Veľa krát tvoríme zaujímavý obsah a nikto sa o ňom nedozvie, pretože nezvolíme vhodný nadpis. Ako vytvoriť názov článku, na ktorý si každý klikne? Alebo ako zaujať emailom a mať aspoň 25% open rate?
1. Použite čísla
Toto je kľúčová ingrediencia pri písaní pútavých názvov článkov: používajte čísla! Čísla vytvárajú z chaosu poriadok (Boh stvoril svet za 7 dní). Evokujú text, ktorý ľudia dokážu rýchlo prečítať, ako napríklad v zozname:
- 13 vecí, o ktorých ste netušili, že sa dajú recyklovať
- Sedem spôsobov, ako dosiahnuť skvelú pozíciu svojím blogovým príspevkom
- 7 tipov ako zostať v kontakte so svojím zákazníkom
2. Využite sprievodcu
Sprievodcovia sa zvyčajne zaoberajú témou od A po Z, takže slovo ‘sprievodca’ naznačuje, že váš článok je obsiahly, relevantný a smerodajný:
- Sprievodca analýzou konkurencie v SEO
- Sprievodca prieskumom trhu
- Jediný sprievodca, ktorého budete potrebovať pri písaní zoznamov
3. Vytvorte deficit vedomostí alebo „medzeru zvedavosti“
Jedným zo spôsobov, ako písať pútavé názvy článkov, je vytvoriť zvedavosť už hneď v nadpise. Inými slovami: neprezraďte hneď čitateľovi pointu. Kedykoľvek vložíte slovo „ktoré“ za vetu s číslom, znamená to, že nejde iba o tipy, ale aj tipy, ktoré ľudia potrebujú poznať:
- Osem tipov, ktoré vám pomôžu zorganizovať si domov
- 5 spúšťačov zdieľania, ktoré za týždeň strojnásobili dosah mojich príspevkov
- Táto jedna vec vás robí žiadanejším pre opačné pohlavie
4. Vyriešte problém
Keď ľudia nájdu vašu stránku vo výsledkoch vyhľadávania Google, znamená to, že majú problém, ktorý sa snažia vyriešiť. Keď vo svojom názve použite slovo „Ako“ a okamžite čitateľovi signalizujete, že sa chystáte vyriešiť problém:
- Ako môže zrýchlenie webu trojnásobne zvýšiť návštevnosť za 7 dní
- Ako sa samouk môže naučiť angličtinu z domu?
- Ako som znova zapojil 673 neaktívnych odberateľov iba s jedným e-mailom
5. Vyhnutie sa strate alebo bolesti
Vyhýbanie sa bolesti je ešte silnejším motivátorom ako snaha o potešenie. Ak váš nadpis naznačuje, že by sa váš čitateľ mohol vyhnúť stratám, nákladom alebo bolestiam, klikne na toto:
- Prečo by rýchlosť vášho webu mohla byť najväčším nepriateľom firmy
- Sedem tipov ako zatočiť s nachladnutím
- 5 vecí, ktoré vám pomôžu vyhnúť sa koronavírusu alebo ho ľahšie prekonať
6. Zmeňte život čitateľa
Všetci hľadáme niečo, čo zmení náš život. A nemusí to byť niečo obrovské:
- Ženy a muži – rovnaká pozícia, rozdielny plat – návod pre ženy ako to zmeniť
- Málo známa formula, ktorá zmení spôsob, akým píšete blogové príspevky
- Jednoduchá technika, ktorá zmenila dosah príspevkov na sociálnych sieťach
7. Strach zo zlyhania
Jedným z našich najväčších strachov je strach z neúspechu, takže ak chcete písať pútavé názvy článkov, mali by ste zvážiť vyvolanie strachu z neúspechu. Bohužiaľ, to ľudí motivuje viac ako túžba po úspechu:
- Prečo väčšina ľudí so sociálnymi médiami nikdy neuspeje
- Biznis štýl alebo ako sa nedopustiť faux pas
- 10 tipov ako nepokaziť prezentáciu
- Prečo vás vaši konkurenti porážajú vo výsledkoch vyhľadávania
8. Použite negatívy
Myslíte si, že ľudia sú viac naladení na pozitíva ako negatíva. Ale opak je pravdou: náš inštinkt prežitia zachytáva negatívne správy oveľa rýchlejšie ako pozitívne. Preto sú noviny plné zlých správ – zlé správy predávajú. Tu je niekoľko príkladov:
- Čo vám Wikipedia nepovie o príspevkoch, ktoré sú virálne
- Slovenské mestá majú znečistené ovzdušie, najhoršie je na tom Bratislava
- Aké obrázky nepoužívať na váš web
9. Použite vyjadrenia, ktoré znejú ako otázky
Otázky nás upútajú, aj keď je to vlastne výrok:
- Prečo by rýchlosť vášho webu mohla zabíjať vaše podnikanie
- 6 dôvodov, prečo si dať raňajky na večeru
- Prečo je emailmarketing kľúčom k lepším predajom
10. Vytvorte predpoveď
Všetci sa obávame o budúcnosť. Preto je dobré použiť to aj v nadpisoch:
- Aj keď to, čo teraz robíme, funguje, bude to fungovať aj o 5 rokov?
- Nad smerovaním strednej Európy visia otázniky, vyhlásila prezidentka Čaputová
- Budúcnosť e-mailového marketingu po roku 2020 – 5 predpovedí, ktoré potrebujete vedieť
11. Ponúknite pomoc
Všetci chceme, aby nám bolo pomáhané a aby nás niekto podporil. V názve použite slovo „pomoc“:
- Ako vám modelovanie tém môže pomôcť pri písaní lepších blogových príspevkov
- Vedeli ste, že písanie vám môže pomôcť zmierniť bolesť alebo vyliečiť traumu?
- Ako môžu videá pomôcť predĺžiť čas zotrvania a vylepšiť vaše hodnotenie
12. Použite “FOM”
- Prečo všetci robia podcasty a vy by ste mali tiež
- Prečo profesionálni blogeri už nezobrazujú počet zdieľaní (a nemali by ste ani vy)
- Aké sú zvyky inteligentných ľudí? Máte ich aj vy?
13. Použite zasvätené informácie
Všetci chceme získať „interné“ informácie, ktoré nie sú dostupné masám. Väčšina ľudí verí, že odborníci nikdy nezdieľajú svoje najlepšie tajomstvá:
- Týmito šiestimi slovami si ničíte váš vzťah, hovoria odborníci
- 5 vecí o výskume kľúčových slov, ktoré profesionáli nechcú, aby ste vedieli
- Tri tipy pre e-mailový marketing, vďaka ktorým copywriteri píšu pútavé názvy článkov
14. Ako to urobiť bez toho, aby ste niečo robili
Táto chytľavá technika názvu kombinuje pozitívne a negatívne: Ako (pozitívne) bez toho, aby ste robili (negatívne). Táto technika má ďalšiu výhodu v tom, že vám umožňuje zahrnúť a sekundárne kľúčové slovo v názve:
- Ako odstrániť neaktívne spätné odkazy bez ohrozenia autority vašej domény
- Ako získať viac platiacich zákazníkov bez toho, aby ste míňali peniaze za reklamu
- Ako si upiecť chlieb bez toho, aby ste museli použiť droždie
15. Buďte kontroverzní
Vystúpiť z davu je výzva, ktorej čelí každý bloger. Jedným zo spôsobov, ako vyniknúť, je kontroverzná taktika alebo prelomenie témy, ktorá je tabu:
- Prečo sa väčšina expertov na SEO mýli o budúcnosti organického vyhľadávania
- Veľká chyba, ktorú väčšina copywriterov urobí pri každom zverejnení článku
- Je šokujúce, že sa ešte v 21. storočí praktizujú testy panenstva
16. Veci, ktoré by som si prial, aby som vedel
Všetci vieme, že poučenie sa z chýb druhých nám môže ušetriť mesiace, ak nie roky frustrácie:
- Tieto tipy na emailmarketing som si priala vedieť ešte pred Vianocmi
- 7 vecí týkajúcich sa priestupkov, ktoré by som si prial, aby som vedel skôr, ako som bol pokutovaný
- 3 veci, ktoré by som si želal vedieť ešte predtým, ako som založil svoj kanál YouTube
17. Veci, ktoré ste nevedeli
Čitatelia sa musia v zlomku sekundy rozhodnúť, či sú v článku veci, ktoré už vedia. Pomocou tejto techniky im vopred hovoríte, že to nevedia:
- Vlasy – 6 zaujímavostí o korune krásy, ktoré ste možno nevedeli
- 13 stratégií, o ktorých ste nevedeli, ako prinútiť ľudí, aby si obľúbili vaše piny na Pintereste
- 7 techník, o ktorých ste nikdy nepočuli, ako získať followerov na Instagrame
18. Nástroje, ktoré potrebujete
- 11 tipov ako dobre navrhnúť vizitku
- 7 pluginov, ktoré by mal používať každý bloger na WordPresse
- Užitočné biznis nástroje od Google v čase pandémie koronavírusu
Záver
Pre väčšinu blogerov je nadpis ich blogového príspevku záležitosťou jednej minúty. Mal by to však byť bod, kde investujete väčšinu svojej tvorivej energie. Pretože od neho bude závisieť, či si ľudia prečítajú zvyšok vášho článku alebo nie.