmy ukázali reakcieschopnosť svojich podnikov

Bankovníctvo a stavebníctvo

Bankovníctvo celkom prirodzene zrýchlilo digitalizáciu produktov a služieb, ako aj komunikáciu a z toho dôvodu z aktuálnej situácie skôr čerpá výhody. „Ďalšími najviac dotknutými sektormi bol retail, kde až 33 % firiem prešlo zmenou obsahu a zodpovednosti pracovných pozícií, a následne stavebníctvo a výroba. Tam prešla zmenou každá štvrtá spoločnosť,“ podotýka country manažér Elanor Slovakia.

Stavebníctvo bolo aktuálnou situáciou dotknuté predovšetkým z titulu nedostatku materiálu na stavenú činnosť. Retail je postihnutý najmä samotnou uzáverou prevádzok, avšak e-commerce zažíva, naopak, nevídané pozitívne nárasty predaja, na ktoré dokonca mnohé spoločnosti neboli pripravené.

„Niektoré tak pristúpili k otvorenie vlastnej platformy na báze trhoviska pre svojich dodávateľov,“ podotýka. Ďalším dôležitým efektom protipandemických opatrení je rozvoj prechodu na outsourcing administratívnych služieb v rámci firiem. „Rozhodnutie ousourcovať
administratívne úkony, ktoré môžu zveriť profesionálnym a odborným spoločnostiam a preniesť tak na ne aj zodpovednosť za danú agendu, bola jednou z významných odpovedí respondentov. Tento fakt prináša zmenu v myslení spoločností,“ dodáva Ivan Zizič.

Benefity? Firmy vyčkávajú

Koronakríza zmenila nielen nazeranie firiem na typy benefitov pre zamestnancov, no aj zvažovanie ich rozširovania. „Až 92 % firiem oslovených v prieskume aktuálne neplánuje rozširovať benefitný program. Len 8 % oslovených aktívne benefitný program navyšuje. Ide o spoločnosti, ktoré z aktuálnej situácie skôr ťažia a dosahujú rast,“ podotýka.

Aj v prípade odmeňovania firmy skôr z pravidelných odmien prechádzajú na odmeny výkonnostné. „Do popredia sa tiež dostáva diskusia o prehodnotení cieľov, za ktoré odmeny zamestnancov a manažérom prislúchajú. Počet firiem, ktoré redukovali bonusové zložky mzdy, je 52 %. Zvyšných 48 % zatiaľ odmeňovanie ponechali,“ dodáva.

Výrazná zmena v oblasti car policy

Ako ukázal prieskum, firmy znížili jednak segment luxusných vozidiel, ako aj celkovo počet áut vo firmách, pričom obmedzenie návštev klientov im vložilo do rúk ďalší argument k používaniu zdieľaných áut.

„Až 33 % zamestnancov prišlo o pridelené auto a firmy prešli na zdieľanie áut. Je vysoký predpoklad, že drvivá väčšina firiem sa už nevráti k pôvodnej politike a zdieľanie vozidiel bude „novým normálom“,“ konštatuje Ivan Zizič.

Jedným z mála segmentov, ktoré, naopak, potrebovali posilniť mobilitu a počet vozidiel, je sektor zdravotníctva, zdravotníckych a farmaceutických firiem. No je tu aj paradox. „Segment kuriérskych a prepravných spoločností medziročne vzrástol o 300 %, v dôsledku čoho pre nedostatok vozidiel zápasil aj s nedostatkom kapacít na doručovanie. Tu vidíme potenciál pre rast segmentu lízingu vozidiel,“ dodáva.

Posilnenie HR manažérov

Ako ukázal prieskum, koronakríza výrazne posilnila pozície HR manažérov vo firmách, najmä pokiaľ ide o ich účasť na strategickom rozhodovaní. „Len 27 % spoločností ešte stále nemá HR manažéra ako člena strategického rozhodovacieho orgánu vo firme. Naopak, viac
ako dve tretiny, teda 73 % oslovených, tak už urobilo,“ podotýka Ivan Zizič. Ide o prirodzenú zmenu. Firmy museli rýchlo reagovať najmä v oblasti ochrany zdravia a zabezpečenia chodu spoločností. Práve HR je kľúčovou osobou pre zastrešenie prípravy stratégie, komunikácie
a hľadania riešení v rámci zamestnaneckej politiky.

Posilnil sa aj Lean management. Firmy sa snažia maximálne skrátiť riadiace a rozhodovacie procesy, aby sa vedeli okamžite a efektívne prispôsobiť zmenám. „Cieľom Lean managementu je zúženie organizačnej štruktúry a využívanie rozhodovania a riadenia na úrovni funkčných celkov vo firmách. Cieľom spoločností je jasné zjednotenie, zjednodušenie a skrátenie komunikačných väzieb vo firmách,“ vysvetľuje Ivan Zizič.

Až 64 % všetkých oslovených spoločností sa snaží maximálne okresať manažérske štruktúry a prejsť do efektívneho Lean Management riadenia. „Maximálna orientácia na výkon a outsourcing týchto činností odborným firmám aj s prenosom zodpovednosti je jednou z kľúčových zmien pre ďalšie smerovanie firiem,“ dodáva country manažér Elanor Slovakia Ivan Zizič.

Foto: pixabay.com

 

žiadne príspevky na zobrazenie