Začnite písať ak chcete vyhľadať článok

INŠPIRÁCIE MAGAZÍN RELAX ZDRAVIE

10 pozitívnych účinkov saunovania, číslo 4 poteší najmä ženy

Zdieľať

Sauny nie sú žiadnym moderným výdobytkom. Aj keď v súčasnej podobe ich poznáme len niekoľko desaťročí, počiatky tohto perfektného všelieku siahajú do dávnej minulosti. Podľa prvých historických zmienok poznali pozitívne účinky saunovania už v neskorej dobe bronzovej.

Prvé sauny sa budovali v podobe jám vyhĺbených uprostred príbytkov, do ktorých sa vkladali nahriate kamene sálajúce vysoké teplo. Neskôr vznikali tzv. zrubové sauny, ktoré sa budovali ako malé samostatné stavby vyhrievané dymom z lávových kameňov. Práve tie udali základy moderného saunovania využívajúceho uzavretú miestnosť plnú horúcej pary, ktorá umožňuje dopriať si trochu wellnessu s množstvom pozitívnych účinkov v pohodlí a v súkromí.

Foto: resolution.health

1. Zabíja vírusy

Saunovanie zažíva v poslednom období ešte väčší boom. Jedným z dôvodov je jeho účinok na podporu biologických procesov, ktoré zabíjajú vírusy v tele. Podľa výskumov dokáže ničiť aj iné mikroorganizmy od baktérií až po plesne.

2. Detoxikuje telo

Okrem schopnosti zabíjať vírusy a baktérie pomáha aj pri likvidácii škodlivých toxínov. Už pár minút v saune dokáže spustiť procesy, pri ktorých sa z tela vyplavujú toxíny prijímané zo stravy, z kozmetiky alebo z ovzdušia.

3. Posilňuje imunitu

Zabíjanie vírusov a vyplavovanie škodlivých toxínov má na starosti silnejší imunitný systém. Ten sa posilňuje práve opakovanými návštevami sauny, pri ktorých sa zvyšuje odolnosť tela a jeho schopnosť brániť sa vonkajším vplyvom.

4. Čistí pokožku

Stačí pár minút v saune a telo sa začína vo veľkom potiť. S tým sa otvárajú póry na pokožke, ktorými vychádzajú vyššie uvedené škodliviny. To neočistí iba vnútro organizmu, ale aj jeho povrch, čoho výsledkom bude rýchlejšia produkcia nových kožných buniek, ktoré sa postarajú o mladšiu a zdravšiu pokožku.

5. Zlepšuje termoreguláciu

Striedanie vysokého tepla a chladu pretestuje termoregulačnú funkciu. Tá sa musí takýmto podmienkam prispôsobiť a zlepšiť svoj „chod“. Saunovanie tak privyká telo na náročnejšie podmienky a robí ho otužilejším a zároveň prispôsobivejším na vysoké horúčavy.

Foto: ourlifeourtravel.com

6. Pomáha pružnosti ciev

Na striedanie tepla a chladu reagujú aj cievy. Tie sa v týchto podmienkach rozšíria a umožnia krvnému obehu zrýchliť svoju činnosť. To pomáha ich vyššej pružnosti, ktorá je smerodajná pre celú kardiovaskulárnu sústavu a zdravú činnosť srdca.

7. Zmierňuje bolesti svalov

Rozprúdený krvný obeh má zásadný význam aj pri regenerácii celého pohybového aparátu. Nie náhodou sa saunovanie odporúča športovcom a fyzicky pracujúcim ľuďom. Tí návštevu sauny ocenia najmä pri pretrvávajúcich svalových bolestiach.

8. Odbúrava stres a napätie

Saunovanie je, samozrejme, dobré aj pre ľudí, ktorých práca prináša skôr psychické vypätie.  V saune si úplne oddýchnu a vypnú od všedných starostí. S tým z nich opadne všetko napätie a okamžite sa zbrzdí produkcia stresových hormónov.

9. Produkuje endorfíny

Produkciu stresových hormónov nahradia tzv. hormóny šťastia. Uvoľňovanie endorfínov následne zlepšuje náladu a s tým spojený psychický stav, čo má ešte lepší vplyv na celkové posilňovanie obranyschopnosti organizmu.

10. Zbavuje únavy

Rozprúdenie krvného obehu, odbúravanie stresu a produkcia endorfínov vedie k celkovému zlepšeniu vitality. S tým mizne pocit únavy a telo nadobúda viac sily a životnej energie, a to nielen v krátkodobom, ale aj v dlhodobom časovom horizonte.

Foto: www.medicalnewstoday.com

Opakované návštevy sauny prinášajú aj ďalšie pozitívne účinky, ktoré prispievajú k lepšiemu zdravotnému stavu. Potrebné však bude dodržiavať správne zásady spojené s pitným režimom a časovými intervalmi saunovania. Pred začatím kúry sa odporúča navštíviť lekára a poradiť sa s ním o svojom zdravotnom stave. Sauna totiž nie je vhodná pre ľudí s istými zdravotnými ťažkosťami.

Prečítajte si aj: Pozdvihnite starostlivosť o pleť na vyššiu úroveň z pohodlia domova

Zdroj: www.health.harvard.edu, www.medicalnewstoday.com, www.healthline.com

Tagy

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X