Zo zákulisia zrodenia knihy – časť 7: Ako mi korona skrížila plány a čo s copyrightom?

0
Zo zákulisia zrodenia knihy – časť 7: Ako mi korona skrížila plány a čo s copyrightom?

Rozmýšľate o písaní knihy? Tento seriál vás prevedie zákutiami, čím všetkým si začínajúci autor prechádza, kým svoju vysnívanú knihu konečne drží v rukách. 

Doteraz sa ilustrácie pekne posúvali a text nadobúdal požadovaný tvar vďaka editorke. Práve som sa vrátila z návštevy SR domov do Belgicka, keď sa zavreli hranice kvôli korone. Najhoršie bolo postihnuté Taliansko. Práve odkiaľ pochádzala moja ilustrátorka! Kvôli osobným problémom začala pracovať oveľa pomalšie. Miesto týždňa jej jeden obrázok trval 3-4 týždne. Počet potrebných obrázkov sa zároveň rapídne zvyšoval, kvôli rozšírenému textu knihy. 

Z ľudského hľadiska som ju chápala a priala som jej, aby sa jej situácia čo najskôr vyriešila. Avšak z pozície autora som si nevedela vôbec naplánovať termín vydania. Dúfala som, že sa o pár týždňov bude môcť znovu venovať práci. Naneštastie sa tempo stále spomaľovalo a jej odpovede boli nepredvídateľné. 

Zahodiť všetko a začať odznovu?

Bol apríl 2020. Stála som pred otázkou. Prijať štyristo eurovú stratu, a začať odznova alebo akceptovať pomalšie tempo a snažiť sa knihu dokončiť. Bolo mi ľúto zahodiť 4 mesiace snahy aj peňazí a okrem toho sa mi jej obrázky veľmi páčili, tak som chcela predsa pokračovať. 

Kto vlastní copyright mojich postavičiek?

Rozmýšľala som však, či by mohol nejaký ďalší illustrátor pracovať paralelne v začatom diele. Posťažovala som sa mojej editorke a tá mi povedala, že nemám právo na to, aby niekto iný pokračoval v diele, kvôli copyrightu. To snáď nie je pravda, zhrozila som sa.

Som celkom závislá na Talianke a nemám sa ako pohnúť dopredu! Naštudovala som si teda legálne otázky platformy Fiverr a nakoniec som sa dočítala, že ja ako zákazník vlastním všetky práva na obrázok aj postavičky. Phuuf, vydýchla som si. Tak aspoň, že to. 

Medzitým som sa zoznámila s Dominikou Šohárovou, ktorá túžila ilustrovať knihu. Veľmi rada by som s ňou spolupracovala, ale ona maľuje akvarel a ja som potrebovala niekoho, kto robí digitálne ilustrácie. Bola však taká zlatá, že mi pomohla s návrhom konceptov na obálku a maminky v skupine “Čo dokáže mama” mi svojim hlasovaním pomohli vybrať jeden z nich. 

Všimnú si čitatelia rozdiel? 

Oslovila som teda ďalších umelcov. Každý mal však svoj štýl a pokračovať v práci niekoho iného rozhodne nebolo ich snom. Je vôbec možné, aby na jednej knihe robili viacerí bez toho, aby si to čitateľ všimol? Vyskúšala som a výsledok posúďte sami. 

Keď som vyskúšala spoluprácu so šiestimi rôznymi ľuďmi a nikto sa nevedel trafiť, mala som hlavu v smútku. Ďalší, ktorých som oslovila, boli zase príliš zaneprázdnení. 

Asi mi nič iné neostáva len slimačím tempom pokračovať s Taliankou, pomyslela som si frustrovane. Medzitým prišlo leto a rukopis bol dopísaný, zaslaný na editáciu. Takže konečne bolo trochu času zamyslieť sa nad marketingom. Ako sa ľudia dozvedia, že niečo vôbec píšem? Vytiahla som poznámky z marcového workshopu, ktorý organizovala Soňa Borušovičová s Veronikou Boškovou

Výzva predo mnou

Ako naštartovať marketing, keď ešte nikto o mne nevie?  O tom nabudúce v 8. časti seriálu. Viac o pripravovanej knihe pre rodičov, ktorú môžu čítať deťom (3-8 rokov) na podporu zdravého sebavedomia je na www.sebavedomie.com.

žiadne príspevky na zobrazenie